חשבות שכר הוא מקצוע הקיים בכל ארגון בינוני או גדול, הן חברות וארגונים עסקיים והן ארגונים ממשלתיים או מכל סוג אחר. הרכבו של תלוש השכר המוענק לכל עובד בארגון אינו דבר פשוט – חישוב שכרם של עובדים כולל חישובים רבים ושונים הנוגעים למשל לחוקי מס הכנסה, לזכויות הסוציאליות המעוגנות בחוק ומובטחות לעובדים בשוק העבודה הישראלי, לעולם הפנסיה המוסדר כיום גם כן בחוקי העבודה ועוד שלל שיקולים, חוקים ותקנות שונות. על מנת לחשב ולבנות תלושי שכר תקינים ומפורטים, כאלו אשר שומרים על זכויותיהם של העובדים מצד אחד, ועל האינטרסים של הארגון מצד שני, נדרש איש מקצוע המתמחה בתחום ספציפי זה. כאן נכנסים לתמונה חשבי השכר.

אילו הסמכות נדרשות על מנת לעסוק בחשבות שכר, כיצד משיגים רישיון רשמי לעסוק במקצוע זה ומהן האפשרויות הנפתחות בפני מי שעומד בדרישות ?

מבחן מעמיק מטעם לשכת רואי החשבון כתנאי מקדים לעיסוק בחשבות שכר

ההסמכה הרשמית העיקרית אותה יש להשיג על מנת לעסוק בחשבות שכר בארגון בו עובדים, היא תעודה המוענקת לאחר מעבר מבחן רשמי מטעם לשכת רואי החשבון בישראל. נשמע פשוט, אך מבחן זה אינו בסיסי או פשוט למעבר. מדובר במבחן מעמיק אשר בוחן את בקיאותם של התלמידים בחוקים ובתקנות הרלבנטיות, כמו גם בנושאים עיקריים נוספים הרלבנטיים לעיסוקו של חשב השכר.
על מנת לצלוח מבחן מאתגר זה, ניגשים מרבית הלומדים לקורס הכנה ממוקד, אשר נבנה ומיועד במיוחד למטרה זו – להביא את התלמידים למצב בו הם עוברים ביתר הצלחה את המבחן הרשמי של לשכת רואי החשבון, וכמובן שגם צוברים את הידע, ההבנה והניסיון הנדרשים על מנת לעסוק בתחום באופן מקצועי.

על מנת לגשת למבחן הלשכה עבור חשבי שכר, לא קיימות דרישות מקדימות (דוגמת תואר במקצועות הפיננסים וכו'), אך ייתכן בהחלט כי עבור אלו המגיעים עם רקע כלשהו מהתחום (הן תחום הפיננסים והן עולם המשפטים – שניהם רלבנטיים כאמור לעיסוק בחשבות שכר) מעבר הבחינה יהיה קל יותר. רואי חשבון, עורכי דין ואנשים בעלי תואר בכלכלה, חשבונאות, משפטים וכו' מתקבלים גם באופן אוטומאטי לקורס ההכנה הממוקד, שכן ברור כי הם מחזיקים ברקע בתחומים הרלבנטיים, ובעלי אוריינטציה למספרים וחישובים, כמו גם בחוקים ותקנות. גם מי שאינו מגיע עם שום רקע רשמי רלבנטי יכול כמובן להתקבל לקורס ההכנה ולצלוח את המבחן ברמת וודאות גבוהה, אך קבלתו לקורס ההכנה תותנה בראיון מקדים או במבחן מקדים בסיסי.

שיעורים פרונטאליים, תרגול מעשי ומרתון הכנה לבחינה הסופית

מה כולל קורס ההכנה לבחינת הלשכה עבור חשבי שכר? ובכן, כמובן שקורס זה כולל שיעורים פרונטאליים מסודרים, בהם מועבר החומר הרלבנטי לעיסוק במקצוע זה. בנוסף, כולל קורס מסוג זה גם שעות תרגול רבות וחומרים כתובים (וביניהם שאלות לתרגול ותשובות) – הכל על מנת להכין את התלמידים למבחן הלשכה. לקראת הבחינה עצמה מועבר מרתון לימודים מיוחד, המבוסס (בדומה לתרגול בקורס עצמו) על שאלות נפוצות אשר חוזרות במבחנים אלו. כאן גם היתרון המשמעותי של קורסי ההכנה השונים – מדובר בקורסים המועברים על ידי מורים ובתי ספר המכירים את מבחן חשבי השכר לעומק, הכינו בהצלחה כבר אינספור תלמידים ותלמידות ומכירים בעל פה את סוג השאלות הנשאלות במבחן זה. לכן זוהי הדרך הטובה ביותר להתכונן למבחן, להשיל את הלחץ המיותר, להגיע ליום הבחינה בביטחון עצמי מלא ולעבור אותה בקלות.

 

משרות לחשבי שכר, תוספת למשרה קיימת וניהול מערך השכר בעסק שלכם

מהן האפשרויות הרבות והשונות הנפתחות בפני אלו שעוברים את הבחינה הרשמית של לשכת רואי החשבון וזוכים בתעודת "חשב/ת שכר"?
אפשרות ראשונה היא איוש של משרות ייעודיות עבור חשבי שכר. משרות אלו קיימות כאמור בכל ארגון בינוני ומעלה, כך שלא חסר היצע עבודה בתחום זה. אפשרות נוספת היא הוספת סמכויות למשרה קיימת. לדוגמה – רואי חשבון, יועצי מס, עורכי דין או בעלי תפקידים רלבנטיים נוספים בארגונים, אשר חשבות שכר מהווה עבורם הסמכה נוספת המאפשרת לנטול תפקיד נוסף בארגון, וכך להרחיב את הסמכויות ואת הזכויות (והשכר, כמובן) שלהם בתוך הארגון.

גם עצמאיים ובעלי עסקים רבים ניגשים לבחינת חשבות השכר, במטרה לשמש כחשבי השכר בעסק שלהם עצמם. מדובר בדרך טובה להכיר את העסק מקרוב, להיות עם האצבע על הדופק, להבין בדיוק מהן המשמעויות הפיננסיות של מערך השכר בעסק, לחסוך בצורך להעסיק חשב שכר ולהקפיד כי העובדים מקבלים את כל מה שמגיע להם.

(המאמר רלבנטי לשנת 2018)