אחד המאפיינים הברורים והוודאיים ביותר של שוק העבודה, הן המקומי והן הגלובאלי, הוא רמה גבוהה של חוסר וודאות, אשר הולכת ועולה עם התקדמות השנים והתפתחות הטכנולוגיה. לאף אחד אין כיום מושג של ממש כיצד ייראה שוק העבודה בעוד כמה עשורים, וגם התחזיות קצרות הטווח לשנים הקרובות מאופיינות ברכיב ספקולטיבי משמעותי יחסית, אשר משאיר רבים ורבות אובדי עצות בנוגע לבחירות שונות שעליהם לעשות היום, כמו המקצוע בו הם בוחרים להתמחות, מסלול הלימודים הרלבנטי עבורם וכו'.

בשוק המתאפיין בחוסר וודאות הולך וגובר, כדאי בכל זאת להיצמד ולבחון את מעט התחומים שכן מפגינים רמה יציבה יחסית של ביקוש, כזה אשר צפוי לפחות לשמור על רמתו, ובסבירות גבוהה אף לעלות, במהלך השנים הקרובות. כזהו בדיוק שוק הנדל"ן הישראלי, אשר מציב צמיחה יציבה וביקוש הולך וגובר לאנשי מקצוע מהתחום במשך שנים. מהם המקצועות ותחומי העיסוק בהם נראה כי קיים סיכוי טוב להמשך העלייה בביקוש לאנשי מקצוע או יזמים פרטיים ומהם מסלולי הלימודים הרלבנטיים אשר עשויים להכשיר כיום את דור הנדל"ניסטים של השנים הבאות?

 

תיווך נדל"ן – תחום בעל ביקוש יציב והיצע עבודה צומח

אחד המקצועות העיקריים הרלבנטיים לנושאנו בעולם הנדל"ן הוא כמובן מקצוע התיווך. תיווך בין שוכרים למשכירים, בין מוכרים לקונים, בין יזמים לגופים רשמיים וקבלנים ועוד… שוק הנדל"ן הישראלי כולל אינספור עסקאות נדל"ן מדי חודש, החל מהשכרות או מכירות "סטנדרטיות" יחסית ועד לעסקאות מרובות צדדים כמו פרויקטים של תמ"א 38 או מיזמי תיירות גדולים. בעוד אינספור עסקאות כאלו נסגרות ועוברות לשלבים מעשיים מדי חודש בשוק הנדל"ן הישראלי, קיים צורך במתווכים מקצועיים ומוסמכים רבים, אשר תפקידיהם מגוונים ונעים בין תיווך יזמי (מתווכים אשר מוצאים בעצמם את צדדי העסקה ו"רוקמים" בכוחות עצמם את שיתופי הפעולה) לבין תיווך פורמאלי אשר מוענק כשירות שוטף וסטנדרטי (דוגמה טובה לכך היא משרדי תיווך "קלאסיים", כאלו אשר הלקוחות משני הצדדים פונים אליהם בעצמם וכל מה שהמתווך עושה הוא לקשר בין שני הצדדים ולגרוף את עמלת התיווך…).

הביקוש למתווכים בעולם הנדל"ן הוא יציב וגבוה מזה שנים רבות, ובמיוחד במהלך העשור וחצי האחרונים בהם שוק הנדל"ן הישראלי נמצא במגמת צמיחה מואצת. היצע העבודה הנובע מצמיחה זו מציב ביקוש בלתי פוסק למתווכים המתמחים בנישות שונות, ופותח פתח למתווכים – יזמים לרקום עסקאות מסוגים שונים בכוחות עצמם.

