תכנון קדימה אל העתיד הוא אחד היתרונות והמאפיינים המבחינים של בני אדם, כאשר בתחומים מסוימים בחיים חשיבות התכנון קדימה גדולה במיוחד. כך גם עבור מי שמעוניין להיכנס לשוק ההון כאפיק עיסוק ארוך טווח, בין אם מדובר בעיסוק כבעל מקצוע (דוגמת יועץ השקעות, מנהל תיקים וכו') ובין אם כסוחר עצמאי. אחד הדברים החשובים ביותר שאתם יכולים לעשות, במידה ואתם אכן מעוניינים בקריירה ארוכת טווח בתחום, הוא לבנות לעצמכם חזון מפורט ומוגדר כמה שיותר.

מה רצוי שיכלול חזון זה, כיצד לגשת לנסח אותו ומה חשוב לתכנן בכל הנוגע לקריירה ארוכת טווח בשוק ההון?

חזון לפרקי זמן שונים לעומת תכנית עבודה

נתחיל עם הבדלה מתבקשת בין שני מאפיינים שונים של מה שכדאי לנסח ולהגדיר כבר בהתחלה עם כניסתכם ללימודים. הראשון הוא החזון – מה אתם מדמיינים בעיני רוחכם, או מעוניינים, שיקרה עבורכם במסגרת עיסוקכם בשוק ההון. חזון זה יורכב מניסיונות לתת תשובות לשאלות דוגמת – באיזה תחום ספציפי בתוך שוק ההון אני רואה את עצמי בעתיד? מהו סוג העיסוק בו אני מעוניין לאורך טווח? כיצד אוכל לשלב את תחום העיסוק הרלבנטי לשאר תכניותיי בחיים (דוגמת משפחה וכו'). החזון הוא משהו כללי יחסית, אשר אמור להתוות עבורנו דרך ארוכת טווח. לאחר שמתווים חזון ארוך טווח (דוגמת – כיצד אני רוצה שתיראה הקריירה שלי בשוק ההון לאורך עשרות השנים הבאות?) ניתן לעבור לרמת פירוט גבוהה יותר, ולנסח חזון כללי לעשר או חמש השנים הקרובות.

תכנית עבודה, לעומת זאת, היא כבר משהו קונקרטי ומפורט יותר. את תכנית העבודה מומלץ להכין לאחר שניסחתם חזון לפרקי זמן שונים, ואתם מעוניינים להבין מהן הפעולות הקונקרטית שעליכם לעשות על מנת לגרום לחזון להתממש.

תיאור מדויק כמה שיותר של העתיד שהייתם רוצים

כיצד מומלץ לכתוב את החזון ארוך וקצר הטווח? נסו לדמיין את עצמכם בעוד עשר שנים מהיום. היכן הייתם רוצים להיות בכל הנוגע לקריירה ותחום עיסוק? נסו לרדת לרמת פירוט גבוהה ככל הניתן – סוג השגרה היומיומית שהייתם רוצים שתהיה לכם, התחום הספציפי בשוק אשר הייתם רוצים לבלות שעות מדי יום בעיסוק בו וכו'.

ככל שתיתנו תיאור מדויק יותר, כך יהיה לכם קל יותר להבין מהם בדיוק התחומים בשוק שמושכים אתכם, ומדוע. בנוסף, תיאור מדויק מאפשר לרדת לרמת פירוט טובה יותר מבחינה פרקטית, וכך להצליח להבין האם מקצוע מסוים בעולם הפיננסים רלבנטי עבורנו או לא. במקום התמונה הכללית והמעורפלת יחסית של המקצועות השונים בשוק, תמונה אשר מציגה בעיקר את היתרונות והמאפיינים הבולטים והעיקריים, אך לא את הדקויות, תתחילו לקבל תמונה מפורטת יותר אשר תהפוך את קבלת ההחלטות והתכנון לקלים יותר.

זהו בדיוק הרעיון של חזון כללי – להתוות עבורנו דרך כללית בתוך הכאוס הכללי של היומיום, אשר פעמים רבות מערפל אותנו ומקשה עלינו להחליט באיזה מסלול בדיוק ללכת.

מסלול ההתקדמות הצפוי ולימודי שוק ההון – מרכיבים עיקריים בתכנית העבודה

נאמר וניסחנו חזון כללי וארוך טווח לעיסוק שלנו בשוק ההון, ועכשיו ניתן לגזור ממנו מסקנות כלליות יחסית – האם אנחנו מעוניינים להיות יועצים פנסיוניים או מנהלי תיקי השקעות, או האם אנחנו בעצם חולמים על קריירה מלאת אדרנלין כסוחרים יומיים עצמאיים?

בהתאם לתשובות הכלליות הללו, נוכל להתחיל לבנות תכנית עבודה מפורטת וקונקרטית יותר. השלב הראשון במרבית תכניות העבודה יהיה כרוך בלימודים מסוג כלשהו – לימודי שוק ההון במסלול זה או אחר, השגת התמחות מסוימת במהלך הלימודים לצורך סיום שלב ההתמקצעות וקבלת התעודה הרשמית וכו'. כך, נוכל לגזור כבר את הצעד הקונקרטי הראשון בדרך להגשמת החזון ובניית הקריירה בשוק – לימודים מתאימים אשר יכינו אותנו בצורה הטובה ביותר לקריירה בתחום.

מעבר להחלטה המידית יחסית על מסלול הלימודים המתאים עבורנו, נוכל להתחיל גם לבנות הערכה בנוגע למסלול ההתקדמות הצפוי שלנו בתחום, ולנקוט בצעדים שונים אשר יוכלו להביא אותנו למסלול זה. במקרים רבים מומלץ להתחיל בלימודים ורק במהלכם להמשיך ולנסח את תכנית העבודה בצורה מפורטת יותר. במסגרת לימודי שוק ההון למסלולים השונים נלמדות שיטות תכנון וניתוח רבות אשר מתמקדות בשווקים אמנם, אך ניתנות בחלקן ליישום גם על הקריירה שלנו עצמה. ביצוע הערכות סיכונים, ניתוחים מושכלים ושקולים של כלל הפרמטרים הרלבנטיים וכו' – כל אלו הם כלים שרוכשים במסגרת הלימודים ויכולים לסייע רבות בעדכון והמשך כתיבה של תכנית העבודה שלנו.

פעולה המומלצת גם למי שכבר עוסק בתחום

בניית חזון ותכנית עבודה מפורטים כמה שיותר, וגם ובמיוחד לטווח הארוך יחסית, רלבנטיים ומומלצים גם למי שכבר עוסק בתחום. בין אם אתם סוחרים חובבים או יועצי השקעות מוסמכים, אף פעם לא מזיק לנסות לקחת צעד אחורה, לראות את הדברים מבחוץ ולנסות ולהבין מהו הכיוון הכללי אליו הייתם רוצים להתקדם. עבור מי שכבר עוסק בתחום, החזון ותכנית העבודה יכולים לכלול נתונים מספריים מדויקים יותר, דוגמת הכנסות נוכחיות וצפויות, פרקי זמן אשר יידרשו על מנת להגיע ליעדים מסוימים וכו'.