בשנים האחרונות נתקלים יותר ויותר עובדים בישראל, שכירים ועצמאיים כאחד, בנושא החיסכון הפנסיוני ובצורך להתמודד עם הבירוקרטיה הכרוכה בתחום, אשר הופכת למרביתם אותו לסתום ובלתי מובן בעליל. ישראל אינה ייחודית בכך – הבירוקרטיה וערימות המידע הקשורות באופן הדוק לתחום החסכונות הפנסיוניים הופכים את העיסוק בתחום לקשה עד בלתי אפשרי עבור רוב האנשים אשר אינם עוסקים ומתמחים בעולם הכלכלה והפיננסים. מהן הסיבות לכך שהעיסוק בתחום זה סבוך וקשה כל כך עבור מרביתנו, האם זה חייב להיות המצב וכיצד אמורים יועצים ומשווקים פנסיוניים לענות על הצורך הנוצר במצב זה?

 

לנסות לייצר רשת ביטחון כלכלית בעולם מורכב ומלא באי וודאות

באופן כללי ניתן לומר כי הסיבה העיקרית לכך שנושא החיסכון לפנסיה הוא סבוך, מורכב וקשה כל כך לניווט, היא רמת המורכבות העצומה של המערכת הפיננסית, והעובדה כי העולם שלנו מלא באי וודאות כלכלית, פוליטית, אישית וכו'. במערכת גדולה, מורכבת וסבוכה כל כך כמו המערכת הפיננסית בה כולנו לוקחים חלק, ובמצב בו קיימת רמה גבוהה של אי וודאות בנוגע למה שיתרחש בכלכלה העולמית מחר, שלא לדבר על עוד עשרות שנים מהיום, ייצור רשת ביטחון כלכלית בצורה של חסכונות ארוכי טווח היא משימה אפשרית, אך קשה ומורכבת. כאמור,מכיוון שהכלכלה היום גלובאלית יותר מאי פעם בעבר, מאפיינים אלו רלבנטיים עבור כל העולם, ולכן גם במדינות אחרות יצירת חיסכון פנסיוני מושכל וניהולו לאורך השנים אינה עניין פשוט עבור מרבית האנשים.

 

האם זה חייב להיות ככה? בגדול, התשובה היא – כן. אם אנחנו רוצים ליהנות מפירותיה של הכלכלה המודרנית, המבוססת במידה ניכרת על מאפיינים כמו גלובאליות, סחר בינלאומי, שוק חופשי יחסית וכו', ה"מחיר" שעלינו לשלם הוא רמת מורכבות גבוהה ורמה מסוימת של אי וודאות. אך הנקודה שחשוב להבין היא כי זה לא בהכרח דבר רע – הכלכלה המודרנית, המביאה הרבה פעמים לבלבול וחוסר וודאות, מעניקה לנו גם את הכלים לנווט בצורה יעילה בנושאים הסבוכים הללו. בכל הנוגע לפנסיה וחסכונות אורכי טווח, פועלים בישראל יועצים ומשווקים פנסיוניים – אנשי המקצוע המתמחים במתן מענה מדויק עבור הצורך האקוטי בניהול אפקטיבי של החיסכון הפנסיוני, צורך המשותף לרובנו.

 

רישיון המבטיח בקיאות והבנה מעמיקה בשוק הפנסיוני – ייעוץ ושיווק פנסיוני

הדרך העיקרית להתמודדות עם הצורך ביצירת חסכונות פנסיוניים יציבים, בטוחים ואטרקטיביים, אותה מספק המשק הישראלי, היא באמצעות אנשי מקצוע מיומנים המוכשרים במיוחד לצורך עיסוק בתחום ספציפי זה. בישראל קיים בשנים האחרונות ביקוש רב אשר הולך ועולה משנה לשנה לשירותי ייעוץ וניהול פנסיוני. בשנים האחרונות מצטרפת ישראל למדינות מפותחות אחרות אשר כבר הסדירו את נושא החיסכון לפנסיה בחוקי העבודה של המדינה, וכיום כל עובד בישראל (בין אם מדובר בעובד שכיר או בעצמאי בעל עסק) מחויב על פי חוק להפריש מדי שנה כסף לקרן פנסיה, קופת גמל או חיסכון ארוך טווח אחר.

על מנת להתמודד עם ים המידע והאפשרויות השונות להשקעה של קרן הפנסיה או קופת הגמל, כמו גם עם הבירוקרטיה הסביכה הכרוכה בנושאים אלו, קיים צורך באיש מקצוע אשר הכשרתו המקצועית היא בלמידה והבנה של התחום, ובייעוץ וניהול שוטף של חסכונות פיננסיים עבור לקוחותיו.

ישראל מכשירה אנשי מקצוע מתחום זה, אלו הם היועצים והמשווקים הפנסיוניים. על מנת לעסוק במקצועות אלו בארץ, קיימת חובה על פי חוק להחזיק ברישיון מיוחד המוענק מטעם רשויות המדינה הרלבנטיות (משרד האוצר והרשות לניירות ערך), בהתאם לעמידתם של המועמדים לרישיון בדרישות השונות. דרישות אלו כוללות רכישה של ידע נרחב ומעמיק בתחומים רלבנטיים כמו שוק ההון ועולם ניירות הערך, מקצועות בעלי קשר ישיר וברור לתחום כמו חשבונאות, כלכלה וסטטיסטיקה וכו'. לאחר מעבר של מספר בחינות המבטיחות שליטה טובה בידע הנדרש, ולאחר סיום תקופת התמחות, מוענק אותו רישיון המאפשר לייעץ ולשווק בתחום הפנסיוני.

חשוב להבין כי רישיון פנסיוני אינו עניין של מה בכך – על מנת להכיר את מלוא האפשרויות השונות ולהבין איזו אפשרות היא המתאימה ביותר עבור לקוח מסוים ובנקודת זמן מסוימת (למשל, בהתחשב במצב במשק, בחוקים ובתקנות שצפויים לעבור ובעוד מיליון ואחד גורמים אחרים…), על מנת להצליח להבין מה משפיע על החיסכון הפנסיוני ולכן מהי דרך הפעולה המתבקשת ועל מנת להעניק ייעוץ איכותי שבאמת יסייע ללקוחות ולא יסכן את עתידם, קיים צורך בהכשרה ומתאימה ומעמיקה דיו. רישיון ייעוץ ושיווק פנסיוני בא לוודא בדיוק את זה – כי לאותם יועצים עתידיים יש את הכלים המהותיים הנחוצים על מנת לסייע ללקוחותיהם לנווט את ספינת החיסכון הפנסיוני שלהם בים הסוער של שוק ההון, שוק העבודה, ענף הביטוח והמערכת הפיננסית כולה. לכן, כדאי לסמוך על אנשי המקצוע המחזיקים ברישיון זה. זו גם הסיבה לכך שאינספור חוסכים וחוסכות ישראלים פונים לקבלת שירותים אלו מהיועצים הפנסיוניים המוסמכים מדי שנה.