הרפורמות המקיפות הנערכות בשוק הפנסיה הישראלי בשנים האחרונות, רפורמות אשר זוכות לחיזוק משמעותי במהלך שנת 2018 בה נכנס לתוקף החוק המחייב גם עצמאיים להפריש מדי שנה לחיסכון פנסיוני, הפכו את שירותי הייעוץ והתכנון הפנסיוני למבוקשים והכרחיים מבחינתם של אנשים רבים. בעוד לפני כעשרים שנים חלק ניכר מאוכלוסיית ישראל כלל לא היה מודע לנושא הפנסיה, וגם אנשים אשר מקום עבודתם סיפק עבורם הפרשה לפנסיה לא ממש התעמקו בנתונים ובמאפיינים של החיסכון הפנסיוני שלהם, כיום רמת המודעות לנושא גבוהה ביותר בקרב הציבור הישראלי. כל זה יוצר ביקוש רב לשירותי ייעוץ ושיווק פנסיוני, ולכן הופך את העוסקים במקצועות אלו לאטרקטיביים ביותר מבחינה תעסוקתית.

 

הצורך ברישיון רשמי והקריטריונים לצורך קבלתו

על מנת לעסוק בתחום זה, הן בייעוץ והן בשיווק פנסיוני, קיימת דרישה בחוק להוצאת רישיון תעסוקה רשמי מטעם מוסדות המדינה הרלבנטיים (משרד האוצר והרשות לניירות ערך). מכיוון שמדובר באנשי מקצוע אשר מייעצים לאנשים רבים בנוגע לחסכונותיהם ארוכי הטווח, ולכן משפיעים במידה רבה על החיים של לקוחותיהם ומשפחותיהם לטווח הארוך, קיים אינטרס ברור של הציבור לכך שאנשי מקצוע אלו יהיו באמת מקצועיים ובקיאים בתחום – יחזיקו לא רק בהבנה מעמיקה של השוק בכללותו ועולם הפנסיה בפרט, אלא גם בהבנה מעמיקה יותר של האופן בו השוק מתנהל, הבנה של התחומים המתמטיים המשמשים את אנשי הפיננסים לצורך ניתוח נתונים וביצוע תחזיות וכד', ובאופן כללי – יחזיקו בכלים הנחוצים על מנת להציע ללקוחותיהם את התכנון המושכל, השקול והטוב ביותר שניתן להציע להם.
לצורך קבלת רישיון משווק ו/או יועץ פיננסי, נדרש מעבר של מספר בחינות שונות, דוגמת בחינות בחשבונאות וכלכלה, סטטיסטיקה ומימון, גמר פנסיוני (מבחן הגמר העוסק לעומק בעולם הפנסיוני) וכו'. על מנת לצלוח בחינות אלו בשלום פונים מרבים המשווקים והיועצים הפנסיוניים של העתיד הקרוב לקורסי הכנה ייעודיים – קורסים אשר מכינים בדיוק לבחינות הנדרשות, ומציעים לתלמידים לא רק להגיע לבחינות מוכנים ובטוחים בעצמם, אלא גם מאפשרים להם באמת ללמוד את התחום על בוריו, בטרם הם מתחילים את ההתמחות במקצועית בתחום.

 

מסלולי לימוד מקצועיים, מעמיקים, גמישים ונוחים – לימודי ביטוח פנסיוני

האקדמיה לפיננסים מציעה קורס סוכן ביטוח שהם קורסי הכנה ייעודיים וממוקדים עבור כל אחת מהבחינות הנדרשות לצורך קבלת רישיון יועץ/משווק פנסיוני. כאמור, מבחנים אלו (והקורסים המכינים אליהם), מתחלקים לשתי קבוצות עיקריות – מבחני יסוד ומבחני גמר. מבחני היסוד הם כאמור מבחנים כלליים יחסית בתחומים הרלבנטיים באופן ישיר או עקיף לעבודתו של המשווק/יועץ פנסיוני, דוגמת כלכלה, חשבונאות, סטטיסטיקה ומימון ויסודות הביטוח. לאחר מעבר בחינות היסוד, ניתן לגשת לבחינות הגמר הסופיות – בחינות מעמיקות ומאתגרות יחסית בעולם ניירות הערך (מבחן מקצועית א') ובעולם הפנסיוני עצמו – בחינת גמר פנסיוני. לימודי ביטוח פנסיוני של האקדמיה מתחלקים כאמור לקורסי הכנה ייעודיים עבור כל אחד מהמבחנים, קורסים אשר מועברים במתכונת גמישה ונוחה מבחינת שעות הלימוד, הימים בשבוע, קבוצות הלימוד השונות וכו'.
הקורסים עצמם נבנו ונערכו לאורך שנים על סמך הניסיון המצטבר של האקדמיה לפיננסים ושל המרצים מטעמה בהכנה של אלפים רבים של תלמידים ותלמידות אשר ניגשו למבחנים המאתגרים הללו, וסיימו בהצלחה מסחררת. ההכנה על פי שאלות אשר חוזרות על עצמן לרוב בבחינות אלו, שעות התרגול הרבות, מרתוני למידה לקראת הבחינה עצמה והניסיון רב הערך של המורים העוסקים בתחום זה כבר שנים רבות – כל אלו הוכיחו עצמם כיעילים ומספיקים להכנה טובה לבחינות באינספור מקרים שונים.

עבור המתעניינים לעסוק בתחומים אלו, מומלץ ליצור קשר עם האקדמיה ולקבל מידע נוסף אודות מסלולי הלימוד הייעודיים למקצועות הפיננסיים השונים.