מרבית האנשים הנרשמים לקורס זה או אחר במסגרת לימודי שוק ההון מעוניינים מן הסתם להפוך את הפעילות בשוק לאחד ממקורות הפרנסה של משפחתם, ובמקרים רבים אמור השוק להוות בסופו של דבר את מקור ההכנסה העיקרי. אך לימודי שוק ההון ופעילות המסחר בשוק עצמו הם אלמנטים אשר יכולים להשתלב במספר דרכים שונות בחיי המשפחה, ואפילו בחינוך שאנחנו מעניקים לילדים שלנו. מהן הדרכים העיקריות והמומלצות ליישום לימודי שוק ההון והפניית הפעילות שלנו בשוק לטובת עתיד הילדים שלנו, ומה יכול לכלול חינוך פיננסי לילדים כבר מגיל צעיר?

 

ערוצי השקעה וחיסכון סולידיים עבור עתיד הילדים

אחת הנקודות הנפוצות והמשותפות לכלל התלמידים ללימודי שוק ההון, הסוחרים, המשקיעים ובעצם מרבית בני האדם, היא הרצון לחסוך כסף ולשים בצד סכומים אשר יאפשרו לילדים שלנו עתיד טוב ונוח יותר, ויספקו להם מקור לרווחה כלכלית, או לפחות יאפשרו להם לשלם על לימודיהם הגבוהים כאשר יגדלו. זוהי נקודה מצוינת לתרגול ויישום הלקחים הכלליים והשמרניים ביותר שאנו יכולים ללמוד מהשוק – כאשר זה מגיע לילדים, אנחנו רוצים ללכת על בטוח ולקחת כמה שפחות סיכון. לכן, תכניות השקעה ארוכות טווח המתמקדות בניירות ערך סולידיים ובטוחים יחסית (דוגמת אג"ח ממשלתיות) יכולות להוות פתרון הולם, ולשמש כסוג של עוגן סולידי בתוך תיק ההשקעות שלנו. עוגן אשר יבטיח כי בעוד עשרים או שלושים שנים, לילדים שלנו יהיה חיסכון לא קטן ליהנות ממנו ולהשתמש בו.
גם עבור מי שפועל בשוק הנדל"ן, הרצון בהבטחת עתיד הילדים יכול להוות מוטיבציה לגיבוש של עסקאות סולידיות ומאופקות יותר. במקום (או לצד) שאיפות לפרויקטים גדולים ויוזמות אשר עשויות להכניס הרבה כסף, אך גם כרוכות בלא מעט סיכון, ניתן לייצר ערוצי השקעה סולידיים ובטוחים יחסית. לדוגמה, רכישת דירה זולה יחסית בפריפריה למטרות השקעה ארוכת טווח – גם אם במשך עשר או עשרים השנים הקרובות לא תקבלו תשואה גבוהה במיוחד על ההשקעה מעבר להחזר המשכנתא, כאשר ילדיכם יהיו גדולים תהיה להם דירה אשר תניב להם מקור הכנסה פאסיבי. זהו מצב שכל אחד רוצה עבור ילדיו, ללא תלות בשאיפות ובניסיונות ה"נועזים" יותר לרווחים גבוהים, מהירים ומסוכנים יותר כיום.

 

חינוך פיננסי לילדים

נקודה מעניינת נוספת אשר יכולה לקשר בין לימודי שוק ההון והפעילות שלנו בשוק לבין חיי המשפחה, היא הענקת חינוך פיננסי לילדים כבר מגיל מוקדם. זאת ניתן לעשות במספר דרכים שונות ויצירתיות, החל מליווי הילדים בהוצאות הראשונות שהם מנהלים (הוצאות של דמי הכיס שאנו מעניקים להם…) ועד הקניית ערכים כלכליים בסיסיים, למשל באמצעות תשלומים סמליים עבור מטלות שהם עושים בבית, הענקת תמריצים שונים על התנהגות מאופקת וחסכונית מצד הילדים וכו'. הכוונה אינה להפוך את הילדים לרואי חשבון קטנים, אלא פשוט להתחיל להכינם כבר מגיל צעיר ליום בו יידרשו לעצמאות כלכלית, באמצעים יצירתיים ואפילו מהנים. כך אנחנו יכולים ליישם לקחים עיקריים שאנו לומדים בלימודי שוק ההון, דוגמת איפוק, שיקול דעת והצורך לחשוב לעומק לפני שמבצעים פעולות פיננסיות שונות – לקחת את הרעיונות האלו ולבצע להם התאמה אשר תאפשר לנו להעניק חלק מאותן תובנות גם לילדים.
דרך מעניינת נוספת להקנות לילדים מודעות כלכלית והתחלה של ערכים כלכליים היא באמצעות משחקי מחשב המתמקדים בניהול פיננסי, ומיועדים לילדים כמובן. זה אולי נשמע משעמם, אך ניתן למצוא כיום משחקים נהדרים אשר הותאמו על מנת לעניין ולמשוך את תשומת ליבם של ילדים, תוך כדי הקניית ידע ותובנות חשובות. אגף האוצר הוציא כמה משחקים כאלו, וחיפוש מהיר באינטרנט יעלה אינספור תוצאות. חישבו על מצב בו בין שלל המשחקים שהילדים אוהבים לשחק בטאבלט במהלך נסיעה ברכב ישנם גם כמה משחקים שעוסקים בהתנהלות פיננסית, בדרך שמדברת אל ילדים. הם ייצאו מאותה נסיעה עם כלים חדשים וערך מוסף של ממש, ויתחילו לגבש הבנה בסיסית וחשובה בנוגע להתנהלות כלכלית נבונה.

 

קורסים וסדנאות בכלכלת משפחה

ניהול משק בית, הקניית פרנסה שוטפת למשפחה ובניית עתיד מבטיח כמה שניתן עבור הילדים – אלו יכולות להיות משימות כבדות משקל אשר אינן טריוויאליות להשגה. אנשים רבים, גברים ונשים כאחד, מתקשים לנהל את כלכלת משק הבית באופן מושכל לאורך זמן, וכך נקלעים למצבים של אוברדראפט תמידי בבנק, נטילת הלוואות בתנאים גרועים וחוסר יכולת לחסוך כסף בצד עבור עתיד הילדים. קושי זה מאפיין אנשים מכל שכבות האוכלוסייה ותחומי העיסוק השונים, כולל סוחרים ומשקיעים בשוק ההון.
על מנת להצליח להתגבר על האתגרים האלו ולנהל בצורה נבונה יותר את כלכלת משק הבית, מוצעים קורסים ייעודיים וסדנאות ממוקדות אשר עוסקות בכלכלת משפחה והדרכים הנבונות לנהל אותה. במסגרת מפגשים אלו מוענקת סקירה כללית של הפרמטרים הרלבנטיים בשוק עבור משקי בית, היכרות בסיסית עם מושגים פיננסיים רלבנטיים ומתבצעים תהליכים פרקטיים לתכנון וניהול נכון של כלכלת הבית – בניית תכניות באקסל לניהול "מאזן" משק הבית (הוצאות והכנסות), סקירה של תחום ההלוואות והאשראי ודרכים קונקרטיות להתנהלות נבונה במישור זה, היכרות והבנה טובה של נושאים פיננסיים ארוכי טווח דוגמת קרנות פנסיה וחסכונות בקופות גמל, קרנות השתלמות וכו'.