מסלולי הלימוד בעולם הביטוח, המכינים את התלמידים והתלמידות לקראת מבחני הרשויות השונות (משרד האוצר, הרשות לניירות ערך וכו') וקבלת רישיון סוכן ביטוח רשמי מטעם המדינה, כוללים בתוכם מספר קורסים שונים, במקצועות אשר אינם בהכרח קשורים ישירות לעולם הביטוח או הפיננסים. דוגמה טובה לקורס מסוג זה, הנחשב למרכזי ובסיסי ביותר בכל הנוגע ללימודי ביטוח, הוא הקורס ביסודות הסטטיסטיקה והמימון. בעוד תלמידים רבים נלחצים מקורס זה (ומהבחינה אליה הוא מכין) ומתלוננים על כך שעליהם ללמוד את המקצוע המפחיד והמאתגר כל כך של סטטיסטיקה, רבים מהם אינם מבינים כי לא רק שמדובר במקצוע מהותי ביותר לעבודתו של סוכן הביטוח, אלא גם כי על ידי הכנה מקצועית טובה ומעמיקה ניתן להתגבר על "שד הסטטיסטיקה" ברובם המכריע של המקרים, ולהגיע לבחינה עצמה עם ביטחון עצמי גבוה וידיעה מעמיקה וטובה של החומר.

 

סטטיסטיקה – הבסיס המתמטי עליו בנוי עולם הביטוח כולו

סטטיסטיקה היא למעשה תת ענף של עולם המתמטיקה, ומבחינות רבות מדובר בבסיס המתמטי חשוב ביותר עליו בנוי עולם הביטוח כולו. מעצם הגדרתו, ביטוח הוא למעשה עסקה בין שני צדדים המבוססת על אחוזי הסתברות להתרחשותם של מקרים אלו ואחרים, כך שעסקה זו תהיה משתלמת עבור שני הצדדים ברובם המכריע של המקרים. צד אחד (הלקוח) משלם סכום קטן יחסית לצד השני (סוכנות הביטוח), וזה מעניק בתמורה כיסוי מפני מקרים בלתי רצויים אשר עשויים להתרחש בהסתברות מסוימת. על מנת להבין בדיוק כיצד זה עובד בקנה מידה גדול ובמספר גדול של מקרים (כפי שאומרים בעולם הסטטיסטיקה – בתוחלת…) ועל מנת לדעת כיצד מגיעים לחישוב של אותן הסתברויות, חישוב אשר הופך את מקצועו של סוכן הביטוח לרווחי ואת עולם הביטוח לאפשרי בכלל, יש להבין את יסודות הסטטיסטיקה, כיצד הסתברויות מתנהגות וכו'.
כל זה אולי נשמע מסובך ומעט מאיים, אך אינספור מקרים כבר הוכיחו כי למרות שלרוב האנשים ישנה רתיעה מסוימת מלימודי סטטיסטיקה, רובם המכריע של התלמידים ללימודי ביטוח אשר מתכוננים לקראת המבחן בסטטיסטיקה ומימון באמצעות קורס הכנה מקצועי ייעודי, מגלים מהר מאוד כי הרתיעה שלהם מהתחום הייתה בגדר מהומה רבה על לא דבר, וכי מדובר בתחום אותו ניתן להבין לעומק על ידי מעט תרגול שיטתי, ולהגיע כאמור למבחן המסיים ללא כל חשש ופחד.

 

מימון – העולם התיאורטי והיישומי העוסק בגיוס כספים, תקצוב, ניהול השקעות ועוד

ומה בנוגע לחלק השני בצמד "סטטיסטיקה ומימון"? בעוד כולנו יודעים מהי סטטיסטיקה עוד מימי בית הספר, "מימון" הוא תחום מרכזי וחשוב ביותר בעולם הפיננסים והכלכלה אשר אינו מוכר יותר מדי למי שאינו מתעניין בעולם זה. עם זאת, מדובר כאמור בשם כללי לאחד התחומים הנרחבים, המהותיים והחשובים ביותר בעולם הפיננסים ובשוק ההון – וזהו כאמור העולם בו פועל סוכן הביטוח.
"מימון", אם כן, הוא שם כללי לתחומים רבים ושונים, חלקם תיאורטיים וחלקם יישומיים, אשר עוסקים רובם ככולם בנושאים המרכזיים של עולם הפיננסיים – גיוס השקעות ומשאבים, תקצוב וניהול של פרויקטים, תכנון פיננסי ארוך טווח, ניהול סיכונים בעולם הפיננסיים ועוד. במסגרת תחום המימון נלמדות טכניקות שונות לניתוח העולם הפיננסי והנתונים המספריים העומדים בפני העוסקים בתחום, החל מהאנליסט ויועץ ההשקעות ועד כאמור לסוכן הביטוח. כפי שכבר הזכרנו, ביטוח הוא חלק בלתי נפרד מעולם הפיננסים ומשוק ההון, וככזה, על העוסקים בו להכיר את טכניקות הניתוח והחישוב השונות המשמשות את אנשי המקצוע השונים בעולם הפיננסים. לדוגמה, באמצעות שיטות מימוניות בסיסיות ניתן לתכנן את ההוצאות וההשקעות של ארגון או בית עסק למשך שנים רבות קדימה, להבין מהם צרכיו של אותו פרויקט מבחינת גיוס השקעות והחזרים לשנים הבאות, להבין כיצד ניתן לנהל את המשאבים של אותו עסק/פרויקט על מנת ליהנות מהריביות והתנאים הטובים ביותר, כיצד יש לבנות ולנהל את התקציב השנתי של אותו פרויקט ועוד שלל חישובים ותובנות אליהן ניתן להגיע על ידי שימוש בכלים מימוניים בסיסיים ופשוטים יחסית.
במילים אחרות – מימון הוא תחום המכיל כלים שימושיים רבים העומדים לרשותו של סוכן הביטוח, כמו גם לרשותם של אנשי מקצוע אחרים בעולם הכספים והפיננסים, כלים אשר בלעדיהם קשה מאוד להתנהל בעולם הפיננסי.