מרבית האנשים המחזיקים בתיק השקעות בישראל, מקבלים ייעוץ השקעות, כמו גם את שירותי ניהול התיק (ביצוע ההשקעות בפועל) מיועצים מטעם הבנקים או מטעמם של בתי השקעות גדולים. בנקים שונים מעניקים שירותי ייעוץ השקעות בחינם (אך כמובן בתמורה לכך שהלקוח נשאר בבנק ובפועל משקיע את כספו בהתאם למדיניות ההשקעה של הבנק), ושירותים אלו מושכים את מרבית הישראלים לקבל ייעוץ שוטף מיועצי הבנק עצמו.

 

אך מלבד לייעוץ מטעם הבנק או בית השקעות גדול, קיימת אופציה שלישית אטרקטיבית לא פחות – יועץ השקעות פרטי, אשר אינו עובד מטעמו של אף מוסד פיננסי גדול.

מהם היתרונות שבבחירת יועץ השקעות פרטי ועל מה כדאי מאוד שנשים דגש בבואנו לבחור יועץ פרטי?

 

הסמכת ייעוץ השקעות רשמית, ניסיון והמלצה מלקוחות – בחירת יועץ השקעות פרטי

נתחיל עם הנקודות הבסיסיות והחשובות שעלינו לשים אליהן לב בבואנו לבחור יועץ השקעות פרטי –

בתור התחלה, חשוב מאוד שאותו בעל מקצוע יחזיק בתעודת הסמכה רשמית מטעם הרשות לניירות ערך. תעודה זו מצביעה על כך שאותו אדם עבר את המבחנים התובעניים של הרשות לניירות ערך וכי הוא מחזיק בידע הנרחב הנדרש על מנת לייעץ ללקוחות בדבר השקעותיהם. בנוסף להיותה נחוצה מבחינה חוקית, תעודת ההסמכה הרשמית מעידה על דברים נוספים. לדוגמה, על מנת לעבור את מבחני הרשות לניירות ערך יש צורך בהכנה מקדימה מקיפה ולמידה לעומק של חומר עיוני רלבנטי רב. יועץ אשר מחזיק בתעודת הסמכה לא רק פועל לפי כללי ההתנהלות החוקיים הבסיסיים והמתבקשים ביותר, אלא גם מעיד בכך על רמה מסוימת של ידע ומקצועיות. בין אם במסגרת קורס יועץ השקעות ובין אם בדרך אחרת – אותו יועץ רכש את הידע וההבנה הנדרשות על מנת לעבור את מבחני הרשות.

מלבד לתעודה רשמית ולימודי ייעוץ השקעות בעברו, רצוי שנדע עוד כמה פרטים אודות אותו יועץ ממנו אנו שוקלים לקבל ייעוץ – מה הרקורד שלו? כמה זמן הוא כבר עוסק בתחום? האם הוא גם מנהל תיקי השקעות בפועל? האם עבד בעברו בבנק/בית השקעות גדול ורכש ידע וניסיון? ומה בדבר לקוחות עבר אשר יוכלו להעיד האם היו מרוצים משירותיו או שהתאכזבו ונכוו ממנו?

את כל השאלות האלו אל תתביישו לשאול, או לחפש את המידע הרלבנטי בחומר הפרסומי שאותו יועץ מעביר לכם. הרבה פעמים תוכלו למצוא באתר האינטרנט של יועצי השקעות מידע רלבנטי רב, כולל המלצות עבר. בכל זאת, במידה ואנשים שאתם מכירים וסומכים עליהם נותנים לכם המלצה אישית אודות יועץ השקעות עימו עבדו בעבר וזכו ממנו לשירות טוב ומקצועי – תנו לאותו יועץ עדיפות. המלצה אישית מאנשים עליהם אתם סומכים היא עדות טובה מאוד לפוטנציאל של איש מקצוע זה או אחר.

 

אובייקטיביות, מרחב תמרון וזמינות גבוהה – היתרונות שבעבודה עם יועץ פרטי

מהן הסיבות בגינן כדאי לשקול לקבל ייעוץ השקעות מיועץ פרטי?

ובכן, ישנן כמה סיבות עיקריות אשר לרוב מאפיינות יועצים פרטיים מול יועצים מטעם מוסדות פיננסיים גדולים –

סיבה אחת היא אובייקטיביות. יועץ פרטי הוא אובייקטיבי ונטול פניות הרבה יותר מאשר יועצים מטעמם של בנקים ובתי השקעות גדולים. מוסדות מסוג אלו מעורבים מטבעם בעולם הפיננסים וניירות הערך, כך שבאופן אוטומאטי ליועצים העובדים מטעמם עלולים לכאורה להיות מונעים מאינטרסים מסוימים. יועץ פרטי, לעומת זאת, אינו מחויב לאף אחד חוץ מלקוחותיו, ולכן רמת האובייקטיביות שלו גבוהה יותר.

סיבה נוספת הקשורה לנימוק הסיבה הראשונה שהזכרנו, היא מרחב תמרון – ליועצים מטעם מוסדות פיננסיים יש פחות מרחב תמרון בייעוץ שהם מעניקים לכם, מפני שהם מחויבים כאמור למדיניות מסוימת המוכתבת על ידי אותו מוסד. בעיה זו אינה קיימת כמובן במקרה של יועץ פרטי.

סיבה חשובה נוספת היא רמת הזמינות ואיכות השירות שמעניקים יועצי השקעות פרטיים. יועץ מסוג זה יהיה זמין לקבל את שיחתכם ולשבת אתכם מעבר לזמן המוגדר לפגישה על מנת שתקבלו תשובות לכל שאלותיכם, הרבה יותר מאשר יועצי הבנקים או בתי ההשקעות, ומסיבות ברורות. חשוב כמובן לזכור שאתם גם משלמים על השירות הזה – יועץ פרטי הוא לרוב יקר יותר מיועץ ממוסד פיננסי גדול.

לסיכום, יועצי השקעות רבים זמינים כיום בשוק. לא מספיק לדעת כי היועץ עימו אתם עובדים סיים בהצלחה קורס ייעוץ השקעות וקיבל תעודה – חשוב לבחון בדיוק מי הוא ומה ההיסטוריה שלו בתחום, ולקבל על פי כך את ההחלטה – האם לעבוד עם יועץ השקעות פרטי או לקבל ייעוץ מיועצי ההשקעות של הבנק או בית ההשקעות בהם מנוהלים כספיכם.