בין המקצועות הפופולאריים כיום בעולם הפיננסים ושוק ההון ניתן למצוא את המקצוע של ניהול תיקי מבחינות רבות מדובר במקצוע המאתגר ביותר בתחום. מה בעצם כולל התפקיד של מנהל תיקי השקעות, מה יש לעשות על מנת לקבל רישיון רשמי לעסוק במקצוע זה ומהי הדרך המומלצת לעשות זאת?

 

איש המקצוע שמקבל את ההחלטות ומוציא אותן אל הפועל – ניהול תיקי השקעות

תפקידו של מנהל תיקי השקעות הוא פרקטי וקונקרטי ביותר, ובניגוד ליועצים, כולל את הסמכות לבצע פעולות שונות באופן שוטף בתיקי ההשקעות של לקוחותיו. כמובן שמנהל התיק חייב לשתף את הלקוח באסטרטגיה ובפעולות הננקטות בתיק ההשקעות שלו וכמובן שעליו לעבוד בשיתוף ובתיאום מלא עם הלקוחות (אחרי הכל – מדובר בתיק ההשקעות שלהם…). אך בניגוד לבעלי תפקידים אחרים בתחום, למנהל התיקים יש את הסמכות לבצע את הפעולות בעצמו, להתוות אסטרטגיית השקעה ללקוחותיו וליישמה בפועל לאורך זמן.
מעבר להתוויית אסטרטגיה וכו' מנהל התיק מחויב כמובן גם לייעץ ולהסביר ללקוחותיו על פי מיטב הבנתו, להישאר מעודכן במתרחש בשוק ולאותת ללקוחותיו בנוגע לסכנות/הזדמנויות שונות ועוד. בקיצור – מנהלי תיקים מחזיקים באחריות רבה, אך גם בזכות לפעולה, הן על פי רצון הלקוח והן על פי ראות עיניו של מנהל התיק (או כמובן – השילוב בין השניים…).

 

מבחנים של הרשות לניירות ערך ותקופת התמחות – תהליך קבלת רישיון ניהול תיקים

התהליך שיש לעבור על מנת לקבל רישיון רשמי מטעם משרד האוצר לניהול תיקי השקעות כולל מעבר של שש בחינות של הרשות לניירות ערך, ולאחריהן תקופת התמחות בת תשעה חודשים. רק לאחר מכן מוסמך אותו מנהל טרי לקחת לקוחות בעצמו ולהתחיל לנהל תיקים באופן עצמאי.
הבחינות להן נדרשים תלמידים לניהול תיקי השקעות כוללות חומר מקצועי רב מתחומים שונים, וביניהם כלכלה, חשבונאות, ניירות ערך, אתיקה, סטטיסטיקה ומימון. מדובר בשישה מבחנים מאתגרים, אך כאלו שמעברם אפשרי בהחלט במידה ומתכוננים אליהם כמו שצריך. הדרך המומלצת ביותר לעשות זאת היא באמצעות קורס הכנה ממוקד – כזה המיועד בדיוק למטרה זו, ולכן אינו "מתפזר" לנושאים אחרים. בקורס ייעודי מסוג זה מקבלים התלמידים את כל המידע והתרגול בהם קיים צורך על מנת להגיע ליום המבחן דרוכים ומוכנים, ולעבור אותו בקלות יחסית.
כאן באקדמיה לפיננסים אנו מציעים מסלול ייעודי וממוקד עבור הוצאות רישיון ניהול תיקים. המסלול בנוי באופן ספציפי המאפשר ללמוד במשך פרק זמן קצר יחסית וגמיש, ולכן פונה אל קהל רחב ביותר הכולל גם אנשי משפחה, נשים וגברים אשר עובדים ומנהלים משק בית.
לכן, במידה ושוק ההון ועולם הפיננסים מעניין אתכם, הוצאת רישיון ניהול תיקים הוא אחד התהליכים המתבקשים והאטרקטיביים ביותר.
נדגיש כי מנהל תיקי השקעות יכול גם לעסוק בייעוץ השקעות, בעוד יועץ השקעות אינו יכול לעסוק בניהול תיקים.