 

יזמות נדל"ן

כבר הזכרנו את אותם "מתווכים – יזמים" אשר מוצאים בעצמם את צדדי העסקה השונים ובעצם רוקמים את הפרויקט כולו מאפס. זהו סוג אחד של יזמות נדל"ן, וישנן מספר דרכים נפוצות נוספות בהן פועלים יזמי נדל"ן שונים. יוזמות מסוימות כוללות בנייה של תכנית מפורטת לפרויקט חדש והצגתה בפני גורמים ציבוריים שונים (דוגמת משרד הבינוי והשיכון), במטרה לקבל מימון גוף גדול וחזק כלשהו (משרד ממשלתי, קרנות שונות, חברת נדל"ן גדולה וכו') לביצוע הפרויקט. יוזמות אחרות נוגעות יותר לעולם ההשקעות ולהכוונה של משקיעים לאפיקי השקעה בנדל"ן בארץ ובחו"ל. במקרים כאלו אין בהכרח עיסוק ישיר בפרויקט הנדל"ן עצמו, אלא רק בהשקעה בפרויקטים כאלו בעקיפין, בתקווה לראות מהם תשואה גבוהה יחסית לאורך השנים הבאות.

 

לימודי נדל"ן במסלול להוצאת רישיון תיווך, לימודי יזמות ולימודים משולבים

בעוד בבתי ספר שונים ניתן למצוא מסלולים שונים של לימודי נדל"ן, בתי הספר והמכללות המובילות מציעים מסלולי לימודים עיקריים המותאמים בדיוק לביקוש מצד סטודנטים רבים לרכוש ידע מתאים וכלים הולמים על מנת לעסוק בתחום, באופן מפורט ומוגדר מראש.

דוגמה לכך הוא קורס תיווך המלווה ומכשיר את הסטודנטים מאפס על מנת להוציא רישיון תיווך מטעם רשם המתווכים (הגוף המנפיק רישיונות המאפשרים לעסוק בתיווך באופן רשמי וחוקי). קבלת רישיון זה תלויה במבחנים חיצוניים מטעם רשם המתווכים במשרד המשפטים, וכוללת חומר עיוני רב הכולל הבנה מעמיקה של חוקים רבים ותקנות שונות, היכרות עם פסקי דין רלבנטיים וכו'.

במסגרת לימודי יזמות נדל"ן מכוון יותר למעוניינים לעסוק בעולם השקעות הנדל"ן כיזמים, משקיעים, מתווכי עסקאות וכו'. קורס מסוג זה מעניק מבט מקיף ומקצועי על עולם ההשקעות בכלל ועולם השקעות הנדל"ן בפרט וכולל ידע רב באמצעותו ניתן לזהות עסקאות נדל"ן פוטנציאליות אטרקטיביות, כמו גם את הכלים הנדרשים על מנת לנצל בפועל הזדמנויות מסוג זה.

בנוסף לשתי האפשרויות הללו, קיים כיום גם מסלול משולב אשר משלב את שני הקורסים הללו, ומציע חבילה מקיפה ועשירה המתאימה למי שמעוניין ברצינות לבנות לעצמו קריירה בעולם הנדל"ן, וליצור לעצמו קרקע פורייה למציאת תעסוקה בתחום לטווח הארוך. האפשרות לעסוק בתיווך, על סוגיו השונים, באופן רשמי וחוקי (תחת רישיון מטעם המדינה), בשילוב הידע הרב והכלים הרלבנטיים הנרכשים במסגרת של לימודי השקעות ויזמות נדל"ן, מהווים חבילה אטרקטיבית המעניקה סיכויים אופטימאליים להצליח להתמקם בשוק העבודה בתחום זה בעשרות השנים הקרובות.

 

לסיכום, שוק הנדל"ן הישראלי מציב מזה שנים רבות ביקוש יציב וצומח לאנשי מקצוע מעולם הנדל"ן, הן מתווכים והן יזמים, משקיעים וכו'. עבור המעוניינים לבנות לעצמם קריירה יציבה ובטוחה יחסית למשך עשרות שנים קדימה, בשוק עבודה מקומי ועולמי המאופיין ברמה גוברת של חוסר וודאות, מומלץ לבחון מקרוב את מסלולי הלימודים הרלבנטיים בעולם הנדל"ן.