אינספור אנשים ברחבי העולם, ולא מעט ישראלים בכללם, חולמים להשתלב באחד מאינספור אפיקי הרווח והתעסוקה בשוק ההון, בתחום הביטוח ובעולם הפיננסים והכלכלה בכללותו. חוסר היציבות בשוק העבודה העולמי והתחזיות הקודרות הנוגעות לאובדן עתידי צפוי של אינספור משרות בעקבות תהליכי מיכון ואוטומאציה – כל אלו ועוד גורמים ליותר ויותר אנשים להתחיל לדאוג בנוגע לעתידם התעסוקתי, ולנסות להשתלב בתחומים הנחשבים לבטוחים ועמידים יותר בפני המהפכות הממשמשות ובאות בשוק העבודה. ספציפית, עולם הכלכלה והפיננסים, עולם הביטוח ושוק ההון מהווים מקורות משיכה מרכזיים עבור אנשים רבים, ובצדק. עבור כל מי שמתעניין בכניסה לאחד מהתחומים הללו (המהווה כל אחד עולם ומלואו), ייתכן כי את הצעדים הראשונים ניתן לקחת עוד לפני שמחליטים לאן בדיוק מעוניינים להגיע. צעדים אלו יכולים להוות נקודת פתיחה והתחלה עבור כל אחד משלושת העולמות הללו –

 

קורסים בסיסיים בעולם הפיננסים ושוק ההון

עבור כל מי שבכלל מתלבט כיצד להתחיל את צעדיו בדרך לקריירה בשוק ההון, בעולם הפיננסים ו/או בעולם הביטוח, כדאי קודם כל להכיר בכך שכמו כל תחום עיסוק מקצועי, גם כאן הצעד הראשון המומלץ אמור להיות לימודים מסוג כלשהו. אי אפשר סתם להתחיל לעבוד בתחום כמו עולם הפיננסים או שוק ההון, בלי שבכלל יודעים יותר מדי על התחום. יש להתחיל ברכישת ידע מקצועי ומעמיק, בשילוב תרגול זה או אחר (בהתאם למקצועות הספציפיים בהם שוקלים לעסוק).

אך התובנה בנוגע לנחיצותם של לימודים בתור שלב ראשון ומקדים לכל קריירה באחד מהתחומים הנ"ל עלולה להרתיע אנשים רבים אשר אינם מעוניינים ו/או יכולים להיכנס למסגרת לימודים ארוכת טווח ותובענית, לעשות זאת בשילוב עם חיי העבודה הנוכחיים ועוד לחכות את השנים הללו שעד לסיום הלימודים על מנת להתחיל לעבוד ולהרוויח בתחום החדש. וכמובן שהם חוששים מאופציה זו מסיבות טובות מאוד – להרבה מאוד אנשים את הרצון, הזמן, הכסף או הפניות על מנת ללמוד עכשיו כמה שנים לתואר, ורק לאחר מכן להתחיל לצבור ניסיון בתעסוקה בפועל בתחומי הכלכלה או הביטוח.

על מנת להימנע ממסלולי לימודים תובעניים של כמה שנים ב"משרה מלאה", אך עדיין להצליח ללמוד משהו ולהתחיל לצבור הסמכות לקראת תעסוקה בתחומים הללו, כדאי מאוד לבחון את האופציה של קורסים בסיסיים בעולם הפיננסיים, כאלו אשר נמשכים כמה שבועות או חודשים לכל היותר, נערכים במתכונות גמישות ונוחות ומעניקים לא רק ידע חשוב, אלא גם מקדמים את התלמיד במסלול מסוים בו הוא מעוניין להתקדם.

 

קורסי הכנה לבחינות לרישיונות הפיננסיים אשר יכולים לפתוח דלתות רבות ומגוונות

בין הקורסים הבסיסיים בעולם הפיננסים ו/או הביטוח שהוזכרו לעיל, כדאי לשים לב לקורסים המשמשים כקורסי הכנה לקראת בחינות הרשות לניירות ערך משרד האוצר, בחינות עבור קבלת רישיונות תעסוקה רשמיים מטעם המדינה במקצועות כמו ייעוץ השקעות, ניהול תיקים, שיווק וייעוץ פנסיוני וכו'.

