מי שלא בקיא בלימודי שוק ההון עלול להתבלבל בגלל כל המונחים והמושגים השונים הקשורים למקצועות רישוי. בראש ובראשונה חשוב לבצע הבחנה בין העולם הפנסיוני לבין עולם ההשקעות.

למרות ששני העולמות דורשים רישוי, הרי שהעולם הפנסייוני עוסק בהשקעות בטווח ארוך (לפנסיה) והמוצרים בו הינן קופות הגמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות וביטוחי המנהלים, בעוד עולם ההשקעות שייך להשקעות לטווח קצר ובינוני והמוצרים הפיננסים בו הינן קרנות נאמנות, תעודות סל והשקעה ישירה במניות ובאגרות חוב. בעולם ההשקעות פועלים יועצי השקעות ומנהלי השקעות, בעוד בעולם הפנסיוני פועלים משווקים פנסיונים ויועצים פנסיוניים.

מקצועות עולם ההשקעות: מנהל תיקי השקעות, יועץ השקעות ומשווק השקעות

עולם ההשקעות משלב דינאמיות, תגמול גבוה ועניין וניתן להשתלב בו בשלושה מקצועות רישוי עיקריים. המקצוע הראשון הוא מנהל תיקי השקעות והוא עוסק בניהול ההשקעות בפועל. מנהל התיקים פועל על פי שיקול דעתו ומטעם ייפוי כוח שניתן לו על ידי הלקוח. הוא מבצע פעולות בחשבונו של הלקוח ועוסק בעיקר בקנייה ומכירה של ניירות ערך. מנהל תיקי השקעות קובע יחד עם הלקוח את המדיניות, אך הוא פועל לפי מיטב כישוריו על מנת להשיג תשואה אופטימאלית.

יועץ השקעות הוא גורם אובייקטיבי. שירותי הייעוץ הניתנים על ידיו הם ללא זיקה לניירות ערך מסוימים. קורסים בשוק ההון יכולים להכשיר את היועץ להשתתף בועדות השקעות, לעבוד בסניפי בנק, לפגוש לקוחות, לבצע סקירות של בנקים ובתי השקעות ועוד.

משווק השקעות עוסק בתחום שדומה לעיסוקו של היועץ, אך הוא אינו גורם אובייקטיבי אלא איש מקצוע שעובד בבתי השקעות ומייצג אותם. לפיכך פעולותיו הן בעלות אופי שיווקי.

 

מקצועות עולם הביטוח: משווק או יועץ פנסיוני

בעולם הביטוח יש גם מקצועות רישוי שטעונים את אישור משרד האוצר והרשות לניירות ערך. כאן מדובר על משווק או יועץ פנסיוני. עיסוקם של השניים דומה, מלבד העובדה שהיועץ הוא אובייקטיבי בעוד המשווק מועסק על ידי בתי השקעות או סוכנות מייצגת. משווק או יועץ פנסיוני נפגש עם עמיתים של קופות גמל, קרנות פנסיה או ביטוחי מנהלים. במהלך קורס ביטוח יכול משווק או יועץ פנסיוני ללמוד כיצד לתכנן תקציב פנסיוני לטווח ארוך. הוא מקבל כלים לתכנון השקעות והמקצוע שלו מבוקש בעיקר החל משנת 2008, בה נכנסו לתוקף השינויים המזכים כל אזרח בפנסיית חובה.

קורס ייעוץ פנסיוני יכול להתאים למי שרוצה להשתלב במקצועות עולם הביטוח. מסלול ההכשרה כולל עמידה בתנאי הרשות לניירות ערך ומשרד האוצר ומעבר מבחנים בהצלחה.