אחד התחומים הפופולאריים והידועים ביותר במסגרת מסחר בניירות ערך ופעילות בשוק ההון הוא מה שמכונה "מסחר יומי". מה למעשה מאפיין מסחר יומי ומדוע מדובר בתחום המושך אליו שחקנים רבים הפועלים בשוק ההון?

 

מסחר קצר טווח בעל רכיב פסיכולוגי משמעותי

הכוונה בביטוי "מסחר יומי" היא לסגנון מסחר בו מבצע הסוחר פעולות קצרות טווח – קנייה ומכירה של נכסים מסוימים (מניות, מטבעות, סחורות וכו') במסגרת הזמן של יום מסחר. על פי רוב, בסיום יום המסחר נשאר הסוחר היומי ללא פוזיציות פתוחות.
הפעילות בשוק ההון בטווח זמן קצר מסוג זה מתאפיינת כמובן במגמתיות חזקה. על מנת להתמודד בצורה מושכלת ונבונה עם הפיתויים והסכנות הרבות האורבים לסוחר היומי, עליו להכיר בכך כי בסגנון מסחר זה מעורב גורם פסיכולוגי דומיננטי. בפן הפסיכולוגי משחק תפקיד מסוים בכל פעילות מסחר (גם לטווח ארוך יותר), אך כאשר מדובר במסחר תזזיתי ו"סוער" כמו במסחר יומי, משחק הפן הפסיכולוגי תפקיד משמעותי יותר, מה שמציב אתגר לא פשוט בפני מי שמעוניין לעסוק במסחר יומי.

במסחר יומי עוסקים הן סוחרים ומשקיעים פרטיים והן מוסדיים. בעוד בעבר תחום זה הכיל בעיקר משקיעים מוסדיים גדולים, במהלך השנים האחרונות יותר ויותר סוחרים עצמאיים נכנסים לתחום, בין השאר עקב הטכנולוגיה המאפשרת כיום לכולם גישה למערכות מסחר מתקדמות אשר לא רק שמאפשרות לסחור לטווח הקצר מכל מקום ובכל זמן, אלא גם מציעות שימוש נוח בכלים טכניים שונים המאפשרים, למשל, לקבל מידע עדכני שוטף אודות גורמים רבים הרלבנטיים למסחר, כמו גם לנתח נתונים בדרכים שונות ועוד.

 

מסחר המחייב משנה זהירות – לימודי שוק ההון כבסיס למסחר יומי

תחום המסחר היומי מושך אליו מתעניינים רבים, חלקם חסרי כל ניסיון בשוק ההון. הסיבות לכך ברורות – מדובר בתחום המציע את האפשרות לרווחים מהירים וכמעט מידיים, מה שקורץ להרבה מאוד אנשים. אך עבור כל מי שמתעניין במסחר יומי חשוב מאוד להבין כי כניסה לתחום זה ללא הכנה מוקדמת ראויה יכולה להיות מסוכנת ולהביא לכישלונות, הפסדים ומפחים נפשיים.
על מנת להתכונן ולרכוש את הידע והכלים הנחוצים על מנת לסחור יומית באופן חכם, מומלץ להתחיל בלימודי שוק ההון למתחילים, במטרה להכיר לעומק את המערכת בה מתרחש המסחר היומי (הכוונה לכלל המערכת של שוק ההון, השווקים השונים, היכרות עם הבורסה וכלי מסחר שונים, אסטרטגיות וכו'…). רק באמצעות היכרות מעמיקה עם עולם המסחר בניירות ערך, ניתן לפתח את ההבנה הבסיסית הנחוצה על מנת לסחור באופן חכם, הן לטווח הקצר והן לטווח הארוך. לאחר שמכירים טוב את השטח בו פועלים, ניתן להתחיל ללמוד גם אסטרטגיות למסחר יומי, להבין כיצד ניתן לצמצם את רמת הסיכון אליה נחשפים ולפתח את קור הרוח הנחוץ על מנת להצליח ולהימנע מפעולות אימפולסיביות ומזיקות.

האקדמיה לפיננסים מבית BDO – מתמחה בקורסים בשוק ההון, יזמות נדל"ן והשקעות.