ייעוץ השקעות וניהול תיקי השקעות הם שניים מהמקצועות המבוקשים ביותר בעולם הניהול הפיננסי ושוק ההון. יועצי ומנהלי השקעות הם אנשי מקצוע אשר שירותיהם רלבנטיים כיום לאחוז גדול מאוד מהאוכלוסייה (כולל כל אחד ואחת מאיתנו המעוניינים לחסוך את כספם באופן מושכל ולהרוויח תשואה טובה יחסית על הכסף שאנחנו שמים בצד…), ולכן גם הביקוש לקבלת רישיון לאחד ממקצועות אלו הוא גבוה מאוד מזה שנים רבות. על מנת לייעץ או לנהל תיקי השקעות, אין צורך בתואר ראשון מלא או בלימודים של כמה שנים. ניתן לעשות זאת בתקופה קצרה בהרבה, ולמרות שהבחינות שנדרשים לעבור על מנת להשיג רישיון זה עשויות להיות מאתגרות, ההכנה הנכונה ומסלול הלימודים המתאים מאפשרים כמעט לכל אחד ואחת המתעניינים במקצועות אלו להשלים את לימודיהם והכשרתם בתוך פחות משנה, ולהתחיל לעסוק במקצועות אלו באופן מקצועי, הן כעצמאיים והן כשכירים. מהי הדרך הנדרשת מההתחלה ועד לקבלת הרישיון הנכסף?

הכנה טובה לבחינות משרד האוצר והרשות לניירות ערך

ניתן לחלק את הדרישות בהן יש לעמוד על מנת לקבל רישיון ייעוץ השקעות או ניהול תיקי השקעה לשני חלקים עיקריים – מעבר הבחינות המתאימות ותקופת התמחות בתחום.
הבחינות הנדרשות מהמעוניינים לעסוק במקצועות אלו מועברות על ידי רשויות המדינה הרלבנטיות – הרשות לניירות ערך ומשרד האוצר. הן יועצי השקעות והן מנהלי תיקים עוסקים כמובן במגוון רחב ועשיר של ניירות ערך, בהן למעשה מושקעים הכספים של כולנו ("ניירות ערך" הוא שם כללי המתייחס, למשל, לאגרות חוב, מניות, סחורות וכו'). לכן, הרשות לניירות ערך היא הגוף המרכזי אשר אחראי לוודא כי היועצים והמנהלים העתידיים מכירים את תחום ניירות הערך על בוריו, כמו גם מספר תחומים רלבנטיים נוספים.

הבחינות להן נדרשים המעוניינים ברישיונות אלו נחלקות לבחינות יסוד או מבוא ולבחינות גמר. בבחינות היסוד ניתן למצוא מקצועות כמו יסודות החשבונאות והכלכלה, מימון וסטטיסטיקה וכן בחינה באתיקה ודיני ניירות ערך. בחינות הגמר, אליהן ניתן לגשת רק לאחר שמסיימים את בחינות המבוא, כוללות במקרה של ייעוץ השקעות מבחן אחד – מקצועית א', ובמקרה של ניהול תיקים שני מבחנים – מקצועית א' ומקצועית ב'. מקצועית א' היא בחינה אשר עוסקת לעומק בעולם ניירות הערך על סוגיהם הרבים והשונים (כאמור, הן מיועץ ההשקעות והן ממנהל התיקים נדרשת בקיאות רבה בעולם ניירות הערך), ואילו מקצועית ב' היא בחינה ייעודית למנהלי תיקים, כאשר חלק מהחומר הנכלל במבחן זה חופף לחומר של מקצועית א', כמו גם חומר נוסף הנוגע לעבודתו של מנהל התיקים והאופן בו הוא מתמודד ומשלב את הידע מעולם ניירות הערך בניהול תיקי ההשקעות של לקוחותיו.

כאמור, בחינות אלו עשויות להיות מאתגרות, ולכן הדרך בה בוחרים מרבית התלמידים להתכונן לבחינות היא באמצעות קורסי הכנה ייעודיים. קורסים אלו מעבירים את כל החומר הנדרש באופן מרוכז ומקצועי וכוללים שעות רבות של תרגול מעשי, כולל תרגול של אינספור שאלות נפוצות אשר הופיעו בעבר בבחינות אלו.

השלב השני – התמחות בתחום

השלב העיקרי השני בדרך לקבלת הרישיון הנכסף הוא מעבר של תקופת התמחות, בת שישה חודשים במקרה של ייעוץ השקעות, ותשעה חודשים במקרה של ניהול תיקים. בדומה למקצועות רבים אחרים, גם במקרה זה תקופת ההתמחות היא תקופה בה מתנסים בעבודה בתחום זה תחת הדרכה צמודה ופיקוח של אנשי מקצוע וותיקים ומנוסים בתחום (ההתמחויות נערכות בבתי השקעות, בנקים וגופים פיננסים רלבנטיים אחרים), ולאחר סיומה ניתן לקבל את רישיון התעסוקה הרשמי ולהתחיל לעבוד בתחום באופן מקצועי. כאמור, התהליך כולו יכול לקחת פחות משנה, במסגרתה אתם משריינים לעצמכם את אחד המקצועות המבטיחים והיציבים יותר בשוק העבודה כיום.