יועץ השקעות הוא גורם אובייקטיבי ומקצועי שתפקידו לתת שירותים רק במידה ואין לו זיקה לניירות ערך מסוימים. היועץ לא יכול לעבוד בחברה שמנהלת גם קרנות נאמנות, קופות גמל או נכסים שגורמים לניגוד עניינים מול הלקוח. האובייקטיביות היא ערך עליון בשירותי ייעוץ השקעות והמשרה מתאימה לאיש פיננסים שאוהב לעבוד עם קהל. את רוב הכלים מקבלים אנשי המקצוע במסלולי לימודי יועץ השקעות ותוך צבירת ידע בלימודי שוק ההון.

מבחינת מושגים, יש כמה מונחים שכדאי להכיר כדי להשתלב בהצלחה ובמהירות בתחום של ייעוץ השקעות. כדאי להכיר כמובן את "הרשות לניירות ערך" הגוף הרשמי שעוסק בשמירת עניינו של ציבור המשקיעים. הרשות פועלת על פי חוק משנת 1968, יושב הראש וחבריה מתמנים בידי שר האוצר והיא מעסיקה רואי חשבון, משפטנים, כלכלנים ועובדי מנהל. קורס בסיסי בשוק ההון לא מספיק כדי לעסוק בתחום ייעוץ ההשקעות, היות וחייבים קודם לעבור בחינות של הרשות לני"ע על מנת לקבל רישיון מטעם הרשות לניירות ערך.

 

מהו מסלול ההכשרה של יועץ השקעות?

קורס יועץ השקעות מכין את הבוגרים לבחינות ההסמכה של הרשות לניירות ערך. הרשות גם דורשת עמידה בתנאים מקדימים שרלוונטיים לכל אדם שמבקש רישיון ייעוץ השקעות. עליו להיות אזרח ישראלי ללא עבר פלילי, לעבור בחינות מטעם הרשות לניירות ערך ולהתמחות לאורך תקופה מסוימת. מי שרוצה לקבל רישיון לניהול תיקים נדרש לעבור התמחות של 9 חודשים, לעומת בוגרים שרוצים לקבל רישיון לייעוץ או שיווק השקעות שצריכים להתמחות 6 חודשים בלבד.
לימודי ייעוץ השקעות כוללים 6 בחינות. נהוג לחלק אותם למבחני יסודות ומבחנים מקצועיים, הם נערכים פעמיים בלבד בשנה וניתן לגשת לכמה ביחד אך אי אפשר לגשת באותו מחזור למבחנים המקצועיים אם לא עוברים את מבחני היסוד.

 

האם כולם צריכים לעבור את המבחנים של הרשות לניירות ערך?

קורס יועץ השקעות אמור להעניק לבוגריו את כל הידע והכלים להצלחה במבחנים של הרשות לניירות ערך. אף על פי כן, מי שסיים בהצלחה תואר ראשון במנהל עסקים או כלכלה ממוסד אקדמי מוכר יכול לקבל פטור בשלושה מתוך ארבעה ממבחני היסוד. הפטור לאותם בוגרים הוא למבחן בכלכלה, מבחן בחשבונאות ומבחן במימון וסטטיסטיקה. במילים אחרות, בעלי תואר ראשון במנהל עסקים או כלכלה יכולים לבצע מסלול מקוצר. זהו מסלול ייעודי של לימודי ייעוץ השקעות והוא מועבר בהצלחה בעשור האחרון באקדמיה לפיננסים. מי שטרם השלים את התואר, או שיש בידו תואר ראשון שאינו במנהל עסקים או כלכלה, חייב לעבור את המסלול המלא שבו שישה מבחנים.

לסיכום, היכרות על קצה המזלג עם שוק ההון יכולה לסייע לגברים ונשים שמחפשים אפיקי לימודים. קורס יועץ השקעות מיועד לקהל יעד מגוון והוא מבטיח קריירה מתגמלת. כדאי לברר על מסלול הכשרה ולהתייעץ עם יועצי הלימודים המתמחים בתחום הפיננסי.