אנשים רבים פונים כיום לבניית קריירה בעולם הפיננסים, קריירה המתחילה על פי רוב במסגרת כזו או אחרת של לימודי שוק ההון. קיימים מספר מקצועות פופולאריים ומבוקשים בתחום זה, וביניהם מנהל השקעות, משווקי השקעות, יועצים פנסיונים והמקצוע בו נעסוק במאמר זה – יועץ השקעות.

מסגרת לימודי שוק ההון באמצעותה מגיעים לעסוק במקצועות אלו כוללת לרוב את בחינות ההסמכה הידועות של הרשות לניירות ערך, בחינות הכוללות מקצועות יסוד (כלכלה, חשבונאות, סטטיסטיקה, דיני ני"ע וכד') ובחינות מקצועיות – מקצועית א' ו ב'. תפקיד יועץ ההשקעות הוא תפקיד מבוקש ופופולארי, והינו שונה במהותו מתפקידו של מנהל תיקי השקעות. בעוד אנשים רבים נוטים לבלבל בין השניים, מיד נעמוד על ההבדלים בין שני תפקידים אלו וניתן תיאור כללי בדבר אופי עבודתו של יועץ ההשקעות.

 

יועץ השקעות – מה הוא עושה והיכן הוא עובד

יועץ ההשקעות, כשמו כן הוא, מייעץ לאנשים פרטיים בדבר אפיקי השקעה רלוואנטיים וכדאיים. לכן, על יועץ ההשקעות להיות בקיא באפיקי ההשקעה השונים, במצב השוק בכל רגע נתון, במגמות השולטות בו ובמגמות הצפויות וכד'.
על יועץ ההשקעות להיות ניטראלי ואובייקטיבי לחלוטין, על מנת שיוכל לייעץ בכנות וביושרה ללקוחותיו. לדוגמה, יועץ השקעות המועסק גם בחברה מסוימת, יהיה בעל אינטרס להמליץ על ההשקעה במניותיה של חברה זו לקהל לקוחותיו. קיים כאן ניגוד אינטרסים ברור אשר ימנע מיועץ ההשקעות מלבצע את עבודתו נאמנה. הציבור אשר אינו מחזיק בידע מקצועי בשוק ההון שם את מבטחו ביועץ ההשקעות, ומבצע פעמים רבות השקעות אשר עלולות לסכן את כספו, בעקבות המלצותיו של היועץ.
יועץ ההשקעות הממוצע עובד מרבית היום מול לקוחות, במסגרת בית השקעות או בנק (מרבית ייעוץ ההשקעות מתבצע כיום על ידי הבנקים השונים, אליהם פונה הציבור הרחב לקבלת ייעוץ פיננסי). בנוסף לפגישה עם לקוחות ומתן ייעוץ, מוקדש כמובן חלק ניכר מזמנו של יועץ ההשקעות למעקב והתעדכנות במצב השוק, קריאה וניתוח של סקירות כלכליות, דוחות פיננסים ועוד.

 

הבדלים בין יועץ השקעות למנהל השקעות

כאמור, נוטים אנשים רבים להתבלבל בין תפקיד יועץ ההשקעות לבין תפקיד נוסף וקרוב – מנהל השקעות (או מנהל תיקי השקעות). בעוד קיימים קווי דמיון מסוימים בין שני מקצועות אלו, בפועל מדובר במקצועות שונים. בין קווי הדמיון ניתן למנות חלק גדול מההסמכה המקצועית לה נדרשים שני בעלי המקצוע הללו – מבחני יסוד, מבחן מקצועית א' וכד', כמו גם עיסוק באפיקי השקעה שונים ובמצב השוק בכל רגע נתון.
ההבדל העיקרי בין מנהל ההשקעות ליועץ ההשקעות, הוא כי מנהל תיקי השקעות מוסמך לבצע השקעות ולפעול בשמם של לקוחותיו. יועץ ההשקעות מעניק ללקוחותיו ייעוץ מקצועי בלבד, ואינו בעל גישה לפעולות בתיק ההשקעות שלהם ולביצוע קניות ומכירות בו. נדרשת כמובן הסמכה מעט רחבה יותר על מנת לעסוק כמנהלי השקעות, הכוללת את קורס ההמשך למקצועית א' – מקצועית ב' , וכמו כן, הסטאג' ממושך יותר – 9 חודשים במקום 6 חודשים.