תחום לימודי הנדל"ן הפך בשנים האחרונות למוכר, מבוקש ופופולארי ביותר במסגרת עולם הלימודים הישראלי, והמצב דומה במדינות מערביות נוספות. נראה כי בעשור או שניים האחרונים התגבשה ההכרה הממסדית בכך שנדל"ן הוא תחום מקצוע ותחום עיסוק לכל דבר ועניין, ולא סתם שם כללי של ענף המכירה והקנייה של נכסי דלא ניידי. תחום זה מוכר כיום כקרקע פורייה עבור אינספור אנשי מקצוע, יזמים ומשקיעים, המתמקצעים בתחום זה בדיוק כמו שעורכי דין מתמקצעים בעולם המשפטים ורופאים בעולם הרפואה. בהתאם, נוצר בעשורים האחרונים גם תחום לימודים עשיר ורחב יריעה העוסק בעולם הנדל"ן מזוויות שונות. קורסי נדל"ן הופכים מוכרים ופופולאריים יותר ויותר בישראל מדי שנה, ואינספור נשים וגברים נרשמים למסלולים שונים במסגרת תחום לימודים זה. לכן, מעניין לסקור בכלליות את המסלולים העיקריים המוצעים כיום בעולם לימודי הנדל"ן – מה הם כוללים בדיוק, במה הם מתמקדים ועבור מי הם מיועדים?

 

יזמות נדל"ן – מספר קורסים ומסלולי לימוד שונים בעולם לימודי הנדל"ן עוסקים במה שנקרא באופן כללי – יזמות נדל"ן. הכוונה היא ללימודים המיועדים להעניק לתלמידים כלים בסיסיים (כמו גם מתקדמים יותר, בקורסי ההמשך) לעסוק בעולם הנדל"ן מהזווית של היזם – לחקור את השוק ולאתר עסקאות רווחיות פוטנציאליות, לאגוד יחדיו מספר גורמים שונים במטרה להוציא לפועל פרויקט נדל"ן זה או אחר (למשל – משקיעים, עורכי דין, דיירים עתידיים וכו'), להוציא עסקה לפועל גם ללא השקעה של הון עצמי, לזהות נכסים הנמכרים במחירים הנמוכים ממחיר השוק ועוד. בניגוד לדעה הרווחת בקרב רבים, גם יזמות היא תחום הניתן ללמידה שיטתית ויעילה, בין אם מדובר ביזמות עסקית כללית או ביזמות נדל"ן ממוקדת מטרה יותר. אינספור יזמים פועלים כיום בשוק הנדל"ן הישראלי והעולמי גם יחד, לאחר שעברו לימודי יזמות נדל"ן באחד ממגוון הקורסים המוצעים בתחום זה

 

תיווך – במסגרתם של לימודי נדל"ן ניתן למצוא גם הכשרות במקצועות מסוימים, הנכללים באופן טבעי בעולם הנדל"ן. מקצוע התיווך הוא כמובן הדוגמה המתבקשת הקופצת מיד לראש בהקשר זה. ואכן, קורס תיווך מהווה כיום את אחת ממסגרות הלימודים הפופולאריות ביותר בעולם הנדל"ן. על מנת לעסוק בתיווך באופן חוקי, רשמי ומקצועי יש רישיון תעסוקה רשמי מהגוף הממונה על תחום זה מטעם המדינה – רשם המתווכים. קבלת רישיון התיווך מותנית במעבר בחינה מטעם רשם המתווכים, במסגרתה נבחנים התלמידים והתלמידות הניגשים במגוון נושאים, מרביתם מתחומי החוק והמשפט הרלבנטיים לעולם הנדל"ן בכלל ולתחום התיווך בפרט. לאחר מעבר הבחינה ניתן לקבל את רישיון התיווך הרשמי ולהתחיל לעסוק בתחום באופן חוקי. קורס ההכנה הוא למעשה קורס המכין לקראת הבחינה המאתגרת, והוכח לאורך שנים כאחת הדרכים היעילות ביותר לגשת לבחינה זו וליהנות מסיכויי המעבר הטובים ביותר.

 

ייעוץ משכנתאות – משכנתאות הן כיום מסוגי ההלוואות הנפוצות ביותר במדינה ובעולם, ומכיוון שמדובר בהלוואה ארוכת טווח ולרוב בסכומים אשר הופכים אותה להלוואה הגדולה והמשמעותית ביותר לה יתחייב אותו לווה במהלך כל חייו, יש מקום גם למתן שירותי ייעוץ מקצועיים ללקוחות העומדים בפני צעד משמעותי זה. לכן ניתן למצוא באינספור מוסדות פיננסיים, כמו גם במסגרת משרדים פרטיים, תקנים של יועצי משכנתאות המעניקים שירותי ייעוץ מפורטים ללקוחות המתעניינים בלקיחת משכנתא.

