הרכב תיק ההשקעות שלנו הוא אחד האלמנטים החשובים ביותר עבור הצלחתו, במיוחד כאשר מדובר בתיק השקעות ארוך טווח עימו אנו מתנהלים לאורך שנים. במיוחד בתקופות סוערות מבחינת הפוליטיקה והכלכלה העולמית, דוגמת התקופה בה אנו נמצאים עתה, חשוב להקפיד על חלוקה שקולה וזהירה של תיק ההשקעות. מהם העקרונות הכלליים החשובים ביותר בנוגע לחלוקה שקולה של תיק ההשקעות ומיהם אנשי המקצוע שיכולים לסייע לנו עם זה?

 

הגדרת יעדים וחלוקה בין הסולידי לספקולטיבי

קיימים נושאים רבים בעולם ההשקעות הרלבנטיים לחלוקה נבונה של התיק שלנו, החל מדרכי הפעילות המומלצות במסחר קצר טווח ועד לסוג הנכסים הכלליים שאנו מחזיקים בתיק. אך הנושאים החשובים וכבדי המשקל ביותר בכל הנוגע לחלוקת תיק ההשקעות הם פיזור סיכונים ויצירת תשואות חיוביות ויציבות לאורך זמן.
מכיוון שקיימים סוגים רבים ושונים של ניירות ערך, סחורות, מטבעות, מניות, אגרות חוב ושאר נכסים פיננסיים, קיימות גם רמות סיכון רבות ושונות. ככל שרמת הסיכון של נכס מסוים גבוהה יותר, כך התשואה שהוא מניב אמורה להיות גבוהה יותר, ולהיפך. דוגמה קלאסית לנכסים "סולידיים" בעלי רמת סיכון הנתפסת נמוכה ותשואה יציבה, הן אגרות חוב ממשלתיות. דוגמה לנכס בעל פוטנציאל רווח/הפסד גבוה יחסית היא מניות מסוג מסוים, דוגמת מניות של סטארט אפים או חברות נוספות אשר עתידן אינו ברור עדיין, ויכול לכלול הצלחה היסטרית או נפילה טוטאלית.
על פי רוב, ההמלצה הכללית עבור תיק השקעות "טיפוסי" הוא חלוקה בין נכסים בעלי תשואה נמוכה עד בינונית לבין נכסים ספקולטיביים יותר. החלוקה המומלצת בדרך כלל נותנת אחוז גבוה יותר מהתיק לנכסים סולידיים, שכן מרבית תיקי המניות מתנהלים לטווח הארוך, למשך שנים, ובפרקי זמן כאלו נכסים סולידיים מבטיחים תשואה בסיסית מסוימת, ללא סיכון רב מדי. השילוב של נכסים מעט ספקולטיביים יותר (בעלי תשואות גבוהות יותר ובטוחות פחות) אמור לסייע להעלות את התשואה הממוצעת לאורך זמן.

 

לימוד הקצאת נכסים וסיוע של מנהלי תיקי השקעות

פיזור נכון של תיק ההשקעות הוא נושא עליו ניתן לכתוב ספרים שלמים רבים, וקיימות תורות וטכניקות רבות לחלוקת הנכסים בתיק. לכן, עבור מי שמחזיק בתיק השקעות ומתעניין מהי הדרך הנבונה ביותר לחלק את הנכסים בתוך התיק, עומדות שתי אפשרויות עיקריות –
הראשונה היא לנסות וללמוד בעצמו קורס השקעות בשוק ההון העוסק בהקצאת נכסים ומלמד מודלים שונים לבניית תיק השקעות ארוך טווח. במסגרת לימודי שוק ההון ניתן ללמוד חומר תיאורטי ומעשי רב הנוגע לתחום זה, כמו גם לרכוש ידע מקיף וכללי נוסף אשר יכול לסייע רבות בשיקול הדעת הכרוך בהחלטות על הרכב תיק המניות.
האופציה השנייה, אליה פונים מרבית האנשים המחזיקים בתיקי השקעות, היא להסתייע בשירותיהם של אנשי המקצוע הרלבנטיים – מנהלי תיקי השקעות ויועצי השקעות המתמחים בבנייה וחלוקה של תיק ההשקעות ובקרה שוטפת של הרכב תיק ההשקעות. כיום, מציעים בתי השקעות שירותי ניהול תיק השקעות והבנקים שירותי ייעוץ השקעות, הכוללים בדיוק את כל מה שדובר עליו כאן – בניית התיק והחלטה (יחד עם הלקוח, כמובן) בנוגע להרכב התיק והקצאת הנכסים בו, ובקרה שוטפת לאורך זמן.

 

הצורך בבקרה ושינוי שוטף של הרכב התיק בהתאם לתנאי השוק

כפי שציינו לעיל, בין אם אתם נעזרים במנהל תיק השקעות מקצועי ובין אם השתתפתם בקורס שוק ההון זה או אחר ואתם מעוניינים לנהל את תיק ההשקעות שלכם בעצמכם, בכל מקרה חשוב להבין כי מדובר בניהול פרטני שוטף וארוך טווח. מכיוון ששוק ההון העולמי, כמו גם המערכות הכלכליות והפוליטיות העולמיות, הן מערכות מורכבות כל כך אשר מושפעות אחת מן השנייה ומכל מה שקורה בעולם, הנתונים הרלבנטיים להרכב תיק ההשקעות משתנים ללא הפסקה. מניות שנחשבו לבטוחות הופכות להפכפכות ומסוכנות יותר, רמות הסיכון של ערוצי השקעה שונים משתנות בהתאם להתרחשויות בכלכלה העולמית או רגולציות ממשלתיות למיניהן ועוד אינספור גורמים שונים אשר משנים ומשתנים בעצמם.
על מנת להתמודד עם מצב זה יש לבחון את הרכב תיק ההשקעות באופן שוטף, ולבצע שינויים והתאמות. בניית תיק השקעות והקצאת נכסים נבונה אינם משימה חד פעמית – מדובר בתהליך מתמשך ושוטף בו תמיד חשוב להיות עם האצבע על הדופק, וכדאי ללמוד את האסטרטגיות המתאימות לבניית תיק השקעות מתאים.