שוק הנדל"ן מהווה בעשורים האחרונים מוקד משיכה משמעותי לפעילותם הפיננסים של אינספור אנשים – מיליונים רבים ברחבי העולם וביניהם לא מעט ישראלים. יזמות נדל"ן מהווה תחום אשר כבר מזמן אינו נחשב לעיסוקם ונחלתם הבלעדית של בעלי האמצעים וההון, ולא חסרים צעירים שאפתנים וחסרי הון עצמי לחלוטין אשר נכנסים לעולם הנדל"ן בסערה ולא נותנים לנקודת המוצא ממנה הם מתחילים לעצור או להאט אותם. העניין הרב ביזמות נדל"ן ובפעילות מסוגים נוספים בשוק הביאה גם להקמתם של אינספור מסלולים שונים של לימודי נדל"ן. על מנת לעשות סדר בתחום ולנסות ולהבין מה בדיוק מציע תחום לימוד זה באופן מעשי, נבחן כאן את השאלה – כיצד ניתן לבסס יזמות נדל"ן מוצלחת ורווחית באמת באמצעות לימודי נדל"ן ייעודיים? למה כדאי להירשם ומה יש בכלל ללימודי נדל"ן להציע עבור היזם המתחיל?

 

יזמות נדל"ן מ א' ועד ת' – כיצד להוציא עסקה לפועל?

ישנם מספר מסלולים וקורסים רלבנטיים עבור יזמים מתחילים, אשר מקנים את הכלים הנדרשים על מנת לפעול בעולם הנדל"ן בצורה מושכלת ובטוחה יחסית.

אחד ממסלולי הלימוד הרלבנטיים ביותר בהקשר זה נקרא פשוט "יזמות נדל"ן", ולרוב ניתן למצוא קורס יזמות נדל"ן בסיסי למתחילים או קורסים משולבים הכוללים גם תחומי לימוד נוספים, דוגמת לימודי תיווך.

קורס יזמות נדל"ן, כשמו כן הוא, מיועד לאנשים המעוניינים לפעול כיזמים בשוק, ולא בהכרח בתור משקיעים או בעלי הון. הקורס סוקר מגוון רחב של כלים ודרכי פעולה מקצועיות שונות הנהוגות בעולם הנדל"ן, ומתחיל מנקודות המוצא הבסיסיות ביותר דוגמת – כיצד לסקור את השוק בחיפוש אחר עסקה פוטנציאלית אטרקטיבית? כיצד לזהות נכסים המוצעים למכירה במחיר הנמוך ממחיר השוק? כיצד לבחון עסקה נתונה ואילו בדיקות לבצע (וכיצד לבצע אותן) על מנת להגיע למסקנות המושכלות והמדויקות ביותר?

תחום יזמות הנדל"ן כולל כל כך הרבה כלים שונים ודרכי פעולה שונות אשר פותחו לאורך השנים בתחום, כמו גם מידע בסיסי אך חשוב ביותר אותו מרבית האנשים לא בהכרח מכירים – ואת כל זה על היזם המתחיל להכיר בצורה טובה ומקצועית אם ברצונו לשמור על סיכויי הצלחה מקסימאליים. יש לציין כי קורס יזמות נדל"ן לרוב יכלול לימוד של מידע תיאורטי לצד ידע מעשי אותו גם מתרגלים בפועל, במטרה להעניק לתלמידים כלים שימושיים של ממש ליישום בפעילותם בשוק, באופן מיידי.

 

תמ"א 38 והתחדשות עירונית

דוגמה טובה נוספת לאופן בו לימודי נדל"ן ייעודיים וקורסי נדל"ן ספציפיים יכולים לבסס יזמות נדל"ן אפקטיבית היא הפעילות הענפה בעולם הנדל"ן המקומי בשנים האחרונות סביב פרויקטים של התחדשות עירונית. תכניות שונות להתחדשות עירונית זוכות למימון וקידום רב בעיריות השונות בארץ בעשור או שניים האחרונים, כאשר התכנית המוכרת וה"מפורסמת" מכולן היא כמובן תכנית מתאר עירונית 38, הידועה כ"תמ"א 38". בעוד תכנית זו עוברת שינויים מקיפים שונים בימים אלו, מדובר בשינויים תוכניים בעיקרם ולא בשינוי מהותי בסדרי העדיפויות של עיריות ושל השלטון המקומי בארץ. עידן תכניות ההתחדשות העירוניות נמצא בשיאו ונראה כי ההזדמנויות ליזמות נדל"ן רווחית בתחום זה רק הולכות ומתרבות.

על מנת להוציא לפועל פרויקט התחדשות עירונית דוגמת תמ"א 38 בתור יזמים (ולא בהכרח בתור משקיעים או קבלנים) יש להכיר את התחום מקרוב, לעמוד על ההיבטים המשפטיים והמיסויים השונים, כמו גם להבין מה קורה בעירייה הרלבנטית כרגע וכיצד ניתן ורצוי לפעול על מנת לקדם את התכנית וכו'.