כמובן שעל מנת לעסוק בייעוץ משכנתאות יש ללמוד את התחום לעומק, כך שלא נעניק ייעוץ שטחי ובעייתי ללקוחותינו. למתעניינים בלמידת התחום מומלץ להירשם לקורס יועצי משכנתאות המעניק למשתתפות ולמשתתפים בו את הידע הרב הרלבנטי לתחום זה, וכולל כמובן גם מבחן מסכם יסודי ומפורט המבטיח כי בוגרי ובוגרות הקורס אכן מחזיקים ברמה מספקת של ידע והבנה של התחום. חשוב לזכור – יועץ/ת משכנתאות הם אנשי המקצוע האמונים על כך שכל אחת ואחד מאיתנו נדע לשמור על האינטרסים שלנו אל מול הבנקים והגופים הפיננסיים הגדולים, וניקח את המשכנתא המתאימה ביותר עבורנו. ייעוץ משכנתאות טוב, אם כן, יכול לחסוך לנו עשרות אלפי שקלים לאורך השנים הבאות בהן נחזיר את המשכנתא.

 

נדל"ן בחו"ל – ישראלים רבים עוסקים בעולם הנדל"ן גם מחוץ לישראל, כאשר עולם הנדל"ן במדינות כמו ארצות הברית או אירופה מהווה מוקד משיכה אטרקטיבי במיוחד הן עבור יזמים ישראלים והן עבור משקיעים ובעלי הון. לכן, מוצע במסגרת לימודי נדל"ן של האקדמיה לפיננסים גם קורס העוסק ספציפית ביזמות והשקעות נדל"ן בחו"ל, עם דגש על השוק האמריקאי המהווה את מוקד המשיכה העיקרי והמרכזי של יזמי ומשקיעי נדל"ן ישראלים. במסגרת קורס זה מושם דגש על המאפיינים הייחודיים לשוק הנדל"ן הבינלאומי (ובפרט האמריקאי), אלו שחשוב במיוחד להכיר על מנת להצליח לפעול בצורה מוצלחת בשווקים אלו. במסגרת הקורס התלמידים ממש בונים אסטרטגיות השקעה ויזמות בשוק האמריקאי וזוכים בהתנסות הראשונית הנדרשת על מנת להצליח לגשת לשוק זה באופן עצמאי, ללא פחד, חשש או סיכון יתר.

 

התחדשות עירונית – מקום מיוחד בעולם לימודי הנדל"ן שמור לשוק הנדל"ן המקומי, ולאופן בו יזמי נדל"ן יכולים להשתלב באופן מוצלח בתכניות ההתחדשות העירוניות המיושמות בישראל בשנים האחרונות. הדוגמה המתבקשת והברורה ביותר לכך היא כמובן תכנית המתאר העירונית – תמ"א 38, אשר הניבה אינספור עסקאות נדל"ן מוצלחות ביותר בעשורים האחרונים, עסקאות שהיו מוצלחות ורווחיות לכלל הגורמים הקשורים בהן, החל מהיזמים והמשקיעים ועד לדיירי הבניין עצמו. במסגרת קורס התחדשות עירונית מושם דגש על האופנים השונים בהם יכולים יזמי נדל"ן לזהות עסקאות פוטנציאליות אטרקטיביות במסגרת יישום תכניות עירוניות, עסקאות אשר עשויות להניב הכנסה נאה ביותר משוק הנדל"ן הישראלי המקומי.

 

מסלולי לימודי נדל"ן משולבים – וכמובן שניתן למצוא במסגרת לימודי הנדל"ן בארץ גם מסלולים משולבים, כאלו הכוללים כמה מהקורסים השונים שהוזכרו לעיל. הדוגמה הטובה ביותר לכך היא הקורס המקיף של לימודי יזמות נדל"ן, המשלב למעשה בין קורס יזמות נדל"ן בסיסי לבין קורס הכנה לבחינת רשם המתווכים. כך מתקבל מסלול לימודים המתמקד אמנם ביזמות נדל"ן, אך מעניק לתלמידיו ולתלמידותיו גם את האפשרות לקבלת רישיון תיווך, מה שעשוי להרחיב את אופן פעולתם בשוק ולפתוח בפניהם עולמות ודלתות לקריירה חדשה ומניבה.