במהלך השנים האחרונות אנו עדים למגמה מבורכת בשוק ההון – יותר ויותר נשים מצטרפות לתחום ועובדות הן כסוחרות ומשקיעות והן בתפקידים של ייעוץ וניהול תיקים. זאת לאחר עשרות שנים בהן שלט המין הגברי כמעט בכל מה שקשור לשוק ההון ומסחר בניירות ערך.
בעוד המגמה הנוכחית מבורכת כאמור, ושוק ההון טומן בחובו אינספור אפשרויות לתעסוקה רווחית ונוחה עבור נשים בגילאים ובסטאטוסים שונים, נשאלת השאלה המתבקשת – מדוע לאורך מרבית השנים (ועדיין כיום) רובם המוחלט של השחקנים הפועלים בשוק ההון הם גברים, ומהם בעצם ההבדלים המהותיים בין נשים לגברים אשר עשויים לתת לאחד המינים יתרון בכל מה שנוגע להשקעות, מסחר וקבלת החלטות בשוק ההון ?

 

מחקרים רבים מצביעים על יתרון פוטנציאלי לנשים כסוחרות ומשקיעות

ניתן למצוא לא מעט מחקרים הנוגעים לאפקטיביות ומקסום רווחים בשוק ההון, וספציפית מחקרים רבים אשר עוסקים בשאלות של מגדר – כמה נשים פעילות בתחום מול גברים, מי משני המינים מצליח יותר בפעילותו בבורסה, מהם היתרונות המובנים של נשים כסוחרות וכו'.
מחקרים אלו מוצאים לא אחת כי לנשים יתרונות רבים כסוחרות בבורסה ופעילות בשוק ההון, בין היתר בעקבות תכונות מסוימות המאפיינות לרוב נשים, דוגמת סבלנות יתרה, שליטה עצמית גבוהה, פעולה שקולה על פי שיקולים רציונאליים (לעומת פעולה פזיזה יותר המושפעת מן האגו, המאפיינת גברים רבים) המביאה להימנעות מסיכונים מיותרים ועוד.
מחקרים נרחבים וארוכי טווח, אשר בדקו עשרות אלפי נשים וגברים לאורך חודשים ושנים של פעילות בשוק ההון מצאו כי גברים נוטים בממוצע ליותר פעולות פזיזות הנובעות מעודף ביטחון עצמי ומחמדנות, וכי פעולות אלו מביאות לשחיקה בתשואות של תיקי ההשקעות שלהם.
ממצאים אלו מצביעים על כך שבאופן סטטיסטי לנשים יתרונות חשובים מובנים, אשר הופכים עבורן את מקצועות שוק ההון, כמו גם את האפשרות לסחור באופן עצמאי, לאפיקי תעסוקה אטרקטיביים במיוחד.

 

תחום תעסוקה גמיש המתאים במיוחד כקריירה לנשים

קריירה בשוק ההון עשויה להיות מתאימה במיוחד לנשים בשלבים שונים של חייהן, לנשים בעלות חיי משפחה המגדלות ילדים ולאלו הרוצות לעסוק בשוק ההון לאחר פרישה מעבודתן. שוק ההון פותח בפני נשים דלתות שונות לתעסוקה גמישה ולעבודה אותה ניתן לעשות מן הבית, ובשעות נוחות.
עבור נשים המעוניינות לבחון את רמת התאמתן והעניין שהן מוצאות בשוק ההון ואפיקי התעסוקה השונים שהוא מציע, מומלץ להתחיל בקורס בסיסי בלימודי שוק ההון, דוגמת קורס "שוק ההון למתחילים".
ניתן למצוא כמובן קורסים בסיסיים בלימודי שוק ההון אשר מתאימים לנשים עסוקות המשלבות את הלימודים עם עבודה ועם חיי משפחה. במסגרת קורס בסיסי מסוג זה נחשפים התלמידים והתלמידות לעולם המורכב של שוק ההון והבורסה ורוכשים את הידע והכלים הנחוצים על מנת להתחיל ולפעול בתחום.

כאמור, מדובר בתחום אטרקטיבי במיוחד עבור נשים בכל הגילאים – הן מכיוון שמחקרים רבים מצביעים על יתרונות חשובים הקיימים אצל נשים ומגדילים את הסיכויים שלהן להיות סוחרות טובות, והן מכיוון שמדובר בתחום גמיש ונוח, המאפשר לשלב פרנסה ועניין עם חיי משפחה ומחויבויות אחרות.