במהלך החודשים האחרונים, של קיץ 2017, נשמעים בתקשורת הישראלית דיווחים שונים על האטה בשוק הנדל"ן הישראלי, אשר מזה יותר מעשר שנים נמצא במגמת גידול מואצת, אותה רבים מגדירים כ"בועה". ההאטה העכשווית, אשר על פי מקורות שונים מתוארת כקיפאון של ממש, מביאה לתגובות מעורבות בקרב הציבור – בעוד רבים דווקא שמחים לשמוע על האטה בקצב עליית מחירי הנדל"ן, רבים חוששים למשק הישראלי ולהשפעה של קיפאון בשוק הנדל"ן על הכלכלה כולה.

ומה בנוגע לאחד ממקצועות הלימודים הפופולאריים ביותר בישראל בשנים האחרונות – לימודי נדל"ן? במסגרת לימודי שוק ההון מוצעים מסלולים שונים של לימודי נדל"ן, הכוללים הן הכשרה לעיסוק במקצועות שונים בתחום דוגמת תיווך, והן מסלולים המתמקדים ביזמות נדל"ן, השקעות נדל"ן ובאספקטים נוספים מעולם זה. האם ההאטה/קיפאון המתרחשים בימים אלו בשוק הנדל"ן המקומי צפויים להשפיע על הביקוש ללימודים אלו, ואם כן – כיצד?

 

מוקדם עדיין לדבר על שינוי מגמה כללי – שינויים קצרי וארוכי טווח בשוק

עד כה לא הורגשה כמובן ירידה של ממש בביקוש ללימודי נדל"ן בארץ, וזו מסיבה מתבקשת וצפויה – מדובר בתופעה חדשה יחסית אשר החלה רק בחודשים האחרונים, כזו אשר עדיין רחוקה מלסמל שינוי מגמה מהותי בשוק. בתחום אשר נמצא במגמת צמיחה מואצת מזה מעל לעשור, כמה חודשים של האטה ברמת הפעילות פשוט אינם מספיקים על מנת להכריז כי השוק קפוא ונמצא במגמת ירידה כללית. שוק הנדל"ן הישראלי ידע לא מעט ירידות ועליות בעשורים האחרונים, ועדיין מוקדם מאוד לדבר על מגמה כללית של ירידה או קיפאון בשוק.

יעברו עוד חודשים רבים (אם בכלל) עד שנוכל להכריז כי השוק אכן נמצא במגמת ירידה משמעותית וחריפה, או כי הפעילות בשוק קפאה. עד אז, ההאטה הרגעית המצטיירת בשוק מספקת לא מעט דלק לספקולציות, ניתוחים של המצב בשוק וניסיונות נועזים לנצל את המצב הנקודתי בו נמצא השוק על מנת לגרוף רווחים בעסקאות שונות.

 

רמת הפעילות בשוק אינה מעידה בהכרח על היצע העבודה וההזדמנויות

אך זו רק סיבה אחת לכך שבינתיים איננו מרגישים ירידה בעניין של הציבור בנדל"ן, כפי שהוא לכדי ביטוי גם בביקוש ללימודים בתחום. סיבה נוספת ומשמעותית יותר היא כי גם מגמת ירידה ברורה בשוק, איננה מעידה בהכרח על ירידה באטרקטיביות של שוק הנדל"ן כמקור פרנסה וכמקור לעסקאות והשקעות שונות. כאן חשוב להבדיל בין שני מאפיינים של השוק ביניהם רבים נוטים לבלבל – אופי הפעילות בשוק (למשל – מגמת עלייה או ירידה במספר העסקאות בתחום בחודש/רבעון האחרון) ורמת האטרקטיביות של השוק עבור אנשי מקצוע, יזמים ומשקיעים. בעוד שני מאפיינים אלו כמובן קשורים בצורה הדוקה ומשפיעים אחד על השני, הם עדיין שני מאפיינים שונים ונפרדים – גם כאשר רמת הפעילות בשוק יורדת משמעותית אין זה בהכרח מעיד על ירידה דומה ברמת האטרקטיביות של השוק עבור אנשי המקצוע, היזמים והמשקיעים השונים הפעילים בשוק. פעמים רבות המצב דווקא הפוך – יזמים ומשקיעים שונים זוכים להזדמנויות רבות ואטרקטיביות יותר דווקא כאשר השוק "קר" יחסית, כאשר המחירים יורדים (או לפחות עלייתם נפסקת) והרמה של החששות ואי הוודאות בשוק עולה. כאשר המצב הנוכחי בשוק מציע דווקא הזדמנויות בלתי שגרתיות יחסית ליזמים ולמשקיעים, עולה גם היצע העבודה של אנשי המקצוע השונים מעולם הנדל"ן דוגמת מתווכי עסקאות נדל"ן, עורכי דין המתמחים בתחום וכו'.

 

ללמוד כיצד להתמודד עם שוק הנמצא בהאטה וקיפאון – לימודי נדל"ן

דווקא מפני שהאטה בשוק אינה מעידה בהכרח על ירידה באטרקטיביות העיסוק בשוק הנדל"ן, ובדיוק מפני שמצב מסוג זה עשוי לפתוח הזדמנויות מעניינות רבות, רואים אנשים רבים בלימודי נדל"ן אפשרות אטרקטיבית ורלבנטית, גם (ובמיוחד) לאור הדיווחים האחרונים בשוק. אם האינטואיציה של רבים מאיתנו אומרת כי האטה בשוק משמעה ירידה בהיצע העבודה וההזדמנויות בתחום, אך בפועל ברור כי המצב מורכב הרבה יותר מכך ומבחינות רבות עשוי להיות אפילו הפוך – כנראה שלרובנו יש הרבה מה ללמוד בתחום.

בדיוק מסיבות כאלו עלה בשנים האחרונות הביקוש ללימודי נדל"ן באופן משמעותי בישראל – במסגרת לימודים אלו ניתן להכיר טוב יותר את השוק, את ההזדמנויות השונות שהוא טומן בחובו, את הכלים הרבים העומדים לרשות העוסקים בתחום ובעיקר – כיצד ניתן להתנהל ולנווט במים הסוערים של עולם הנדל"ן גם בתקופות פחות צפויות או יציבות דוגמת התקופה בה אנו נמצאים עכשיו.