עולם הביטוח הפנסיוני רלבנטי עבור כל אחד ואחת מאיתנו, שכן לכולנו קיים הצורך להבטיח הכנסה מסוימת בגילאים בהם נפרוש לפנסיה ולא נוכל (או לא נרצה)לעבוד יותר. לכן, התפתח עולם שלם של השקעות פנסיוניות, הכולל גם הוא כמה מקצועות עיקריים בהם ניתן להתמחות על ידי בחירה במסלול הלימודים וההתמחות המתאים. תחום הביטוח הפנסיוני פופולארי ומבוקש מאוד וניתן למצוא בו עבודה באינספור בתי השקעות, קרנות פנסיה, בנקים וגופים פיננסים שונים.

ייעוץ מול שיווק פנסיוני

שני מקצועות עיקריים בעולם הביטוח הפנסיוני הינם ייעוץ פנסיוני ושיווק פנסיוני. בדומה למקצועות המקבילים מעולם ההשקעות לטווח בינוני או קצר, גם כאן ההבדל העיקרי בין שני אנשי המקצוע הללו הוא הזיקה שיש למשווק הפנסיוני לגוף כלשהו (בית השקעות או סוכנות ביטוח כלשהי אשר את הפוליסות שלה הוא משווק), לעומת היעדר הזיקה, האובייקטיביות של היועץ הפנסיוני המייעץ בצורה בלתי תלויה ללקוחותיו.
הן היועץ והן המשווק הפנסיוני מופקדים על תכנון ארוך טווח של תקציבו של הלקוח, בניית התמהיל הפנסיוני לטווח הרחוק אשר תבטיח הכנסה ללקוח כאשר יגיע לגיל הפרישה. למעשה, מדובר בהשקעה לכל דבר ועניין – יועץ הפנסיה מייעץ ללקוחותיו מהם האפיקים הפנסיונים המתאימים להם, על מנת שבגילאי הפרישה יוכלו ליהנות מפירות ההשקעה בצורת קצבה פנסיונית חודשית. כמובן שהשקעה זו נבדלת מהשקעות לטווח קצר או בינוני שכן כאשר משקיעים לטווח ארוך יותר ניתן להתמקד באפיקי השקעה שונים, ברמות סיכון שונות וכד'.

ביקוש רב ליועצים פנסיונים בישראל ומסלולי הכשרה

מפאת שינויים שונים בחוק אשר התרחשו בשנת 2008 בישראל, זכאי כל אזרח ישראלי לפנסיה, כך שתחום זה צמח והתפתח משמעותית במהלך השנים האחרונות. מיליוני אנשים זכאים כיום על פי חוק לפנסיה, ולכן קיים צורך בהרבה מאוד אנשי מקצוע מעולם ההשקעות והפיננסים אשר ילמדו את תחום הביטוח בכלל, והביטוח הפנסיוני בפרט, ויספקו שירותי ייעוץ, שיווק ותמיכה שוטפת לציבור הרחב בכל הנוגע לניהול הפנסיה שלו.

מאחר ותחום הביטוח הפנסיוני תפס תאוצה רבה כל כך בישראל בשנים האחרונות, ניתן למצוא כיום גם לא מעט בתי ספר המציעים מסלולי הכשרה בתחום.
גם במקרה של ייעוץ ושיווק פנסיוני נדרשים הסטודנטים לעבור את מבחני הרשות לניירות ערך ולקבל רישיון רשמי מטעם משרד האוצר. המסלול המלא כולל מבחני מבוא בתחומים הרלבנטיים דוגמת כלכלה, מימון, סטטיסטיקה וחשבונאות, כמו גם מבחן ביסודות הביטוח. לאחר מכן, המבחנים המקצועיים הרלבנטיים לתחום הם מבחן "מקצועית א", ומבחן גמר פנסיוני, המהווה את מבחן ההסמכה הסופי אשר לאחריו מתקבלת התעודה הנחשקת, והאפשרות להשיג התמחות ולהתחיל לבנות קריירה בעולם הביטוח הפנסיוני.