תואר ראשון בכלכלה הוא אחד התארים הפופולאריים והנפוצים ביותר בעולם הלימודים האקדמיים בישראל. הן מסלול משולב (דוגמת תואר בכלכלה ומנהל עסקים או כלכלה וחשבונאות וכו') והן מסלול של תואר חד חוגי בכלכלה הם מסלולים המושכים אליהם אלפי סטודנטים ישראלים חדשים מדי שנה. הסיבות לכך עשויות להיות רבות ומגוונות – מטעמים פרקטיים של בניית קריירה בעולם הכלכלה והפיננסים ועד רצון אינטלקטואלי טהור להבין את עולם הכלכלה ואופן פעולתו. תהיינה הסיבות אשר תהיינה, רבים ממסיימי תואר ראשון בכלכלה מביעים אכזבה מסוימת מהמקום בו הם נמצאים לאחר סיום הלימודים. הסיבה לכך היא לרוב העובדה כי תואר ראשון בתחום זה הוא תיאורטי ביותר, וכולל בעיקרו למידה של מודלים כלכליים מופשטים, אשר אינם שמים יותר מדי כלים פרקטיים בידיהם של בוגרי התואר המעוניינים למצוא תעסוקה בתחום ולהרוויח הרבה כסף. אחת האפשרויות האטרקטיביות ביותר העומדות בפני בוגרי תואר בכלכלה היא השלמה מקוצרת ללימודי השקעות בשוק ההון.

 

מהמקצועות המבוקשים ובעלי אפשרויות התעסוקה הרבות ביותר בארץ

נתחיל עם הסיבה לפופולאריות הגואה של לימודי שוק ההון בישראל בעשור האחרון – לימודי ייעוץ השקעות, ניהול תיקי השקעה, ייעוץ פנסיוני וכו' הפכו פופולאריים ביותר בישראל של העשור האחרון, בעיקר עקב ריבוי המשרות ואפשרויות התעסוקה בתחום. ההסדרה בשוק הפנסיה הישראלי הביאה לביקוש עצום לייעוץ ושיווק פנסיוני, כמו גם למנהלי תיקי השקעות ויועצים אשר מסייעים לציבור הרחב להתוות דרך בהירה ובטוחה יחסית במים הסוערים של שוק ההון, הרלבנטי כאמור עבור כל בעל פנסיה או תיק השקעות בישראל.
ואכן, מספר המשרות הרלבנטיות למסיימי לימודי שוק ההון הוא עצום – הבנקים הישראלים ובנק ישראל, בתי השקעות ומשרדים ממשלתיים העוסקים בתחומי הכלכלה – כל אלו מעסיקים מדי שנה בוגרי לימודים רבים, הן בוגרים של תארים אקדמיים והן בוגרי לימודי שוק ההון. על פי סקרי תעסוקה רבים והמצב השורר בשוק העבודה, קיים יתרון ללימודים מקצועיים ממוקדים, דוגמת לימודים המכינים לקראת קבלת רישיונות מקצועיים בתחומי ההשקעות, הביטוח, הפנסיה וכו'.

 

חיסכון עצום בזמן ובבחינות עבור בוגרי תואר בכלכלה או מנע"ס

רכישת רישיון ייעוץ או ניהול השקעות עבור תלמידים המגיעים ללא כל ידע או השכלה קודמת בתחום היא תהליך המצריך הכנה מעמיקה ומעבר של חמישה מבחני יסוד ושני מבחנים מקצועיים – כולם מבחנים חיצוניים המועברים על ידי הרשות לניירות ערך. מבחנים אלו מהווים כאמור תנאי הכרחי לקבלת רישיון לעסוק בתחום באופן רשמי ומקצועי, לאחר סיום ההתמחות.
בעוד עבור התלמיד הממוצע מדובר בהכנה לשבעה מבחנים מקיפים, עבור בוגרי תואר בכלכלה או מנהל עסקים מדובר במסלול מקוצר ופשוט הרבה יותר. מבחני היסוד כוללים בחלקם נושאים שתלמידי תואר בכלכלה כבר בקיאים בהם, ולכן זכאים לקבל פטור מבחינות אלו. בחינות היסוד כוללות מבחן ביסודות הכלכלה וביסודות החשבונאות, כמו גם בחינה בסטטיסטיקה ומימון – כולם קורסים הנלמדים במתכונת זו או אחרת במסגרת תואר ראשון בכלכלה, ולכן מזכים את בוגרי התואר בפטור. כתלות במוסד הלימודים בו סיימתם את התואר והרכב תכנית הלימודים בו, ייתכן ותהיו זכאים לפטור גם מבחינות יסוד נוספות דוגמת מבחן באתיקה ודיני ניירות ערך (ייתכן כי בוגרי תואר בכלכלה ומשפטים סיימו במהלך התואר קורסים רלבנטיים בתחום אשר יקנו פטור גם מבחינה זו).
לכן, מה שנשאר הוא בעיקר הבחינות המקצועיות (המכונות "מקצועית א'" ו"מקצועית ב'") – בחינות המתמקדות באופן מעמיק ומקיף בנושאים של ניירות ערך – נושאים אשר רלבנטיים באופן ישיר לעיסוק בעולם ההשקעות. בתור בוגרי תואר בכלכלה ניתן לסיים את המסלול המקוצר המכיל את המבחנים המקצועיים + השלמות נדרשות ממבחני היסוד, בתוך מספר קצר של חודשים, ולהתחיל להתמחות בעולם ההשקעות.

 

סיכויי תעסוקה גבוהים יותר לבעלי תואר + השלמה לייעוץ/ניהול השקעות

כאמור, אחד השיקולים המנחים את מרבית הסטודנטים ללימודי כלכלה, כמו גם ללימודי שוק ההון, הוא סיכויי התעסוקה בתחום. בעוד בוגרי תארים רבים בתחומים אלו מתאכזבים מאפשרויות התעסוקה ומרמת התחרות הגבוהה השוררת בשוק העבודה בתחום זה המקשה על השגת משרות נחשקות, "הצטיידות" בתעודה רשמית מטעם הרשות לניירות ערך לעסוק בייעוץ ו/או ניהול השקעות מעניקה יתרון משמעותי לבוגרי תואר בכלכלה.
מרבית מקומות התעסוקה בימינו מעדיפים עובדים עם השכלה רחבה ומגוונת עד כמה שניתן. תואר ראשון בכלכלה נחשב כמובן לתעודה מכובדת ביותר בהקשר זה, אך מעסיקים רבים מעוניינים גם בידע מעשי נרחב, ובניסיון בתעסוקה בתחום. את זה קשה להשיג באמצעות תואר ראשון בלבד. וזה בדיוק מה שלימודי השקעות מספקים לכם – גם ידע קונקרטי ופרקטי בעולם הפיננסים וההשקעות וגם ניסיון התחלתי לא קטן אותו רוכשים במהלך חודשי ההתמחות הנדרשים לצורך קבלת התעודה.
כך, בוגר תואר ראשון אשר מגיע לראיון לעבודה נחשקת כשבאמתחתו לא רק תואר ראשון בכלכלה, אלא גם תעודת יועץ השקעות או מנהל תיקי השקעות (המעידה על ניסיון תעסוקתי של חצי שנה לפחות בתחום), לבטח יזכה לסיכויי קבלה גבוהים משמעותית לעומת בוגרי תואר אשר זוהי השכלתם הרלבנטית היחידה.