מסחר בשוק ההון מהווה אפיק השקעה המושך את עיניהם ותשומת ליבם של יותר ויותר אנשים, הן בישראל והן בעולם כולו. נשים וגברים רבים פונים אל שוק ההון במקביל לתחומי העיסוק העיקריים שלהם, וזאת במטרה לייצר הכנסה נוספת, כזו אשר אינה מהווה כרגע את מקור הכנסתם העיקרי,כאשר רבים מהם אולי מקווים כי בעתיד תוכל להיהפך לכזו.

להלן כמה נקודות חשובות – טיפים מעשיים ושיטות כלליות המתאימות לאנשים הפועלים בשוק ההון כאמצעי להכנסה נוספת, ומעוניינים לעשות זאת באופן מושכל ומחושב –

הכרה מקדימה של התחום והכלים העומדים לרשותכם – בין אם אתם מתכוונים לסחור בעצמכם בשוק ההון ובין אם בכוונתכם להיעזר באיש מקצוע (נדון בנקודה זו בהמשך המאמר), חשוב שתערכו היכרות כמה שיותר מפורטת עם התחום אליו אתם נכנסים, ובו אתם מעוניינים להשקיע לפחות חלק מכספכם. האם אתם מבינים לעומק מה כולל שוק ההון וכיצד עובד עולם ניירות הערך ? האם אתם מבינים את המאפיינים העיקריים והחשובים של מסחר בורסאי ? האם אתם מודעים לרמות הסיכון השונות הקיימות וכיצד ניתן לנתח ולהעריך סיכונים אלו ? על מנת לענות על שאלות אלו ועוד שאלות רבות חשובות, מומלץ לחקור את התחום לעומק, ואפילו להשקיע בקורס ללימודי שוק ההון למתחילים, עליו נפרט בנקודה הבאה.

לימודי שוק ההון למתחילים – דרך טובה ומומלצת לערוך את ההיכרות הראשונית המעמיקה שלכם עם שוק ההון היא באמצעות קורס לימודי שוק ההון למתחילים. קורס זה נותן למשקיעים המתחילים את כל הידע והכלים הבסיסיים הדרושים על מנת להתחיל לפעול בשוק, ולבצע פעולות מושכלות ומחושבות. ניתן למצוא קורסים אלו במתכונת לימודי יום או לימודי ערב, בהיקפים שונים ובדגשים על נושאים שונים. ללא ספק מדובר באחת הדרכים היסודיות והחכמות יותר להתחיל לפעול בשוק ההון.

מסחר עצמאי או באמצעות אנשי מקצוע – לאחר שרכשתם את הידע הבסיסי ההכרחי, הגיע הזמן לבחור במסלול הפעולה שלכם בשוק ההון, ובגדול – האם אתם מעוניינים לסחור ולהשתמש במכשירים הפיננסים השונים בעצמכם, או שאתם מעדיפים להיעזר באנשי מקצוע מעולם הפיננסים, ובמיוחד ביועצי השקעות או מנהלי תיקי השקעות, אשר ינהלו את התיק שלכם ? חשוב לציין כי ניתן לשלב ברמה מסוימת בין שתי האפשרויות ולקחת חלק בניהול השוטף ובהחלטות הנעשות בתיק ההשקעות שלכם, בשיתוף פעולה עם מנהל התיק או יועץ ההשקעות שלכם.
אימון מקדים – במיוחד עבור מי שמעוניין לסחור עצמאית בבורסה, מומלץ לערוך תקופת אימונים מקדימה – פתחו חשבון וירטואלי (כזה בו אתם משקיעים כסף מדומה) והתחילו לסחור ולהתאמן על שימוש במכשירים פיננסים שונים, ניתוח הנתונים המתקבלים וכו'. תיק השקעות וירטואלי מהווה דרך מצוינת להכיר את השוק והכלים השונים העומדים לרשותכם ולהתחיל לצבור ניסיון של ממש בשימוש בהם.

בנייה נכונה של תיק השקעות – בין אם אתם בונים בעצמכם את תיק ההשקעות שלכם וסוחרים עצמאית דרך המחשב, ובין אם אתם עושים זאת בסיוע אנשי מקצוע, חשוב לשים דגש על בנייה נכונה של תיק ההשקעות – פריסה מחושבת של הסיכון על פני אפיקי השקעה שונים (למשל, שילוב בין מסחר במניות לבין מסחר באגרות חוב סולידיות וכו'), מעקב רצוף אחר המתרחש בשוק ובתיק שלכם וכד'.

לסיכום, על מנת להפוך את שוק ההון למקור יציב להכנסה נוספת, חשוב לעשות את הכניסה לעולם זה באופן מחושב ומושכל. גשו לעניין עם נחישות, מוכנות לעבוד קשה ורמת ציפיות נמוכה. כך תגדילו את סיכוייכם להצליח בתחום ולייצר הכנסה נוספת.