רישיון ביטוח הוא ללא ספק אחד מרישיונות התעסוקה המבוקשים והיוקרתיים ביותר, אותו מנסים אלפים רבים של ישראלים להשיג מדי שנה. בדומה לרישיונות תעסוקה שונים אחרים, גם במקרה של רישיון ביטוח מדובר ברישיון חובה, אותו מתחייב להשיג על מנת לעסוק במקצוע באופן חוקי. ללא אישור רשמי מטעם מוסדות המדינה הרלבנטיים (במקרה זה מדובר במשרד האוצר והרשות לניירות ערך), קיים איסור בחוק לעסוק במקצוע זה ולגבות כסף על השירות הניתן. אך בדומה למרבית הרישיונות המקצועיים האחרים, רישיון ביטוח מציע דלת כניסה לתחום עשיר בתעסוקה פוטנציאלית, כמו גם גישה למספר מקצועות אחרים אליהם ניתן להגיע ביתר קלות לאחר שעוסקים בעולם הביטוח באופן מקצועי. מה בפועל נותן לנו רישיון ביטוח, מהי הדרך להשיגו וכיצד מומלץ לפעול על מנת להשיג רישיון זה באופן הקצר והקל ביותר?

 

לעסוק כשכירים או עצמאיים באחד מתחומי הביטוח בישראל – רישיון סוכן ביטוח

רישיון סוכן ביטוח, הניתן מטעם המדינה לאחר מילוי של דרישות ותנאים מסוימים (אודותם נפרט בהמשך), למעשה פותח בפני המחזיקים בו את הדלת לתחום רחב ועשיר בתעסוקה, ובתתי תחומים שונים. בניגוד לדעה הרווחת, אדם המחזיק ברישיון סוכן ביטוח אינו מחויב לעבודה אחת ספציפית, אלא יכול לפעול בעולם הביטוח במגוון תחומים שונים. במקרים מסוימים נדרשות אמנם השלמות מסוימות (לדוגמה – על מנת לעסוק בייעוץ פנסיוני יש להוציא תעודת סוכן ביטוח פנסיוני, אך עבור מי שכבר מחזיק ברישיון ביטוח "רגיל" מדובר בתהליך קצר ופשוט), אך כאמור מגוון אפשרויות התעסוקה הפתוח בפני המחזיקים ברישיון ביטוח הוא רחב וכמעט אינסופי, ושלל תחומים מקבילים ומשיקים נמצא במרחק השלמה קצרה ופשוטה יחסית.
ניתן לחלק את עולם הביטוח לתחומים שונים ובאופנים שונים, דוגמת ביטוח אלמנטרי, ביטוח פנסיוני, סוכן ביטוח ימי ועוד. עם זאת, כל אחד מתחומים אלו מציע עולם שלם של תעסוקה בפני עצמו, הן עבור שכירים בחברות ביטוח בינוניות או גדולות והן עבור עצמאיים קטנים. כאשר סוכמים יחדיו את מספר פוליסות הביטוח מסוגים שונים הנמכרות בישראל מדי שנה, מקבלים מספר עצום אשר מבטיח כי קיימת בשוק זה עבודה גם עבור אלפי סוכני ביטוח נוספים על אלו הפועלים כיום.

 

