בניית קריירה בשוק ההון, הן כסוחרים עצמאיים והן כאנשי מקצוע (מנהלי תיקי השקעות, יועצי השקעות וכו'), היא תהליך המצריך רכישת ידע תיאורטי רב, עוד בטרם מתחילים לפעול בשוק. לכן, מרבית הקורסים המוצעים בתחום אשר פונים אל קהל אשר אינו מחזיק בידע או ניסיון קודמים בשוק הם קורסי מבוא וקורסים למתחילים הכוללים רכישת ידע תיאורטי רב, לצד ידע מעשי ותרגול במערכות מסחר.
בעוד קורסים אלו, לצד קורסי הכנה מקצועיים לבחינות לקבלת רישיונות שונים, מהווים את מרבית הקורסים בתחום, קיימים קורסים מתקדמים המיועדים לבעלי רקע וניסיון מעשי בשוק. קורסים אלו כוללים ידע מתקדם בעולם ההשקעות וניירות הערך, אך גם המון כלים מעשיים אשר מאפשרים לסוחר העצמאי, ולמשקיע הפועל בשוק על מנת לשפר את יכולות המסחר שלו ולקבל החלטות השקעה בצורה מושכלת. כפי שנראה מיד, קורס שוק ההון למתקדמים, המכונה גם "קורס השקעות ערך", מעניק למשתתפים בו שלל כלים מעשיים חדשים, אותם הם יכולים ליישם ולבחון באופן מיידי בפעילותם בשוק.

לימודי שוק ההון למתקדמים – אסטרטגיית השקעות ערך

אחד הנושאים המעניינים והרלבנטיים ביותר עבור סוחרים פעילים בשוק הוא הנושא של אסטרטגיית השקעות ערך, המהווה חלק משמעותי מהקורס.
אסטרטגיה זו ידועה בעולם כולו כאחת מאסטרטגיות המסחר בהן משתמשים משקיעים אגדיים ומצליחים דוגמת וורן באפט, בנג'מין גרהם, פיטר לינץ ועוד. בעוד לא נוכל להסביר כאן לפרטי פרטים את מהותה של אסטרטגיה זו (לשם זה קיים הקורס…), נציין בכל זאת כמה נקודות עיקריות אשר יכולות לרמוז על טיבה של השיטה, ומדוע הפכה לפופולארית כל כך בעולם ההשקעות.
הרעיון העומד בבסיס השיטה של השקעות ערך הוא השקעה במניות של חברות אשר המחיר בו הן נסחרות נמוך מהערך הכלכלי שלהן, כפי שהוא נגזר מפעילות החברה בטווח הארוך. כך, משקיעים אשר מתמחים באסטרטגיית השקעות זו מנסים למצוא חברות מסחריות אשר מתומחרות כיום בחסר (כלומר – פחות משוויין ה"אמיתי"), מסיבות שונות. כל מי שפעיל בשוק ההון ועולם הפיננסים יודע כי סיבות כאלו (אשר גורמות לחברות להיות מוערכות בחסר, לפחות באופן זמני) קיימות בשוק לרוב. לדוגמה – עודף היצע באותו תחום, תשומת לב תקשורתית שלילית שקיבלה אותה חברה לאחרונה וכו'. במקרים אלו, הנחת המוצא של משקיעי הערך היא כי בטווח הארוך מחיר המניות של אותן חברות יעלה לערכו ה"אמיתי", ולכן מדובר בנכסים אטרקטיביים לרכישה כעת.
התפוצה הרחבה של אסטרטגיית השקעה זו והאופן בו היא משרתת נאמנה משקיעי ענק לאורך שנים רבות בעולם, הופכת אותה לאחת האסטרטגיות האטרקטיביות ביותר להתמקצע בהן, עבור מי שכבר מעורה ופועל בעולם ההשקעות.

 

כלים פרקטיים למשקיע הפעיל

במסגרת קורס השקעות ערך זוכים התלמידים בקורס – לרכוש מספר כלים מעשיים בסיסיים וחשובים אשר יאפשרו להם להעלות את רמת האפקטיביות של פעילותם בשוק.
כלי מעשי עיקרי אחד כבר הזכרנו, וזו אסטרטגיית השקעות ערך, אשר נלמדת לעומק במסגרת הקורס וניתנת ליישום מידי עוד במהלך הלימודים. כלי חשוב נוסף הנלמד בקורס הוא שיטות מתקדמות להערכת שווי חברות (כלי המהווה חלק חשוב גם מאסטרטגיית השקעות הערך). בשיטת DCF, הנמצאת בשימוש נרחב בעולם החשבונאות והפיננסים, ניתן להעריך בצורה יסודית ומעמיקה את מצבן של חברות בהתבסס על דוחותיהם הכספיים, כאשר השיטה נלמדת בצורה טכנית ומעשית ביותר במסגרת הקורס – למשל, בניית קובץ אקסל מפורט אשר מאפשר הערכת שווי יסודית וכו'.
כלים פראקטיים נוספים הרלבנטיים למשקיעים פעילים קשורים להתעמקות בנושא של ניתוח דוחות כספיים, תוך דגש על יחסים פיננסיים חשובים במיוחד. ניתוח מושכל של הדוחות הכספיים שמפרסמות החברות השונות (מאזן שנתי, דוח רווח והפסד וכו') מאפשר לקבל תמונה בהירה ומפורטת יותר לגבי מצבה של אותה חברה, כמו גם איתותי אזהרה בנוגע לסכנות צפויות כתוצאה מהתנהלות בעייתית מצד מנהלי החברה, תחזיות ריאליות בנוגע לצמיחה הצפויה וכו'. כלי זה מעשיר בצורה משמעותית את יכולותיו של המשקיע לקבל החלטות השקעה נכונות בנוגע לחברות שונות, ולזכות ביתרון מהותי על פני משקיעים אחרים אשר רמת הידע וההבנה שלהם פחותה.

תרגול מעשי של האסטרטגיות הנלמדות

מלבד לכלים שציינו לעיל נלמדות במסגרת קורס זה מספר אסטרטגיות השקעה נוספות, דוגמת אסטרטגיית הצמיחה של פיטר לינץ', אסטרטגיית דרימן ועוד.
חשוב להבין כי כל האסטרטגיות הללו מהוות כלים תיאורטיים, אשר ללא תרגול מעשי קשה יהיה להפיק מהן את המיטב. לכן, מכיל קורס זה גם חלק מרכזי של תרגול מעשי, במסגרתו בונה כל תלמיד תיק השקעות ומיישם את האסטרטגיות שלמד על תיק זה באמצעות מערכות מסחר מדומה (מסחר בכסף מדומה המבוסס על נתוני השוק האמיתיים בזמן אמת). תרגול מעשי זה, כמו גם פרויקט גמר הכולל ניתוח של חברות מסוימות על פי השיטות הנלמדות בקורס להערכות שווי וכו', הופכות את הידע התיאורטי המועבר בקורס לידע פראקטי לכל דבר ועניין.