שוק ההון העולמי הוא מערכת אשר מגיבה לאינספור גורמים שונים בעולם, כאשר הבורסות מגיבות בזמן אמת להתרחשויות פוליטיות וכלכליות, לאירועים ביטחוניים ואפילו לאסונות טבע ומגמות חברתיות משמעותיות. גורמים שמשפיעים במיוחד על השוק הן תחזיות על השוק עצמו. בהקשר זה שוק ההון הוא מערכת כאוטית מסדר שני – מערכת אשר מגיבה באופן שוטף ובזמן אמת על התחזיות המתבצעות עליה עצמה. בקיצור – כל דבר שעלול להשפיע על הבורסה, משפיע עליה בפועל.

 

מה שניתן לחיזוי ומה שלא – מאורעות כלכליים ידועים מראש

בעוד רבים מהמאורעות והתהליכים המתרחשים בזמן אמת אינם ניתנים לצפייה ולחיזוי (לפחות לא מדויק מספיק על מנת שישמש אותנו בשיקולי המסחר), חלק בלתי מבוטל מהאירועים המשפיעים על השוק דווקא כן ניתנים לחיזוי. למשל, כאשר מדובר בהכרזות שונות של גורמים כלכליים, במקרים רבים אנו יכולים לדעת בוודאות מתי תתרחש ההכרזה, כאשר ניתן גם לחזות ברמה יחסית גבוהה של וודאות מה יהיה תוכן ההכרזה. למשל – הכרזות על שינויים בגובה הריבית של מדינה מסוימת, הכרזות בדבר גובהם העדכני של מדדים מסוימים דוגמת מדד האבטלה או מלאי של סחורה מסוימת וכו'. לדוגמא הבנק המרכזי של מדינה מסוימת מכריז כי ביום ב' בשעה 11:00 תצא הכרזה בדבר שינוי/אי שינוי הריבית במדינה והאנליסטים בשוק נותנים תחזית בנוגע לתוכן הצפוי של ההכרזה (האם הריבית עומדת להשתנות ואם כן – לאיזה כיוון). רבות מהתחזיות הללו מדויקות ביותר שכן במקרים רבים ניתן לצפות לפחות כמה ימים או שעות מראש מה צפוי להתרחש (כך הדבר ברבות מהכרזות הריבית, בפרסום מדדים תקופתיים שונים, בעדכון מלאי סחורות מרכזיות ועוד).


כלי יעיל שחשוב להבין ולדעת לנצל בצורה חכמה

עבור סוחרים הפועלים בשוק, אותם אירועים כלכליים מהווים מוקד עניין מרכזי, ומסיבה ברורה – עצם פעילות המסחר בשוק ההון מבוססת על ניסיונות לחזות את העתיד, בטווחי זמן שונים. סוחר אשר פועל בשוק ויודע מה צפוי לקרות בשעה, ביממה או בשנה הקרובה, יכול תיאורטית לנצל את המידע הזה על מנת להרוויח. אותם אירועים כלכליים, המתרחשים בעולם על בסיס יומי, מהווים נקודות תחזית אטרקטיביות במיוחד – מדובר בידע נגיש המאפשר לנו לחזות במידה גבוהה של וודאות מאורע כלכלי מסוים. כאן המקום לשאלה המתבקשת – מה הקאצ'? זה נשמע טוב מדי מכדי להיות אמיתי. ואכן, אנשי שוק ההון המכירים את העולם הבורסאי ומבינים כיצד הוא עובד מבינים גם כי העובדה שמידע זה נגיש וזמין לכל מי שחפץ בכך הופך אותו להרבה פחות אטרקטיבי ממה שאולי נדמה בהתחלה. כאשר כולם יודעים שמאורע מסוים הולך להתרחש האפשרות שלנו לנצל זאת יורדת באופן משמעותי. לאחר כל מאורע כלכלי שכזה השוק מגיב באופן מידי ומהיר, וכבר לאחר כמה דקות של תנודתיות ניתן לראות כי השוק מתייצב. לכן היכולת לנצל מאורעות כלכליים אלו היא מוגבלת, במקרה הטוב. מהי הדרך הטכנית לעקוב אחר האירועים הללו וכיצד ניתן בכל זאת לנצל אותם למטרות מסחר ?

יומן כלכלי ואינדיקאטורים חשובים

על מנת לעבוד בצורה שוטפת ויעילה מול אותם אירועים כלכליים המתרחשים כאמור בעשרותיהם מדי יום ברחבי העולם, ניתן להשתמש באחד מהיומנים הכלכליים השונים הקיימים ברשת. יומנים אלו מופעלים על ידי בתי השקעות, אתרים ניהול השקעות גדולים בתחום וכו', ומציעים מידע מפורט בזמן אמת בנוגע למאורעות כלכליים מרכזיים בעולם. ניתן למצוא ביומנים אלו את המאורעות המרכזיים הצפויים בעולם במהלך השבועות הקרובים, כמו גם תחזיות בנוגע לתוכן הצפוי של ההכרזות השונות.
אחד האינדיקטורים המרכזיים אליהם יש לשים לב כאשר עוקבים אחר יומן כלכלי מסוג זה הוא רמת החשיבות של כל אירוע ואירוע. בחלק מהיומנים המרכזיים מסומן אינדיקאטור זה על ידי אייקון של ראשים של שוורים – שלושה ראשי שוורים מסמלים מאורע חשוב ומרכזי, שני ראשים מסמלים מאורע פחות חשוב וכן הלאה. ככל שהמאורע מרכזי וחשוב יותר, כך השפעתו המידית על השוק צפויה להיות גדולה יותר. לצד האינדיקאטור של רמת החשיבות יופיע גם סוג המאורע עצמו – הכרזה על ריבית או תוצר מקומי, הודעות של הבנקים המרכזיים והנגידים, הודעות בדבר רמת המועסקים וכו'. בזמן ההכרזה עצמה מתעדכן היומן ומראה את הנתון האמיתי, שהוכרז בפועל. הצבע בו מסומן הנתון מסמל לרוב עליה/ירידה, או עמידה/אי עמידה בתחזית.

כפי שצוין לעיל, התנודתיות הצפויה מיד לאחר ההכרזה אינה ברורה וודאית, מכיוון שכל המשקיעים והסוחרים בשוק מחזיקים באותה אינפורמציה ולכן מגיבים כולם בזמן אמת. המערכת מתאזנת במהירות, וקשה לצפות מה תהיה ההשפעה ולאורך כמה זמן תימשך. עם זאת, קיימות אסטרטגיות מסחר שונות אשר מבוססות על עבודה שוטפת מול יומן אירועים כלכלי. על מנת ליישם אסטרטגיות אלו בצורה נבונה יש ללמוד ולהכיר את השוק ואת טכניקות המסחר השונות. במסגרת חלק מהקורסים בלימודי שוק ההון נלמדות אותן אסטרטגיות, והמורים המנוסים מעניקים טיפים מניסיונם האישי, כמו גם מהאופן בו הם אישית פועלים וסוחרים. בעוד יומן כלכלי הוא כלי עבודה חשוב ואינפורמטיבי עבור הסוחר היומי, הכרחי להבין לעומק את אופן פעול השוק ולהתנסות בעבודה מול יומן מסוג זה בטרם מתחילים להסתמך על אותן הכרזות כסיבה לביצוע פעולות מסחר מסוימות.