ניהול תיקי השקעות נחשב לאחד המקצועות המבוקשים בעולם הפיננסים ובבתי הספר המתמחים ברישיונות השונים מעולם ההשקעות ולימודי שוק ההון. עבודתם של מנהלי תיקים מתאפיינת ברמה גבוהה יותר של אחריות ביחס למקצועות כמו ייעוץ השקעות, ובהתאם גם בעניין רב ומעמיק, תנאים טובים יותר וכו'. בדומה למקצועות מקבילים דוגמת ייעוץ ושיווק פנסיוני, ייעוץ השקעות או סוכני ביטוח, גם במקרה של לימודי ניהול תיקי השקעות נדרש רישיון תעסוקה רשמי מטעם משרד האוצר והרשות לניירות ערך, על מנת לעסוק במקצוע זה באופן רשמי. מה כולל תפקידו של מנהל תיקי ההשקעות, אילו מבחנים ודרישות נוספות יש לקיים על מנת לזכות ברישיון הנכסף ומדוע נחשב מקצוע ספציפי זה ליוקרתי ובעל מעמד גבוה ביחס לשאר רישיונות הפיננסים?

 

הסמכות לנהל בפועל את כספי הלקוחות – ניהול תיקי השקעות

כפי שניתן להבין משמו, רישיון לניהול תיקי השקעות נבדל ממקצועות "סמוכים" דוגמת ייעוץ השקעות, ברמת הסמכות המוענקת לבעל המקצוע. בשונה ממקצועות הייעוץ למיניהם, במקרה של ניהול תיקים מפקידים הלקוחות את כספיהם ואת אמונם בידיו של מנהל התיקים, אשר לא רק מייעץ להם כיצד להשקיע אלא גם מבצע את פעולות ההשקעה בפועל, בשמם של לקוחותיו. כפי שניתן להבין, מדובר במקצוע הטומן בחובו רמות גבוהות של אחריות ומחויבות, ובתמורה גם תגמולים גבוהים יותר.

בעוד רמת אחריות זו עלולה להצטייר כמעט מאיימת או מלחיצה בעיניהם של אנשים השוקלים להיכנס לעולם הפיננסים וללמוד לקבלת רישיון תעסוקה רשמי, בפועל, ההסמכה

אותה עוברים מנהלי התיקים, הכוללת גם תקופת התמחות מעשית, שמה בידיהם את הכלים לפעול בצורה בטוחה ומושכלת עבור לקוחותיהם, ולהתנהל באופן אשר שומר על הכספים המופקדים בידיהם, ומציע שקיפות מלאה ללקוחות, כך שאין כל סיבה כי אלו ירגישו מופתעים או יבואו בתלונות במקרה בו ההשקעות אינם נושאות את התשואה המיוחלת בשנה מסוימת.

 

שישה מבחני ההסמכה + תקופת התמחות לצורך קבלת רישיון ניהול תיקי השקעות

כפי שניתן להבין, מנהלי תיקי השקעות הם אנשי מקצוע שחשוב שיחזיקו ברמה גבוהה של הבנה ובקיאות במתרחש בשוק, כמו גם ברמה גבוהה ביותר של יושרה אישית ומקצועית, ידע רלבנטי וניסיון בפועל. המסלול אותו יש לעבור לצורך קבלת רישיון ניהול תיקי השקעות נבנה במטרה להעניק למנהלי התיקים העתידיים את כל הכלים להם יזדקקו, כולל הכשרה וצבירות ניסיון מעשי עוד בטרם החלו לנהל את התיק הראשון שלהם באופן עצמאי.

במסגרת המסלול אותו יש לעבור לצורך קבלת הרישיון נדרשים התלמידים לעבור שישה מבחנים שונים של הרשות לניירות ערך ומשרד האוצר. מבחנים אלו מחולקים לשני חלקים עיקריים – מבחני יסוד ומבחני גמר. מבחני היסוד כוללים היכרות מעמיקה עם כמה מהתחומים הכלליים המרכיבים את עולם הפיננסים ורלבנטיים לעולם ההשקעות ולעבודתו של מנהל התיקים. תחומים אלו הם כלכלה, חשבונאות, סטטיסטיקה ומימון, אתיקה ודיני ניירות ערך (עבור כל אחד ממקצועות אלו נדרשים התלמידים לעבור מבחן ביסודות התחום). מבחני הגמר, אליהם ניתן לגשת לאחר שעוברים את ארבעת מבחני היסוד, מכונים בפשטות "מקצועית א'" ו"מקצועית ב'", וכוללים היכרות מעמיקה ויסודית עם עולם ניירות הערך – שם כללי לעולם הפיננסים בו מושקעים הכספים, עולם הכולל את המערכת הבורסאית, סוגים שונים של נכסים פיננסיים דוגמת מניות, סחורות, מטבעות שונים ועוד.

כאמור, חלוקה זו לשישה מבחנים לוקחת בחשבון את כלל הנושאים השונים שאמורים מנהלי תיקי ההשקעות להכיר לעומק וממש "לשחות" בהם, על מנת שיהיו בטוחים בעצמם, ושלקוחותיהם יוכלו להיות רגועים ובטוחים בהם, כי הכסף מושקע בצורה מושכלת ואינו נמצא בסכנה.

לאחר מעבר בחינות היסוד ובמקביל לבחינות הגמר (או לאחריהן) נדרשים הלומדים במסלול לרישיון ניהול תיקי השקעות לעבור תקופת התמחות בה הם עובדים כמנהלי תיקים בפועל, תחת השגחה והדרכה צמודה של אנשי מקצוע מנוסים וותיקים בתחום. בשונה ממקצועות הייעוץ למיניהם, במקרה של ניהול תיקים תקופת ההתמחות מעט ארוכה יותר – 9 חודשים במקום 6, עדות נוספת לכך שמדובר במקצוע בעל משקל רב יותר, הן מבחינת האחריות והן מבחינת הידע והיכולת הנדרשים מאותו בעל מקצוע.

 

מרבית מנהלי תיקי ההשקעות משיגים את רישיונם באמצעות קורסי הכנה ממוקדים לקראת כל בחינה ובחינה. קורסים אלו מבטיחים למידה טובה ומעמיקה של החומר, הכנה ממוקדת למבחן אשר מעלה את סיכויי ההצלחה למקסימום, וגם אפשרויות וקשרים להשגת מקום התמחות לאחר סיום מבחני היסוד.