תנאים ודרישות לקבלת רישיון סוכן ביטוח

אם כן, עבור אדם אשר השתכנע כי ברצונות להשיג רישיון סוכן ביטוח על מנת לפעול בתחום באופן מקצועי בארץ – מהו בעצם התהליך אותו הוא נדרש לעבור כעת?
ובכן, בדומה לרישיונות נוספים מעולם הכלכלה והפיננסים (דוגמת רישיון ייעוץ השקעות, תעודת סוכן ביטוח פנסיוני ועוד), גם במקרה של רישיון סוכן ביטוח קיימת דרישה במעבר סדרת בחינות חיצוניות, כאלו המועברות מטעם מוסדות המדינה הממונים על תחום הביטוח. בחינות הרשות לני"ע ומשרד האוצר אותן נדרש לעבור לצורך קבלת רישיון סוכן ביטוח כוללות בחינות מבוא בתחומים הקשורים לעולם הביטוח (כלכלה, חשבונאות, יסודות הביטוח וכו'), ובחינות גמר בהן נבחנים בשלב שני, לאחר שמסיימים את בחינות המבואות. בחינות הגמר עוסקות כבר ישירות בתחום הביטוח וניירות הערך באופן מפורט (חלק ניכר מעבודתו של סוכן הביטוח מצריכה בקיאות בעולם הבורסה וניירות הערך), ומהוות לרוב את השלב האחרון והסופי אליו ניגשים המועמדים בטרם קבלת רישיון הביטוח.
בנוסף לבחינות המבואות והגמר השונות, נדרשת תקופת התמחות מעשית. על המועמדים לעבוד בתחום זה כמתמחים לאורך תקופה הנמשכת לפחות שישה חודשים, במהלכה מוטל עליהם איסור לעסוק בתחום באופן עצמאי. בדומה למקצועות מקבילים אחרים, גם כאן הרעיון הכללי העומד מאחורי הדרישה לתקופת התמחות הוא כי בטרם אנחנו (הציבור) מפקידים בידי אדם מסוים את האישור הרשמי לעסוק בעניינינו הכספיים ולנהל עבורנו את פוליסות הביטוח אותן נרכוש ובאמצעותן נגן על עצמנו מפני מקרים בלתי צפויים ובלתי נעימים, ברצוננו לוודא כי אותו אדם אכן מחזיק בידע הנחוץ, בקיא בתחום, מחזיק בניסיון מסוים ועומד ברמה מקצועית גבוהה ומחמירה. כך המקרה גם במקרה של רישיון יועץ השקעות, מנהל תיקי השקעות וכו'.
לאחר שצולחים את כלל הבחינות המקצועיות השונות ומסיימים בהצלחה לפחות חצי שנה של עיסוק בתחום כמתמחים, ניתן לסמוך בצורה בטוח הוודאית יותר כי אותם מועמדים אכן ראויים לשווק, למכור ולנהל עבור לקוחותיהם פוליסות ביטוח מסוגים שונים.

 

קורסי הכנה ממוקדים ובתי ספר מקצועיים ומקושרים בתחום

מהן הדרכים הטובות והמומלצות ביותר לקבלת רישיון סוכן ביטוח? כיצד מומלץ לצלוח את סדרת הבחינות, את הדרישה בהתמחות וכו'?
הדרך העיקרית והנפוצה ביותר בה פועלים מרבית הגברים והנשים הרציונאליים המעוניינים לצלוח תהליך זה כמה שיותר מהר ובצורה קלה ונוחה ככל הניתן, היא באמצעות הרשמה לבית ספר מקצועי המתמחה בדיוק בהכנה לתהליכי הקבלה של רישיונות אלו. בבית ספר מקצועי דוגמת האקדמיה לפיננסים ניתן למצוא קורסי הכנה ממוקדים ומפורטים עבור כל אחת ואחת מהבחינות הנדרשות לצורך קבלת רישיון סוכן ביטוח (ורישיונות נוספים). הן עבור בחינות המבוא והן עבור בחינות הגמר, ניתן למצוא קורס הכנה ממוקד וייעודי עבור כל בחינה בנפרד. קורסים אלו מציעים את סיכויי ההצלחה הגבוהים ביותר, כפי שהוכח סטטיסטית באופן מובהק במהלך השנים הרבות בהן פועלים קורסים אלו.
מלבד להכנה היעילה והבטוחה ביותר לבחינות, ההרשמה לבית ספר מקצועי המתמחה בתחום זה בדיוק מציעה גם יתרונות בלתי מבוטלים בכל הנוגע למציאת מקום המתמחות טוב. המורים והמרצים השונים המעבירים את קורס ההכנה הם לרוב אנשי מקצוע מנוסים וותיקים בתחום, אשר מחזיקים גם באינספור קשרים עם חברות ואנשי מפתח בתחום. קישור התלמידים והתלמידות למקומות מבוקשים פוטנציאליים עבור ההתמחות אינה דבר נדיר, ובדרך זו החלו אינספור סוכני ביטוח בארץ את דרכם המקצועית.