עולם הפנסיה והביטוחים הפנסיוניים מהווה כיום חלק נכבד מעולם ההשקעות והפיננסים, שכן פנסיה היא למעשה השקעה לטווח הארוך ביותר. הפנסיה מבטיחה כי נקבל קצבה חודשית, כאשר נגיע לגילאי הפרישה. מכיוון שבישראל זכאי כל אזרח על פי חוק לקרן פנסיה משלו, קיים בשוק ההון הישראלי צורך רב ביועצים, משווקים ומנהלים פנסיוניים, אשר יוכלו להסביר ולהרכיב יחד עם הלקוחות את סוג הביטוח הפנסיוני המתאים ביותר עבורם, ולייעץ ללקוחות באלו מסלולים להשקיע את כספי קרן הפנסיה שלהם.
עבור מי שבוחר ללמוד את המסלול הפנסיוני ולבנות לעצמו קריירה בעולם הביטוח הפנסיוני, קיים מסלול לימודים ייעודי בו מומלץ ללכת, אשר בסיומו ניתן להתחיל בהתמחות ובצבירת ניסיון בעיסוק בתחום.

מסלול מקוצר מול מסלול מלא

מדובר בתחום מורכב, אשר העוסקים בו מחזיקים באחריות גדולה כלפי לקוחותיהם. על מנת לקבל את הרישיון הנכסף המאפשר למחזיקים בו לעסוק בעולם הפנסיוני כיועצים ומשווקים, יש לעבור מסלול לימודים הבנוי ממספר בחינות. קבלת הרישיון מותנית במעבר מספר מבחנים לא פשוטים מטעם משרד האוצר והרשות לניירות ערך.
בגדול, ניתן לחלק את מסלול הלימודים והמבחנים לשניים –
מסלול מלא – מיועד לכל מי ש"מתחיל מאפס", כלומר – אינו בעל תואר אקדמי בכלכלה, מנהל עסקים או חשבונאות. תלמיד כזה זה נדרש לעבור ארבעה מבחני מבוא ושני מבחנים מקצועיים. מבחני המבוא כוללים את המבחנים: כלכלה, חשבונאות, סטטיסטיקה ומימון (אותו מבחן) ומבחן ביסודות הביטוח. המבחנים המקצועיים הם "מקצועית א'" (מבחן כולל בתחום ניירות הערך ומוצרים פיננסים) ומבחן גמר פנסיוני. זה האחרון הוא מבחן ההסמכה הסופי מטעם משרד האוצר, וכולל ידע תיאורטי רב ומקיף בנוגע לעולם הביטוח והפנסיה.

עבור סטודנטים שהינם בעל תואר ראשון בכלכלה, מנע"ס או חשבונאות, קיים מסלול מקוצר. סטודנטים אלו זכאים לפטורים מהמבחנים בכלכלה, סטטיסטיקה ומימון וחשבונאות, ולכן נדרשים להשלים רק את המבחן ביסודות הביטוח ושני המבחנים המקצועיים – מקצועית א' וגם גמר פנסיוני.

 

אפשרויות תעסוקה כסוכני ביטוח יועצים פנסיונים או משווקים פנסיוניים

עבור הפונים לקריירה בעולם הפנסיוני קיימים שלושה עיסוקים עיקריים – סוכני ביטוח, יועצים פנסיונים ומשווקים פנסיוניים.
קיים דימיון רב בין שלושה עיסוקים אלו, אך קיימים גם הבדלים מהותיים. סוכן הביטוח, הינו סוכן מטעם חברות ביטוח שונות, ומציע פוליסות ומוצרים המתאימים ללקוח בהתאם לצרכי הלקוח והקיימים בחברות הביטוח עמם הוא עובד. היועץ הפנסיוני – עוסק בייעוץ בלבד (לא במכירות), הוא מחויב להיות ניטראלי ונטול זיקה לגוף פיננסי זה או אחר, ואילו המשווק הפנסיוני קשור ישירות בגוף הפיננסי בו הוא עובד (בדרך כלל מדובר בבית השקעות מסוים, או חברת ביטוח) ולכן משווק את המוצרים הפיננסים הקיימים בגוף בו הוא עובד בלבד.

לסיכום, מסלול ההכשרה לקריירה בעולם הפנסיוני הוא דרך בה אליה פונים כיום יותר ויותר צעירים וצעירות, מסיבות מובנות – מדובר בתחום מעניין ודינאמי, המתאפיין בביקוש רב לאנשי מקצוע ובקריירות ארוכות טווח.