שוק ההון מרכז לתוכו פעילות ענפה של אינספור מיליוני אנשים ברחבי העולם, אשר משתתפים במסחר בניירות ערך באופן זה או אחר, במטרה להרוויח כסף כמובן. קיימות דרכים רבות ומגוונות לפעול ב"שוק ההון" – שם כללי לאחת המערכות הרחבות והמסועפות ביותר בעולם האנושי. כשם שישנן דרכי פעולה ואסטרטגיות מסחר רבות ושונות, כך גם קיימות דרכים שונות להתחיל לפעול בשוק, עבור אנשים המעוניינים בכך ועדיין אינם עושים זאת. כפי שנראה מיד, יש הרבה מה ללמוד, לדעת ולהבין בבואנו לפעול בשוק ההון, ובקטע הבא נסקור כמה מהאופציות העיקריות העומדות בפנינו בעת שאנו מעוניינים להיכנס לעולם שוק ההון, כל דרך והיתרונות והחסרונות המאפיינים אותה –

 

קורס שוק ההון למתחילים – נתחיל עם האפשרות המסודרת והיסודית ביותר. ניתן למצוא כיום מגוון בתי ספר ומכללות המתמחים בלימודי שוק ההון, ומציעים קורסים מסודרים שונים בתחום. דוגמה טובה לכך היא "לימודי שוק ההון למתחילים" – קורס בסיסי ויסודי אשר עובר באופן שיטתי על מגוון הנושאים העיקריים הרלבנטיים עבור מי שמבקש להיכנס לתחום ואינו מכיר אותו כלל, החל מהיכרות ראשונית עם מושגים חשובים ועד ללמידה של שיטות שונות לניתוח המידע המגיע מהשוק ואסטרטגיות השקעה שונות.

היתרונות של קורסים מסודרים בשוק ההון ברורים – מדובר בדרך היסודית וה"בטוחה" ביותר ללמוד את התחום, כאשר לימודים שוק ההון כוללים לרוב גם שעות רבות של תרגול מעשי במערכות דמו, ובכך מציעים את ההכנה המעמיקה והטובה ביותר עבור מי שמעוניין להתחיל לפעול בשוק בצורה עצמאית.

ומה בנוגע לחסרונות? ובכן, קורסים אלו עולים כסף, בניגוד לחלק מהאפשרויות אותן נציין בהמשך. עבור אנשים רבים עובדה זו מצטיירת כחיסרון, למרות שבפועל מדובר באפשרות המציעה הכי הרבה מבחינת התמורה המתקבלת בעבור הכסף.

 

קורסים בשוק ההון באינטרנט – אפשרות זו דומה לאפשרות הראשונה, רק שכאן מדובר בקורסים בתחום המועברים דרך האינטרנט. ניתן למצוא פורמאטים שונים של קורס בשוק ההון אונליין, דוגמת קורסים המועברים בשיעורים בשידור חי בשעות וימים קבועים או קורס הזמין כולו עבור התלמיד ברשת, מתי שיבחר לצפות בשיעורים.

יתרון עיקרי של שיטה זו היא הגמישות המאפיינת לימודים אונליין – התלמידים חופשיים לראות את השיעורים מתי שנוח להם (גם במקרים בהם השיעורים מועברים בשידור חי, מי שמוכן לוותר על ההשתתפות בשיעור, שאילת שאלות מהלך השיעור וכו' יכול לבחור לצפות בשיעור במועד מאוחר יותר…). כך, גם אם זמני השיעורים מתנגשים לכם עם עבודה או מחויבויות קודמות, אתם לא כפופים לזמני השיעורים הספציפיים כפי שנקבעו על ידי בית הספר המעביר אותם. יתרון נוסף הוא כי אינכם נדרשים להגיע למקום מסוים – ניתן לצפות בשיעורים מכל מקום בו יש לכם חיבור לאינטרנט.

החסרונות של שיטה זו הן כי לא מדובר כאן בכיתה בה יושבים כל התלמידים מול המורה, ויכולים לדבר עימו בחופשיות, לשאול שאלות וכו'. בנוסף, רבים מהקורסים המקוונים אינם כוללים כיתות תרגול במערכות מסחר מדומות בהדרכה צמודה של המורה – אחד היתרונות הגדולים, כזכור, של קורסים מסודרים בכיתה "מוחשית"…

 

קורסים בחינם – ניתן למצוא ברשת גם קורסים בשוק ההון המועברים בחינם. למעשה, מדובר בסרטונים הזמינים לצפייה עבור כולם.

היתרון כאן הוא כמובן היעדר הצורך בתשלום עבור המידע שאתם מקבלים. מדובר בשיעורים הניתנים כאמור בחינם, דרך הרשת, ולכן גם הגמישות מבחינת זמן ומקום הצפייה מאפיינת גם את האפשרות הזו.

אך קיימים כאן גם כמה חסרונות מהותיים – בעוד מדובר במידע רב ערך הזמין באופן חופשי לכולם, בפועל קשה יותר ללמוד בצורה זו באופן מסודר ויסודי. אתם לא לומדים כאן מול אנשי מקצוע ומורים המחויבים לכם וידריכו אתכם בתחום מורכב זה, ויכולת הלמידה והפקת התועלת נמוכות יותר, בהתאמה.

 

עבודה משותפת עם יועץ השקעות/מנהל תיק השקעות – אנשים רבים פונים לאפשרות אשר אינה כוללת לימודים מסודרים כלל, ומתחילים לפעול בשוק ההון תחת  ייעוצם או הכוונתם של יועץ השקעות, או מנהל תיקי השקעות אשר גם מבצע את פעולות ההשקעה בפועל. בנקים מציעים כיום ייעוץ השקעות בחינם ללקוחותיהם, וגם בתי השקעות רבים המעוניינים בלקוחות בעלי תיקי השקעות.

היתרונות של דרך פעולה זו הם חיסכון בזמן ובכסף – אין כאן לימודים מסודרים (או לימודים בכלל) אשר עולים כסף וגובים זמן ותשומת לב רבה. פשוט מתחילים לפעול תוך שיתוף פעולה עם אנשי מקצוע המתמחים בתחום ויכולים להכווין וללמד אותנו "על הדרך".

החיסרון כאן הוא כמובן שלא מדובר בדרך ללמוד את התחום, אלא יותר בדרך קיצור מהירה להתחיל לפעול בו. זה אולי מתאים לאנשים מסוימים, אך במידה ורצונכם היה להכיר את השוק וללמוד אותו על מנת שתוכלו לפעול בו יום אחד באופן עצמאי לחלוטין – דרך זו לא תוביל אתכם לשם כל כך מהר…

 

לנסות לבד –  ולסיום, ניתן כמובן גם פשוט לנסות לבד. לקרוא על השוק, סוגים שונים של ניירות ערך ואסטרטגיות השקעה שונות, ופשוט להתחיל ולהתנסות.

גם כאן, היתרון הוא היעדר מחויבות – אתם לא צריכים להירשם לקורס ולשלם עליו, להגיע לשיעורים וכו'. החיסרון הוא כי מדובר באחד התחומים הסבוכים והמורכבים ביותר בעולם, ומי שפועל בו מסכן במידה מסוימת את הונו האישי. לכן, עבור מי שבוחר לנסות את כוחו בתחום לבד, ללא כל לימודים מקדימים או הכוונה מקצועית, חשוב לעשות זאת בצורה זהירה מאוד והדרגתית.