למעשה, הוצאת פרויקט התחדשות עירונית לפועל היא עניין מורכב כל כך מצד אחד, אך רווחי ואטרקטיבי כל כך עבור היזמים מצד שני, עד כי רבים פונים לקורסים ייעודיים על מנת ללמוד יותר לעומק תחום פעילות ספציפי זה בתוך עולם יזמות הנדל"ן. גם כאן באקדמיה תוכלו למצוא קורס העוסק כולו בהתחדשות עירונית ותמ"א 38. במסגרת קורס זה לומדים, למשל, כיצד לאתר אזורי פעילות מועדפים ואטרקטיביים עבור פרויקטים אלו (אזורים בהם קיים סיכוי טוב לרווחיות, מצד אחד, וסיכוי סביר לקבלת אישורים לפרויקט, מצד שני…), כיצד לאסוף שותפים לפרויקט ולהתנהל מולם, כיצד לבצע תכנון פיננסי מפורט לפרויקט ועוד אינספור דרכי פעולה והתנהלות שונים אשר יעשו את כל ההבדל בין פרויקט מוצלח ורווחי עבור היזמים לבין פרויקטים פחות מוצלחים עליהם אתם עלולים לבזבז זמן רב ויקר.

 

רלבנטי גם עבור יזמים – לימודי תיווך נדל"ן

רבים אינם מבינים כי לסוגים שונים של לימודי נדל"ן, ואפילו להסמכות ותעודות רשמיות בתחום, יש הרבה מה לתרום גם עבור פעילות יזמית במהותה, ולא רק לעיסוק מקצועי ושגרתי בתחום. הכוונה כאן היא בראש ובראשונה לתעודת תיווך נדל"ן, אשר נתפסת על ידי רבים כיעד אליו יש לשאוף אך ורק אם מעוניינים לעסוק בתיווך בפועל.

ובכן, כמובן שהוצאת תעודת תיווך רשמית רלבנטית בראש ובראשונה עבור מי שמעוניין לעסוק בתיווך בפועל, בתור עצמאי או כסוכן עבור חברת תיווך. אך לימודי תיווך רלבנטיים במובנים רבים ומשמעותיים גם עבור מי שמעוניין לעסוק ביזמות נדל"ן מסוגים שונים.

נתחיל מכך שמי שניגש לבחינה ומקבל תעודת תיווך רשמית משיג בעצם כמה וכמה יתרונות מהותיים גם בפעילותו כיזם נדל"ן. לימודי תיווך נדל"ן מקנים ידע וכלים חשובים בפני עצמם, כאלו אשר יכולים לשמש אותנו בסוגי פעילות שונים בשוק, ולא רק במסגרת עבודה בתיווך. בנוסף לכך, הידע והכלים הנחוצים עבור העיסוק בתיווך נדל"ן רלבנטיים בחלקם הגדול גם עבור מי שמנסה להוציא לפועל עסקת נדל"ן מנקודת המבט של היזם, ולא של מתווך או איש מקצוע אחר כלשהו בתחום.

במילים אחרות – לימודי ההכנה לבחינת רשם המתווכים, בין אם ניגשתם אליה ועברתם אותה ובין אם לא, מציעים בפני עצמם כלים מקצועיים חשובים שונים, אשר יכולים רק לתרום לפעילותו של יזם הנדל"ן המתחיל בשוק. מסיבה זו ניתן למצוא בבתי ספר המתמחים בלימודי נדל"ן, דוגמת האקדמיה לפיננסים, מסלולים משולבים של תיווך ויזמות נדל"ן גם יחד – ממש באותו קורס ובאותה מסגרת לימוד. מסגרת משולבת זו מציעה למעשה לנרשמים את ארגז הכלים המלא והנרחב ביותר עבור יזם הנדל"ן העתידי. רבים נרשמים למסלול זה במטרה להשיג את מלוא הידע, ההיכרות וגם ההסמכות הרשמיות הנדרשות על מנת לעסוק בעולם הנדל"ן, הן כיזמים והן כמתווכים. לשני מקצועות אלו יש הרבה מאוד במשותף, ויזם נדל"ן המורשה לפעול גם כמתווך (ומחזיק בידע הרב הנדרש לצורך קבלת תעודת תיווך) מחזיק בפועל ביתרון משמעותי ביותר בהשוואה לאינספור יזמים מתחרים הפועלים מולו באותו שוק.

לסיכום, אדם המעוניין לבסס את עיסוקו בתור יזם נדל"ן מצליח, זקוק לסיוע מקצועי ולכל הידע והכלים הרלבנטיים שהוא יכול לקבל. בדיוק לשם מטרה זו הוקמו חטיבות לימודי נדל"ן ייעודיות, במוסדות לימוד רלבנטיים דוגמת האקדמיה לפיננסים BDO. הן באמצעות קורסים העוסקים ישירות ביזמות נדל"ן (נדל"ן PRO), הן באמצעות קורסים מקצועיים שונים המתמקדים בנושאים ספציפיים והן באמצעות קורסים משולבים המשלבים בין יזמות נדל"ן כללית לבין עיסוק מקצועי בעולם התיווך (נדל"ן BIZ), ניתן להשתמש בלימודי נדל"ן על מנת לבסס את עצמנו כיזמים הפועלים בתחום בהצלחה לאורך זמן.