אחד השיקולים המרכזיים העומדים לנגד עינינו בעת שאנו מתלבטים בנוגע למסלול הלימודים בו נבחר, הוא השיקול התעסוקתי. מרבית האנשים בוחרים את תחום הלימודים בו יתמחו בהתאם לאפשרויות וסיכויי התעסוקה שלהם לאחר שיסיימו את הלימודים, מתוך כוונה לרכישת מקצוע ובניית קריירה ארוכת טווח. עבור מי שמתעניין במיוחד בשיקול התעסוקתי ומתלבט בנוגע למסלול הלימודים הנכון עבורו, כדאי לשקול בחיוב את התחום של לימודי ביטוח, הפותח דלת למגוון רחב ביותר של אפשרויות תעסוקה.

לימודי ביטוח – מהן אפשרויות התעסוקה הפוטנציאליות?

בהמשך נפרט מהם בדיוק לימודי ביטוח כפי שמועברים באקדמיה לפיננסים ואילו קורסים הם כוללים בדיוק, אך לפני כן ניגש לנושא העיקרי של שיקולי תעסוקה עתידית – מהן אפשרויות התעסוקה הרבות והאטרקטיביות כל כך שנפתחות בפני אלו אשר בוחרים בלימודי ביטוח?

ובכן, עולם הביטוח הוא רחב וגדול, וכולל בתוכו כמה מקצועות עיקריים. במסגרת לימודי ביטוח של האקדמיה לפיננסים ניתן להתמחות בתחומים שונים, ועל פי כך לכוון להיצע משרות מסוים. נפרט כאן בנוגע לשניים מהתחומים הגדולים והאטרקטיביים ביותר מבחינת היצע תעסוקה בעולם הביטוח בישראל כיום –

רישיון סוכן ביטוח: כמובן שאחד מאפיקי התעסוקה המרכזיים והמתבקשים עבור בוגרי לימודי ביטוח היא תעסוקה בתחום עצמו, כסוכני וסוכנות ביטוח. לאחר סיום מסלול לימודים ממוקד ומעבר הבחינות הנדרשות (כאמור, פירוט בהמשך), יש לעבור התמחות קצרה כשבסיומה ניתן לעסוק כסוכני ביטוח לכל דבר ועניין, הן באופן עצמאי והן כסוכנים שכירים בחברת ביטוח גדולה, בינונית או קטנה. כולנו יודעים כמה נפוצות סוכנויות ביטוח בארץ ובעולם, וכי מדובר באחת התעשיות הגדולות והרחבות ביותר מבחינת מחזורי הכספים והפעילות העסקית המאפיינת אותם. כלומר – קיים היצע תעסוקה רחב ועשיר ביותר בתחום ספציפי זה, בכל אזור של הארץ.

סוכן/משווק ביטוח פנסיוני:  ענף הפנסיה והחסכונות הפנסיוניים למיניהם משגשג ופורח בישראל בעשור וחצי האחרונים, במהלכם רפורמה מקיפה ביותר במשק מחייבת כיום כל עובד, עצמאי ושכיר כאחד, לחסוך לפנסיה. כתוצאה מכך נוצר ביקוש עצום ויציב בשוק לסוכנים פנסיוניים – אלו הם סוכני ביטוח המתמחים בביטוחים פנסיוניים ומייעצים ללקוחותיהם בנוגע לאפיקי החיסכון ארוכי הטווח הטובים ביותר מבחינתם. עיסוק נוסף בתחום זה הוא משווק פנסיוני, אשר מוכר ללקוחותיו בפועל את פוליסת הביטוח הפנסיוני באמצעותה יחסכו כסף בעשרות השנים הבאות. בעוד הרפורמה הנערכת בענף הפנסיה עדיין נמצאת בשלבי גיבוש ויישום סופיים, היא צפויה לעצב את שוק החסכונות הפנסיוניים בארץ לטווח הארוך, כך שמי שמתמחה בעולם הביטוח הפנסיוני כיום יכול בהחלט לצפות להיצע תעסוקה רחב גם בעוד עשר, עשרים או שלושים שנים.

מה כוללים לימודי ביטוח?

מה בנוגע להרכב של לימודי הביטוח – מה הם בעצם כוללים ומה נדרש על מנת לעסוק בעולם הביטוח כסוכני ביטוח או יועצים/משווקים פנסיוניים?

ובכן, על מנת לעסוק בכל מקצועות הביטוח הנ"ל יש להחזיק ברישיון ביטוח מטעם המדינה – רישיון סוכן ביטוח/פנסיוני, רישיון משווק / יועץ ביטוח פנסיוני או רישיון ייעוץ פנסיוני. קבלת רישיונות אלו מותנית בעמידה במספר תנאים שונים – יש לעבור בהצלחה שש בחינות שונות המועברות על ידי הרשות לניירות ערך והמפקח על הביטוח במשרד האוצר, ולאחר מכן לעבור תקופת התמחות. רק לאחר שעומדים בכל התנאים הללו ניתן לקבל את רישיון הביטוח ולהתחיל לעסוק בתחום, לטווח הארוך.

הבחינות המדוברות נחלקות לארבע בחינות יסוד (מבואות בתחומים שונים) ושתי בחינות גמר. עבור כולן ניתן למצוא אצלנו קורסי הכנה ממוקדים וייעודיים, המעניקים לתלמידים את הסיכויים הטובים ביותר לעבור את הבחינות בהצלחה יתרה ובמהירות רבה יחסית, וכך לצלוח את המסלול בקלות ובמהירות ולרכוש את אחד המקצועות האטרקטיביים ביותר בשוק התעסוקה כיום.

במיוחד בתקופה הרגישה בה אנו נמצאים, בה מאות אלפי ישראלים מאבדים את פרנסתם ושוהים במצב של אי וודאות מוחלטת בנוגע לעתיד התעסוקתי שלהם, לימודי ביטוח עשויים להוות פתרון אטרקטיבי ומתבקש ביותר.

המאמר נכתב ב-2.9.2020