שוק ההון, הכולל בתוכו השקעות פיננסיות מסוגים שונים, מהווה מקור לעיסוק ופרנסה עבור אינספור נשים וגברים. עבור המתעניינים בקריירה בתחום זה, ניתן לחלק את עולם הפיננסים וההשקעות לשני חלקים עיקריים – עולם ההשקעות (לטווח בינוני/קצר) ועולם ההשקעות הפנסיוניות.
כפי שנראה, בכל אחד מתחומים אלו מגוון רחב ביותר של אפשרויות תעסוקה, וקורסים ומסלולי לימוד שונים המאפשרים למעוניינים בכך לבנות את הקריירה שלהם בתחום ולעסוק בו לטווח הארוך. במאמר הזה נסקור בקצרה את עולם ההשקעות, את המקצועות העיקריים שמכיל עולם זה ואת מסלולי הלימוד הנדרשים על מנת לעסוק בו.

 

עולם ההשקעות הפיננסיות

 

עולם ההשקעות לטווח קצר או בינוני (כלומר – השקעות אשר אינן לפנסיה) מכיל מספר מקצועות עיקריים בהם ניתן לעסוק. מקצועות אלו מוכרים כייעוץ השקעות, ניהול תיקי השקעות ושיווק השקעות.
נתחיל עם ניהול תיקי השקעות – אלו הם בעלי המקצוע המבצעים את ההשקעות בפועל. ניתנת להם הסמכות לקנות ולמכור נכסים פיננסים שונים עבור קהל לקוחותיהם, במסגרת "גבולות הגזרה" הנקבעים מראש יחד עם הלקוח, בכל הנוגע לרמת הסיכון המאפיינת את אותן השקעות. מקצוע זה מתאים כמובן לאנשים בעלי ראש לחישובים ולמספרים, אנשים אשר עומדים בלחץ ואוהבים לשבת הרבה מול מסך המחשב.

המקצוע השני בו נעסוק הוא ייעוץ השקעות. יועץ ההשקעות, כשמו כן הוא, מספק ייעוץ אובייקטיבי ללקוחותיו – משקיעים פרטיים. על פי רוב, עובדים כיום יועצי השקעות במסגרת בנקים, שכן מרביתנו עדיין פונים לסניף הבנק שלנו על מנת לקבל מידע וייעוץ בנוגע להשקעת כספנו. המאפיין החשוב ביותר של יועץ ההשקעות הוא כי הוא אובייקטיבי ונטול זיקה לנייר ערך או נכס פיננסי כלשהו. הוא מספק ייעוץ אובייקטיבי לחלוטין, והוא אינו פועל בשמו של הלקוח, אלא רק מייעץ בנוגע להשקעות שלו. מקצוע זה מתאים במיוחד לאנשים שאוהבים לעבוד מרבית שעות העבודה מול לקוחות. אנשים בעלי תודעת שירות טובה וסבלנות רבה לאנשים אשר אינם מבינים יותר מדי בעולם הפיננסים.

המקצוע השלישי בעולם ההשקעות הוא שיווק השקעות. תפקיד זה דומה למדי לתפקידו של יועץ ההשקעות, עם הבדל אחד מהותי – משווק ההשקעות פועל מטעמו של בית השקעות מסוים, ולכן אינו אובייקטיבי לחלוטין. הוא משווק לקהל לקוחותיו תיק השקעות מסוים הכולל מוצרים של בית ההשקעות בו הוא עובד, ולא רק מייעץ להם אובייקטיבית. לכן, מתאים מקצוע זה יותר לאנשים בעלי אוריינטציה שיווקית.

 

מסלולי הלימודים וההכשרה הרלבנטיים

 

מסלול הלימודים הרלבנטי עבור מקצועות ההשקעות (ניהול תיקים, ייעוץ השקעות ושיווק השקעות) כולל הכנה למבחני הרשות לניירות ערך. מעבר מבחנים אלו הכרחי על מנת לקבל התמחות בתחום ולהתחיל לבנות בו קריירה. מבחנים אלו כוללים מבחני מבוא בכלכלה, סטטיסטיקה ומימון וחשבונאות, כמו גם מבחנים מקצועיים העוסקים ביתר פירוט בתחום ההשקעות (המבחנים "מקצועית א'" ו"מקצועית ב'").