הסיבה להמלצה על קורסים אלו גם עבור מי שאינו בטוח/ה עדיין באיזה מקצוע בדיוק בתוך עולם הפיננסים הם מעוניינים לעסוק, היא כי לפחות בחלק מן הקורסים הללו, מדובר בקורס אשר עשוי לפתוח דלתות רבות ומגוונות להמשך הדרך, ובינתיים לספק לתלמיד/ה טעימה ממשית מתחום זה, כזו אשר תאפשר להם גם להתקדם ביתר קלות בהמשך הדרך במידה ויחפצו בכך.

ניקח לדוגמה קורס כמו "יסודות הכלכלה" או "יסודות החשבונאות" – קורסים אלו מספקים מבט עשיר ומעמיק לתוך עולמות הכלכלה/חשבונאות בהתאמה, כמו גם הזדמנות להבין כיצד נראים המבחנים שמעבירים הרשות לני"ע ומשרד האוצר על מנת לקבל רישיונות תעסוקה במקצועות הפיננסיים. בנוסף לכך, קורסים אלו מהווים דרישת חובה עבור רישיונות רבים ושונים (למעשה, הם נכללים בדרישות החובה של כל רישיונות הפיננסיים), ולכן מי שלומד אותם יחסוך לעצמו את הצורך לעבור קורס זה בעתיד, במידה ויבחר להיות יועץ פנסיוני, מנהל תיקי השקעות או סוכן ביטוח. במילים אחרות, מדובר בהתחלה טובה ולא מחייבת בעולם הביטוח/הפיננסים, כזו אשר תיתן לכם יותר מטעימה בתחום. כמובן שבמידה ואתם יודעים כי אתם מעדיפים ללכת לתחום מסוים יותר מאשר לאחרים, ניתן ורצוי לבחור את קורסי ההכנה התואמים. ספציפית, במידה ואתם מתעניינים לעסוק בעולם הביטוח, הקורס "יסודות  הביטוח" מספק הצצה מעמיקה ויסודית לעולם זה, והמבחן ביסודות הביטוח הוא כמובן מבחן חובה עבור כל המעוניינים בקבלת רישיון סוכן ביטוח, כך שממילא תצטרכו לעבור מבחן זה במוקדם או במאוחר.

כמובן שגם אם מחליטים בסופו של דבר שלא לגשת לבחינות או לא להשלים את תהליך קבלת רישיון התעסוקה במקצועות השונים הללו, לא קרה שום דבר – לא התחייבתם למסגרת למודים מקיפה וארוכת טווח (דוגמת תואר ראשון אקדמאי) אשר עולה כמה עשרות אלפי שקלים לכל הפחות, ולאחר קורס זה תוכלו לבחור בכיוון חדש או לנסות קורס דומה, אך במקצוע שונה.

 

להתחיל ואז להחליט

הסיבה להמלצה הגורפת על קורסי הכנה לבחינות עבור רישיונות הפיננסיים כצעד ראשון בחקר עולם הכלכלה, הפיננסים, הביטוח ושוק ההון, היא כי כמעט בכל ענף גדול שכזה, קשה מאוד לדעת מראש האם נאהב את העיסוק בענף, או באיזה תחום ספציפי הכי מתאים לנו לעבוד. על מנת לקבל מושג טוב יותר, לטעום מהתחום, להתחיל להכיר מקצועות ספציפיים בו וכך גם להתחיל לבחון האם בכלל יש כאן פוטנציאל למקצוע שיספק אותנו, הדבר הטוב ביותר שניתן לעשות הוא פשוט להתחיל, ורק לאחר מכן להחליט.

וכאן בדיוק היתרון של קורסי הכנה אלו – מצד אחד הם אינם מחייבים והמסגרת שלהם אינה מקיפה או רחבה מדי. מצד שני, מדובר בקורסים המהווים תנאי מקדים עבור קבלת רישיון התעסוקה במגוון מקצועות שונים בעולם הפיננסים והביטוח, כך שמדובר ב"נקודות זכות" שמשתלם להתחיל ולצבור.