שוק ההון מספק אפיקי תעסוקה שונים ומגוונים למיליוני אנשים ברחבי העולם. גם בישראל הביקוש לתעסוקה בשוק ההון שומר על רמה גבוהה מדי שנה, כאשר אוכלוסיית הפונים לאפיקי תעסוקה אלו היא מגוונת ומורכבת מנשים וגברים, צעירים ומבוגרים משכבות שונות של האוכלוסייה. במהלך השנים האחרונות התעורר דיון מעמיק גם בתוך הקהילה הדתית – חרדית בנוגע לשוק ההון כמקום תעסוקה פוטנציאלי עבור דתיים חרדים המעוניינים להתמחות בתחום.

כיום כבר ניתן למצוא לא מעט דתיים חרדים הפועלים בשוק ההון במגוון תפקידים, ברור כי מדובר באפיק תעסוקה פוטנציאלי ואטרקטיבי גם עבור מגזר זה באוכלוסייה. מהן הסיבות אשר הופכות את שוק ההון בכלל, ואת לימודי שוק ההון בפרט, לתחומים אטרקטיביים גם עבור חרדים ודתיים בארץ ובעולם?

 

עבודה ראשית או משנית מהבית

אחת הסיבות העיקריות אשר מושכות לא מעט דתיים חרדים לקורסים שונים בלימודי שוק ההון היא התנאים שמציע תחום זה לעובדים בו. ספציפית, גמישות במקום העבודה היא מאפיין אשר חשוב להרבה אנשים, ובמיוחד לבעלי משפחות ברוכות ילדים, שם הגמישות ומקורות פרנסה אטרקטיביים שונים הם חשובים במיוחד. בשוק ההון ניתן לסחור גם מהבית ולאורך שעות שונות וגמישות של היום והלילה. דתיים חרדים רבים מעידים כי תנאי עבודה אלו נוחים עבורם מאוד ומשתלבים היטב באורח החיים שלהם. הגמישות הנובעת מעבודה מהבית (או מכל מקום אחר, באמצעות מחשב נייד) מאפשרת לעסוק במספר תחומים נוספים, החל מניהול משק הבית וגידול הילדים ועד לעבודות נוספות. כך, המסחר בשוק יכול להפוך לתחום עיסוק ראשי או משני, להוות מקור פרנסה עיקרי למשפחה או מקור משני המספק סוג של השלמת הכנסה.

גם לימודי שוק ההון נערכים במתכונות גמישות ונוחות

גם הלימודים המספקים את הידע, הכלים ובמקרים מסוימים את ההכנה למבחנים הרשמיים של מוסדות המדינה, הנדרשים על מנת להפוך את שוק ההון למקור פרנסה, נערכים במתכונות גמישות, אותן מוצא הציבור הדתי-חרדי כנוחות ומזמינות. לימודי ערב או לימודים בימי שישי בבוקר, שיעורים מרוכזים ואפשרות לקבל חלק גדול מהחומר וללמוד אותו בזמן הפנוי בבית, שעות התרגול הגמישות בכיתות המחשבים ועוד – כל אלו מנגישים את לימודי שוק ההון גם עבור המגזר החרדי-דתי, אשר מעוניינים לרכוש השכלה נוספת ותחום עיסוק נוסף בנוסף לתחום עיסוקם העיקרי.

בכיתות הלימוד הללו ניתן למצוא גם לא מעט בחורים צעירים המעוניינים לרכוש לעצמם בסיס איתן בדרך לבניית קריירה גמישה ונוחה בשוק ההון, במטרה להקים משפחה גדולה ולהיות מסוגלים לתמוך בה ולפרנס אותה. מבחר המסלולים ואפשרויות התעסוקה השונות בשוק הופכות תחום זה אטרקטיבי עבור קבוצות רבות ושונות באוכלוסייה, ובכללן גם דתיים וחרדים.

 

אישור הלכתי ועיסוק במקצועות הייעוץ והניהול בקרב הקהילה המקומית

גם מבחינה הלכתית ניתנה לגיטימציה לחרדים ודתיים לעיסוק במקצועות השונים הנכללים בשוק ההון. שאלות הלכתיות כמו שאלת השימוש באינטרנט במסגרת העבודה היומיומית זכו לתשובות מרבנים ופוסקים שונים (למשל – ניתן לקבל אישור הלכתי לעבוד על מחשב המאפשר רק מסחר במניות וכו'…), ודתיים רבים אשר כבר עובדים בפועל במקצועות שונים אלו מוכיחים כי ניתן לשמר אורח חיים דתי ואף חרדי, במקביל לעיסוק בתחומים אלו.

דתיים וחרדים רבים אף רואים בכך יתרון – מפני שהם משתייכים לקבוצת אוכלוסייה מובהקת ומובחנת, הם רואים יתרון של ממש באפשרות לעסוק במקצועות הפיננסיים השונים בתוך קהילתם. דוגמה טובה לכך היא מקצועות הייעוץ והניהול השונים, דוגמת ייעוץ השקעות או ניהול תיקי השקעות – יועץ השקעות דתי או חרדי אשר מקבל את רישיונו לעסוק בתחום יכול להתמחות בייעוץ לקהילה המסוימת ממנה הוא מגיע, ובכך לזכות ביתרון משמעותי בהשגת לקוחות חדשים ובשמירה על לקוחות נאמנים. הקהילה הדתית והחרדית ידועה בנאמנות הצרכנית שלה, ועבור אנשי מקצוע דוגמת יועצים או מנהלים מתחומי הפיננסים יתרון זה יכול לסייע בדיוק כמו לבעלי חנויות כשרות הפועלות בקרב קהילה זו. מדובר ביתרון נוסף אשר הופך חלק ממקצועות הפיננסיים הנלמדים במסגרת שוק ההון לאטרקטיביים במיוחד עבור דתיים וחרדים המגיעים מקהילות יחסית סגורות ומגובשות.

 

לסיכום, העיסוק בשוק ההון בכלל, ולימודי שוק ההון כאפיק כניסה לעולם זה, אטרקטיבי גם עבור אנשי המגזר הדתי והחרדי. כפי שמוכיחים בפועל רבים המגיעים ממגזרים אלו, ועוסקים במקצועות אלו במשך שנים – השתייכות למגזר מובהק ומוגדר מסוג זה אינה צריכה למנוע מאנשי אותו מגזר מלהיכנס לתחום זה ולהתנסות בלימודים בו, ומעבר לכך – היא יכולה אפילו לספק יתרונות מסוימים למבקשים לרכוש לעצמם תחום עיסוק ומקור פרנסה בשוק ההון.