עולם הלימודים נכנס להקפאה חלקית אך נרחבת בעקבות אירועי החודשים האחרונים והתפרצות מגיפת הקורונה בכל רחבי העולם. מוסדות לימוד רבים עוצרים את מסלולי הלימודים השונים, חלקם עוברים לפורמטים מקוונים וחלקם מופסקים לחלוטין, תקופות הבחינות נדחות ללא תאריך חדש באופק ואינספור מרצים וסטודנטים גם יחד מנסים להסתגל ולהבין כיצד ממשיכים בלימודים למרות המצב.

גם בענפי לימודים דוגמת לימודי נדל"ן, לימודי שוק ההון וכד' מקפיאים בתי ספר ומכללות רבות את מסלולי הלימודים השונים בתחום, או העברנו את הלימודים לפורמט מקוון.

בתחומים אלו, וספציפית בכל הנוגע ללימודי נדל"ן, עולות כעת שאלות עמוקות ומשמעותיות עוד יותר מאשר האופן הטכני בו יימשכו או לא יימשכו הלימודים. כאשר הכלכלה העולמית כולה עוצרת באופן חסר תקדים בהיסטוריה ורבים חוששים ממיתון ומשבר כלכלי חריף המרחף מעל ראשנו, לא ברור לחלוטין גם מה יהיו ההשלכות של כל זה על עולם הנדל"ן. לכן, ננסה לסקור כאן כמה אפיקי לימוד מעולם לימודי הנדל"ן אשר עשויים בכל זאת (ואולי במיוחד) להיות אטרקטיביים ורלבנטיים גם כיום –

לימודי ייעוץ משכנתאותקורס יועץ משכנתאות, דוגמת זה המועבר באקדמיה לפיננסים, עוסק בתחום אשר רלבנטי עבור מיליוני אנשים בכל רחבי העולם, ועובדה זו אינה צפויה להשתנות בעקבות המשבר. הביקוש למשכנתאות לצורך רכישת דירות ונכסי נדל"ן יימשך ברגע שהבנקים והמשק כולו יחזרו לפעילות חלקית או מלאה, והדבר יקרה במוקדם או במאוחר. למעשה, רבים צופים כי המשבר הנוכחי עשוי דווקא לתרום לפעילות בענף המשכנתאות, שכן מדובר בערוץ המימון המרכזי והנפוץ ביותר לצורך רכישת דירות, לכן דווקא יותר אנשים צפויים להזדקק למשכנתא בשנים הקרובות, בעקבות הטלטלות העזות המתרחשות השנה בשווקים. יועץ משכנתאות מסייע ללקוחותיו לבחור ולתכנן את המשכנתא הטובה והמתאימה ביותר עבורם, בהתחשב באינספור גורמים ונסיבות שונות. המצב כיום גורם ליותר אנשים מאשר אי פעם בעבר להרגיש חסרי אונים מול השוק והמערכת הכלכלית, ולא מופרך כלל להניח כי הביקוש לשירותי ייעוץ פיננסי מסוגים שונים, ובכללו גם ייעוץ משכנתאות, רק ילך ויגבר בשנים הקרובות.

לימודי תיווך – תחום נוסף בתוך עולם הנדל"ן אשר צפוי לשרוד את המשבר הנוכחי ולהחזיר את היצע העבודה לעוסקים בו עוד בחודשים הקרובים, הוא תחום התיווך. כאמור, הפעילות בשוק הנדל"ן צפויה לחזור למסלולה במוקדם או במאוחר – האוכלוסייה בארץ ובעולם רק הולכת וגדלה וכמות הקרקעות הקיימות והזמינות למגורים אינה גדלה באותו קצב. כתוצאה מכך, ברור כי גם בעתיד הביקוש לשירותי תיווך יעלה ויתייצב חזרה על רמה גבוהה יחסית, ויחזיר לאינספור מתווכות ומתווכים מקצועיים הפועלים בשוק הנדל"ן את פרנסתם. דווקא עכשיו, כאשר הכל נמצא בסוג של עצירה, מדובר בזמן מצוין ללימודי נדל"ן ולימודי תיווך בפרט –  על מנת לעסוק בתיווך באופן מקצועי יש להוציא רישיון תיווך מטעם המדינה. על מנת לעשות זאת יש לגשת לבחינה מטעם רשם המתווכים. את ההכנה לבחינה זו אתם יכולים לעשות כיום, מהבית, או באמצעות קורס מקוון. אם כבר נעולים בבית לכמה שבועות או חודשים, מדוע לא ללמוד משהו חדש ולנצל את הזמן על מנת שברגע שהמשבר יתחיל לחלוף תוכלו לצאת ולהיבחן, לקבל את תעודת התיווך ולעסוק בתחום באופן רשמי, בדיוק בתקופה בה השוק יתחיל לעלות ולתסוס שוב…

