עבור כמה מהמקצועות האטרקטיביים והמבוקשים ביותר בעולם הכלכלה והפיננסים נדרשת תעודה המצריכה לימודי ביטוח מקדימים. למה הכוונה? ובכן, כמובן שעל מנת לעסוק בעולם הביטוח עצמו, כסוכני ביטוח, תזדקקו לרישיון ביטוח (ולימודי ביטוח שיכינו אתכם לקראת הבחינות – על כך בהמשך), אך לימודים אלו רלבנטיים גם עבור הרישיונות לכמה מקצועות נוספים, דוגמת ייעוץ ושיווק פנסיוני. להלן כל מה שצריך לדעת, להכיר ולעבור במסגרת לימודי ביטוח, עבור הסוגים השונים של מקצועות הנכללים בעולם זה:

בחינות מקדימות לצורך קבלת הרישיון

כמובן שעל מנת לקבל כל רישיון בעולם הפיננסים, בפרט רישיון סוכן ביטוח ו/או רישיון ייעוץ/שיווק פנסיוני, נדרשים לעבור סדרה של בחינות חיצוניות שונות. בחינות אלו מועברות על ידי הרשות לני"ע ומשרד האוצר, ובאות להבטיח סף מינימאלי מסוים של ידע, הבנה, בקיאות וניסיון בתחומים הרלבנטיים.

בין הבחינות השונות הנדרשות הן עבור רישיון פנסיוני והן עבור רישיון סוכן ביטוח ניתן למצוא בחינות מבוא במקצועות רלבנטיים, דוגמת חשבונאות, מימון וסטטיסטיקה, אתיקה ודיני ניירות ערך ועולם ניירות הערך עצמו (זו הבחינה המפורסמת – מקצועית א'), כאשר במקרה של רישיון בתחום הפנסיוני יש לעבור בחינת גמר פנסיוני. במקרה של רישיון סוכן ביטוח יש לעבור גם בחינת מבוא ביסודות הביטוח.

כאן גם הרלבנטיות הגדולה ביותר של לימודי ביטוח – הכוונה ללימודי הכנה לקראת סדרת הבחינות הזו, כאשר לכל אחת מהבחינות תמצאו קורס הכנה ייעודי וממוקד, המכין את התלמידות והתלמידים בצורה הטובה ביותר לקראת הבחינה (מה שבא לכדי ביטוי מובהק בסטטיסטיקות של הבחינות – מבין הניגשים לבחינה לאחר קורס הכנה אחוזי המעבר וההצלחה גבוהים יותר משמעותית).

לימודי ביטוח אלמנטרי

תחום העיסוק אשר אינו קשור בעולם הפנסיוני, הוא תחום המכונה בעגה המקצועית – ביטוח אלמנטרי. המעוניינים לעסוק בעולם הביטוח, ספציפית בביטוח של רכוש וביטוח כנגד תאונות, נדרשים כאמור לעבור מסלול מעט שונה מאשר אלו המעוניינים לעסוק בביטוח פנסיוני.

הדרך לרישיון סוכן ביטוח עוברת כאמור דרך לימודי ביטוח מקדימים (קורס יסודות הביטוח) ובחינה בהתאם.

תקופת התמחות

לימודי הביטוח והבחינות אליהן הם מכינים אינם סוף הסיפור מבחינתנו – על מנת לקבל את הרישיון הנכסף ואת הזכות לעסוק בעולם הביטוח האלמנטרי או הפנסיוני באופן רשמי וחוקי, יש לעבור גם תקופת התמחות בת חצי שנה, בחברת ביטוח או בסוכנות ביטוח העוסקת בתחום. תקופת התמחות זו, בדומה ללימודי ההכנה לבחינות, באה להבטיח כי האנשים בידיהם מופקדות קרנות הפנסיה, למשל, או הרכוש והכספים של לקוחותיהם, יהיו לא רק בעלי מקצוע משכילים ואמינים, אלא גם מנוסים. במשך חצי שנה צוברים סוכני הביטוח העתידיים ניסיון בעיסוק בפועל בעולם הביטוח, תוך ליווי ופיקוח צמוד של אנשי מקצוע וותיקים מהתחום. לאחר סיומה של אותה חצי שנה, הם כבר סוכני ביטוח איכותיים הרבה יותר, ויכולים לעמוד ברף שמציבה המדינה עבור מקצועות אלו.

מספר סיבות טובות להירשם ללימודי ביטוח

רבים המתעניינים בקריירה בעולם הביטוח מתלבטים האם באמת כדאי להם להירשם ללימודי ביטוח, או שמה כדאי שפשוט ייגשו לכל הבחינות ויסתערו על שוק העבודה במטרה להשיג התמחות כמה שיותר מהר.

ההמלצה הגורפת בתחום (גם ובמיוחד מאלו שסיימו לא מזמן מסלול זה) היא להתחיל את הדרך באמצעות לימודי ביטוח מקדימים, ולהירשם לקורסי ההכנה לבחינות. כפי שציינו קודם, מדובר בסיכויי המעבר הגבוהים ביותר, אך זו לא הסיבה היחידה – לימודי ביטוח בבית ספר נחשב בתחומו למקצועות הפיננסים מאפשר ליצור היכרויות וקשרים חשובים בתחום, ולהעלות את הסיכויים למצוא מקום התמחות נחשק ונחשב יותר במקביל לסיום הבחינות.

המאמר פורסם ב-30.06.2021