אחת מבחינות החובה אותן יש לעבור על מנת לקבל רישיון רשמי מטעם המדינה לעסוק במקצועות של ייעוץ ושיווק השקעות, כמו גם ניהול תיקי השקעות, היא הבחינה העוסקת באתיקה ודיני ניירות ערך. שני נושאים אלו מרכזיים ומהותיים עבור מנהלי התיקים ויועצי ההשקעות – אנשי מקצוע המופקדים על כספם של אנשים רבים ומנהלים את כספם/מייעצים להם בכל הנוגע לשוק ההון ועולם ניירות הערך. מה בדיוק כוללים שני תחומים אלו, מדוע הם רלבנטיים עבור המעוניינים לעסוק במקצועות הייעוץ וניהול ההשקעות וכיצד הקורס הייעודי בנושא זה מכין אתכם בצורה טובה לבחינה הרשמית? להלן כל המידע הרלבנטי –

 

על אחריותו המוסרית של בעל המקצוע והיכרות עם עולם דיני ניירות הערך

אחד מהנושאים הנבחנים בבחינה זו הוא אתיקה מקצועית. הכוונה היא לכללי האתיקה המחייבים את בעל המקצוע העוסק במקצועות ההשקעות – ייעוץ, שיווק וניהול תיקים. מדוע חשוב כל כך לשים דגש דווקא על האתיקה המקצועית של העוסקים במקצועות אלו? ובכן, אנשי מקצוע אלו ממונים על כספם של לקוחותיהם, או מעניקים להם ייעוץ שוטף אשר קובע במידה רבה את החלטותיהם של הלקוחות, ואת האופן בו ינהלו את חסכונות חייהם. לכן, על אותו בעל מקצוע להיות חסר פניות ולהקפיד שלא להיכנס לניגודי עניינים אשר עלולים להעיב על אמינות הייעוץ או מנהל התיקים.

כפי שנלמד בקורס, מצבים הכוללים ניגודי עניינים מסוג זה קיימים לרוב, ועל מנת להימנע מפעולות אשר אינן מיטיבות עם הלקוחות ואינן אתיות במובן זה, יש קודם כל להכיר את הסיכונים הנפוצים בהקשר זה ואת המקומות הבעייתיים בהם ניתן לבצע טעויות בתום לב אשר יפגעו בלקוחות.

בכל הנוגע לדיני ניירות ערך – שוק ההון ועולם ניירות הערך הוא עולם גדול ומורכב, המכיל אינספור חוקים ותקנות שונות. על בעל המקצוע להכיר את עולם דיני ניירות הערך בצורה טובה, להכיר את הסמכויות ודרכי הפעולה של הרשות לניירות ערך, את תהליכי ההנפקה של ניירות אלו, את הדוחות השונים הקיימים בעולם זה ואת האחריות הפלילית בה נושאים גורמים שונים, דוגמת האחריות המוטלת על דירקטורים ושאר גורמים פעילים בחברה עסקית.

 

קורס ייעודי למעבר הבחינה וחומר רב לתרגול וחזרה

על מנת לעבור ביתר הצלחה את מבחן החובה של הרשות לניירות ערך בנושאי האתיקה המקצועית ודיני ניירות ערך, מוצע לתלמידים קורס ייעודי אשר בנוי על סמך ניסיון העבר ובחינות קודמות. בחינה זו מועברת פעמיים בשנה מזה שנים רבות, כך שבתי הספר והמורים העוסקים בתחום זה מכירים כבר את מבנה השאלות המופיעות במבחנים ואת הנושאים השונים עליהם נבחנים. את הידע הזה מיישמים במסגרת הקורס הייעודי לבחינה, במטרה להביא את התלמידים ליום הבחינה כאשר הם כבר מוכנים ורגועים, מכירים את הנושאים והשאלות השונות ו"שוחים בחומר".

בנוסף למפגשים ולהרצאות הפרונטאליות בקורס, הנרשמים לקורס אתיקה מקבלים גם ספר המכיל את חומר הבחינה, כמו גם גישה לאתר אינטרנט המכיל שאלות הכנה לבחינה ולקורס מצולם אותו ניתן לראות כמה פעמים שרוצים בבית. כל זה יחד מצטבר לכדי הכנה יסודית ומעמיקה לבחינה זו, אשר אמנם אינה נחשבת לבחינה הקשה ביותר במסלול לקבלת רישיון תעסוקה במקצועות ההשקעות, אך גם אינה בחינה טריוויאלית – לרובנו אין מושג בנוגע לתקנות השונות הנוגעות לדיני ניירות ערך, או בנוגע לכללי האתיקה המחמירים הנהוגים בעולם ההשקעות והפיננסים. על מנת להגיע למבחן מוכנים, וחשוב מכך – להבין בדיוק מה נדרש מאיתנו כיועצי/משווקי/מנהלי השקעות בכל הנוגע לאתיקה מקצועית, כדאי לעבור קורס הכנה מקיף ומעמיק.

 

לקורס זה אין דרישות קדם וניתן לגשת אליו כבר בתחילת הלימודים. מדובר בקורס בן עשרה מפגשים, כאשר כל מפגש אורך חמש שעות אקדמאיות.