עולם הביטוח מהווה מקור עשיר לתעסוקה ופרנסה עבור מיליוני אנשים ברחבי העולם. מעבר לסוכן הביטוח המשפחתי שאנחנו זוכרים מהילדות, קיימים כיום במערכת הכלכלית ובשוק ההון מספר תחומים רחבים ביותר אשר מהווים למעשה שלוחה מסוימת של עולם הביטוח, פוליסות ביטוח מסוג מסוים. דוגמה בולטת לכך היא שוק הפנסיה – חיסכון לפנסיה הוא למעשה סוג של ביטוח, ולכן תחום זה מכונה גם "ביטוח פנסיוני". בדומה לתחומים נרחבים אחרים, גם שוק הפנסיה מציב כיום ביקוש לאנשי מקצוע מתחום הביטוח, ולבוגרים ובוגרות של לימודי ביטוח.
מהם התחומים הרחבים הנכללים תחת המטרייה הרחבה של ענף הביטוח, אילו תחומים נוספים רלבנטיים עבור בוגרי לימודי ביטוח ומהן אפשרויות התעסוקה הרבות בתחום?

 

ביטוחים משוק העבודה, הפנסיה, הנדל"ן ועוד – עולם של ביטוחים

אחד התהליכים העיקריים אשר מלווים את המערכת הכלכלית הגלובאלית בעשורים האחרונים הוא זה של יצירת עוד ועוד כלים פיננסיים שונים אשר מאפשרים לא רק פעילות כלכלית מגוונת יותר ובעלת עניין ופוטנציאל רבים יותר, אלא גם הגנות שונות מפני אי וודאות. השם הכללי של הגנות אלו, בהן כולנו משתמשים באופן זה או אחר, הוא – ביטוח. לכן, במובן מוחשי מאוד ניתן לומר כי עולם הביטוח הוא כיום חלק אינטגראלי ממרבית תחומי הכלכלה, ובאופן כללי – ממרבית תחומי החיים שלנו.

כבר הזכרנו את הדוגמה של שוק הפנסיה – בישראל ובמדינות מפותחות נוספות מוסדר שוק הפנסיה בחוק – מעסיקים מחויבים להפריש כספים לקרנות פנסיה של עובדיהם ולכל אזרח הזכות לחסוך כסף לתקופת הפרישה. זהו כאמור ביטוח פנסיוני, והיועצים והמנהלים אשר מתאימים את קרנות ופוליסות הפנסיה השונות ללקוחותיהם הם למעשה גם סוכני ביטוח.
גם בשוק העבודה ניתן לראות בעשורים האחרונים סוגים חדשים ופופולאריים של ביטוחים, אותם רוכשים אינספור נשים וגברים, דוגמת ביטוח אובדן כושר עבודה, ביטוח פציעות במקום העבודה ועוד שלל ביטוחים אופציונאליים שונים.
המצב דומה גם בשוק הנדל"ן למשל – ביטוחים על דירות ונכסים ואף ביטוחים על עסקאות שעלולות לעלות בעתיד על מסלול בלתי רצוי – כל אלו הם רק חלק קטן מאפשרויות הביטוח בשוק הנדל"ן. באופן דומה ניתן למצוא סוגים חדשים ויצירתיים של ביטוחים אשר נוצרו בעשורים האחרונים במגוון תחומים נוספים במשק. כיום ניתן לרכוש ביטוח אפילו עבור הסכנה שחברת התעופה ממנה קנית כרטיס תפשוט את הרגל לפני שתספיק לנצל את הכרטיס ולטוס, כמו גם עבור השקעות שיזמים ומשקיעים מבצעים בעולם הפיננסים.
בקיצור – עולם הביטוח נמצא כיום בכל מקום, מה שמציב מגוון עצום וחסר תקדים של הזדמנויות ואפשרויות תעסוקה עבור בוגרי לימודי ביטוח.

 

אפשרויות תעסוקה ממשיות וכיצד מומלץ להתחיל את הדרך בתחום

לאחר שהבנו כי הביטוח הוא כיום חלק מרכזי ומהותי כמעט מכל ענף כלכלי גדול, ולכן מציב פוטנציאל תעסוקה עשיר ומגוון לעוסקים בתחום, ננסה להבין כיצד בפועל מומלץ להיכנס לתחום ולהתחיל ולמצוא בו תעסוקה.
על מנת לעסוק בתחום הביטוח, הן כסוכן ביטוח והן כיועץ, יש לקבל תעודת הסמכה רשמית מטעם המדינה. תעודה זו ניתנת לאחר מעבר של בחינה מטעם המפקח על הביטוח במשרד האוצר, אשר בא לוודא כי אותו אדם אשר עתיד לייעץ ולשווק ללקוחות פוליסות ביטוח שונות אכן מחזיק בידע המעמיק הנדרש. על מנת לצלוח בשלום בחינה זו יש כמובן ללמוד את התחום לעומקו, וזאת מומלץ לעשות באמצעות קורס הכנה מקצועי.

לאחר מעבר הבחינה נדרשת גם תקופת התמחות בטרם ניתן לעסוק בתחום באופן עצמאי לחלוטין. תקופת ההתמחות מומלצת גם על מנת ללמוד את התחום מקרוב ולצבור בו ניסיון בטרם מתחילים לפעול לבד, או כבעלי תפקיד בכיר יותר. לכן, הצעד הראשון בעולם התעסוקה עבור בוגרי לימודי ביטוח הוא מציאת מקום התמחות. את ההתמחות יש לחפש לאחר שהחלטנו לאיזה תחום בדיוק בתוך עולם הביטוח אנו מעוניינים להיכנס. על מנת למצוא התמחות ומקום עבודה בתחום הביטוח הפנסיוני, למשל, ניתן לחפש במקומות שונים מאשר במקרה בו מעוניינים לעסוק בביטוח נדל"ן, ביטוח רפואי או כל תחום אחר. עם זאת, במוסדות מסוימים ניתן לעבור מגוון התמחויות שונות, כמו גם לעבור מתחום לתחום בתוך עולם הביטוח (מוסדות כמו חברות ביטוח גדולות, בתי השקעות אשר עוסקים גם בביטוחים מסוגים שונים, גופי ממשלתיים כמו משרד האוצר וכו').

על מנת להשיג התמחות בתחום יש לפנות אל המוסדות הרלבנטיים ולהציג מועמדות. עבור מי שהתכונן לבחינות באמצעות קורס הכנה מקצועי, ניתן בהחלט לנסות ולפנות למקומות עבודה פוטנציאליים גם דרך הפנייה מבית הספר, או אפילו יצירת קשרים אישיים דרך המורים מהם למדתם.

בהצלחה!