יזמות נדל"ן – דווקא המצב הנוכחי עלול לגרום לרבים להתרחק מקורסים העוסקים ביזמות ויוזמה חופשית בשוק הפתוח, שכן השוק אינו כל כך פתוח וחופשי בימים אלו, לפחות עד שהמצב יירגע ויתחיל לחזור לקדמותו. עם זאת, אם תשאלו אנשים אשר עוסקים ביזמות נדל"ן מזה שנים ארוכות, משבר מסוג זה או אחר המשפיע גם על עולם הנדל"ן אמנם עלול להאט או לעצור יוזמות חדשות ופרויקטים חדשים כרגע, אך כמו בתחומי הכלכלה האחרים, משבר מסמן למשקיעים וליזמים המשופשפים את ההתאוששות הצפויה העתידה לבוא. אחרי כל משבר כלכלי או מיתון השוק מתאושש, ותקופת ההתאוששות היא תקופה מצוינת להיות בה פעילים בשוק. במיוחד עבור יזמים ומשקיעים פרטיים, התקופה בה האמון בשוק מתחיל לחזור (והוא יתחיל לחזור, במוקדם או במאוחר) היא בדיוק התקופה האטרקטיבית ביותר להיות בעניינים – להיות פעילים ולהוציא לפועל יוזמות שאפתניות שונות. על מנת לעשות זאת יש להתכונן מבעוד מועד, וגם כאן המשבר מספק הזדמנות מצוינת לכך – לימודי יזמות נדל"ן נערכים בפורמטים שונים וחומרי לימוד מגוונים זמינים עבור התלמידים, גם אם השיעורים הפרונטאליים מתבטלים. יזם נדל"ן שאפתן ומתחיל אשר לומד עכשיו כיצד לנתח את השוק ולזהות בו מגמות ועסקאות אטרקטיביות שונות יגיע ליום שאחרי המשבר בעמדת יתרון, כזו אשר תאפשר לו לנצל בצורה הטובה ביותר את תקופת העלייה שתמיד מגיעה לאחר משברים.

 

יזמות נדל"ן ותיווך – מסלול משולב – מכיוון שגם לימודי תיווך וגם לימודי יזמות נדל"ן מהווים דרך אטרקטיבית ומומלצת ביותר להעביר את הזמן כרגע ולהתאושש לחזרתו של שוק הנדל"ן לפעילות מלאה, כמובן שגם המסלול המשולב שמציעה האקדמיה לפיננסים מהווה אפיק אטרקטיבי ביותר כרגע, כמו גם בזמנים בהם הכל מתנהל על מי מנוחות. המסלול המשולב כולל הכנה מדוקדקת ויסודית לבחינת רשם המתווכים לקראת הוצאת רישיון תיווך, ובמקביל כולל גם לימודי יזמות נדל"ן, כפי שאלו מועברים בקורס נפרד. המסלול המשולב מעניק לתלמידים את הכלים, הן הטכניים (דוגמת רישיון תיווך) והן התיאורטיים (ידע והבנה טובה יותר של התחום), אשר יעניקו להם יתרון מובנה על פני יזמים ו/או מתווכים אחרים בשוק, לפעול במגוון ערוצים שונים ולהצליח לנצל בצורה הטובה ביותר את ההתאוששות הצפויה לאפיין את השוק בנקודה כלשהי במהלך החודשים הבאים.

לסיכום, המצב הנוכחי בשוק ההון, בכלכלה המקומית והעולמית, בעולם הלימודים וספציפית בתחום של לימודי נדל"ן, הוא אמנם מצב של הקפאה חלקית, אך מהווה גם הזדמנות פז עבור מי שמעוניין ללמוד את התחום לעומק ובצורה רגועה ומושכלת, בטרם מתחילים לפעול בו. בעוד מספר חודשים מהיום, אולי אפילו שבועות, המצב צפוי להשתפר בארץ ובעולם כולו ועימו גם שוק הנדל"ן יחזור לפעילותו הרגילה והאטרקטיבית כל כך עבור רבים. על מנת שתהיו במקום הנכון בזמן הנכון, עם הידע, הניסיון והתעודות הנדרשות על מנת לפעול בשוק בדיוק כשהוא מתחיל לעלות חזרה, מומלץ בחום לבחון את אחד ממסלולי הלימוד הזמינים, גם כיום, בעולם לימודי הנדל"ן.