המערכת העצומה והמסועפת של המיסוי בישראל ובעולם הגדול מציבה אתגר ממשי בפני חברות קטנות, בינוניות או גדולות, כמו גם בפני עצמאיים, שכירים וארגונים מסוגים שונים. לא פשוט להתנהל בעולם המיסוי המודרני הכולל אינספור נתונים, סעיפים ותקנות שונות ומחייב את השחקנים השונים במשק לדווח ולחשב בעצמם את פרטי התנהלותם מול מערכת המיסוי. כבר החל מסדרי גודל קטנים יחסית (של עוסקים פטורים או מורשים) משמעותו של חישוב מקצועי ומדויק של תשלומי המס, הזכאות לפטורים והנחות שונות וכו' עשוי לבוא לכדי ביטוי כהפרש בן כמה עשרות אלפי שקלים בהכנסה הפנויה של אותו עוסק (ההכנסה הנשארת לאחר ניכוי המס). לכן, מקצוע ייעוץ המס מהווה כיום את אחד המקצועות המבוקשים והאטרקטיביים יותר בשוק. מהו בדיוק תפקידו של יועץ המס, מהו התהליך הנדרש על מנת להחזיק ברישיון יועץ מס וכיצד מומלץ לעשות זאת?

 

ייעוץ שוטף וייצוג הלקוח מול רשויות המסים – יועץ מס

ליועץ מס מספר תפקידים שונים בעבודתו עם לקוחות שונים. אחד התפקידים המרכזיים הוא ייצוג אותו לקוח מול רשויות המס. ליועצי מסים גישה למערכות הממוחשבות של רשויות המדינה הרלבנטיות דוגמת מס הכנסה, ביטוח לאומי וכו', ובתור יועץ המס של לקוח מסוים (עצמאי, שכיר או חברה) ליועץ המס הזכות לייצג לקוח זה מול הרשויות, להיכנס למערכות הממוחשבות על מנת לבצע פעולות בשמו של הלקוח וכו'.
במקרה של לקוחות קטנים (דוגמת עוסק פטור) יכול יועץ המס להחליף את רואה החשבון ולהכין עבור הלקוח את דוחות סיום השנה דוגמת דוח רווח והפסד, כמו גם לבצע תיאום מס ושאר הפעולות הסטנדרטיות הנדרשות לצורך התנהלות חוקית ותקינה של אותו לקוח מול רשויות המסים.
בנוסף לכך, יועץ מס מעניק לרוב ייעוץ שוטף בענייני מסים ללקוחותיו. כאמור, מערכת המיסוי היא סבוכה ומורכבת, ואינספור פעמים במהלך הניהול השוטף של בית העסק עולות שאלות אלו ואחרות הנוגעות למיסוי ולדרכי הפעולה וההתנהלות הרצויות ביותר מנקודת מבטו של העסק. יועץ המס, הבקיא ברזי מערכת המיסוי ובהשלכותיה על העסק מעניק לרוב ייעוץ שוטף, במידת הצורך, ללקוחותיו בעניינים אלו, גם ללא קשר להתנהלותו מטעם הלקוחות מול רשויות המס.

 

תהליך קבלת רישיון ייעוץ מס

על מנת לעסוק בייעוץ מס באופן מקצועי יש לקבל כמובן רישיון רשמי מטעם נציבות מס הכנסה. בדומה לרישיונות נוספים מעולם הפיננסים, גם רישיון ייעוץ מס זה מצריך מעבר של מספר בחינות ותקופת התמחות. התנאים הרשמיים לקבלת רישיון ייעוץ מס הם השלמה של שניים עשר שנות לימוד בשילוב תעודת בגרות מלאה או מכינה קדם אקדמית/בחינות חלופיות, מעבר של ארבע בחינות המועברות מטעם מועצת יועצי המס ותקופת התמחות בת שנה. לאחר שמשלימים את כל אלו ניתן לקבל את הרישיון הנכסף ולעסוק בייעוץ מס באופן עצמאי, רשמי ומקצועי.
ארבע הבחינות אותן יש לעבור לאחר השלמה של התנאים המקדימים (שניים עשר שנות לימוד וכו') הן – בחינה אחת בחשבונאות ושלוש בחינות בנושא מסים (מסים א', ב', ו ג'). מקצוע החשבונאות הוא כמובן רלבנטי ומרכזי בעבודתו של יועץ המס – לא רק שיועץ מס אמון על הכנת חלק מהדוחות החשבונאיים של לקוחותיו (כאמור, במקרים מסוימים דוגמת עוסקים פטורים יכול יועץ מס לתפקד בפועל כרואה החשבון של אותו עוסק, להכין עבורו את דוחות סיום השנה ולהגישם), אלא שכל עבודתו כוללת עיסוק במערך החשבונאי של לקוחותיו. קביעת גובה המס שיש לשלם, הפטורים והקיזוזים להם זכאי אותו לקוח וכו' – כל אלו נקבעים על ידי המערך החשבונאי של העסק, אליו מקבל יועץ המס גישה. לכן, השכלה בסיסית בחשבונאות מהווה דרישה מתבקשת וכמעט מובנת מאליה. כמובן שבנוגע לשלושת הבחינות הנוספות בנושא מסים, ברור מדוע מדובר בבחינות רלבנטיות ומרכזיות בהכשרתו של יועץ המס, אר עולם המיסוי הוא תחום פעילותו…
יש לציין כי בנוסף לדרישות הנ"ל מחויבים מועמדים המעוניינים בקבלת רישיון ייעוץ מס לספק הצהרה בדבר אי רישום פלילי במשטרה. בתור אנשי מקצוע בהם שמים לקוחותיהם את מבטחם ומעניקים להם גישה לכספם ולנבכי העסק שלהם, ברור מדוע קיים אינטרס מובהק לכך שיועצי מסים יהיו אנשים אמינים, הגונים ונקיי כפיים.

 

קורסי הכנה ממוקדי בחינה – לימודי ייעוץ מס

לאחר שהבנו מהו תפקידו של יועץ המס ומהו התהליך אותו יש לעבור על מנת לקבל את רישיון ייעוץ המס, הגיע הזמן לשאול – מהי הדרך הטובה ביותר לעשות זאת? בהנחה כי צלחנו את הדרישה הראשונה של שניים עשר שנות לימוד + תעודת בגרות או מכינה (במידה ולא – ישנם קורסי ומסלולי הכנה ייעודיים גם לכך), כיצד מומלץ לגשת לחלקים הבאים, וספציפית לשלב הבחינות החיצוניות אשר עלול להיות מאתגר ומרתיע?
ובכן, בדומה לרישיונות אחרים מעולם הפיננסים דוגמת רישיון יועץ השקעות, רישיון ייעוץ פנסיוני וכו', גם במקרה של רישיון ייעוץ מס קיימים מסלולי לימודים ייעודיים וממוקדים, כאלו אשר מטרתם היא להבטיח מעבר של הבחינות המדוברות. במסגרת לימודי ייעוץ מס ניתן למצוא עבור כל אחת מארבע הבחינות קורס הכנה ייעודי וממוקד בחינה. בנוסף, קורס ייעוץ מס ייעודי עבור אחת מארבע הבחינות הללו כולל מעל למאה ושמונים שעות לימוד אקדמאיות, חומרי לימוד ייעודיים וליווי של מורים ומרצים בכירים אשר פועלים בעולם המסים מזה שנים רבות ומחזיקים בניסיון רב בתחום.
בנוסף לכך, לימודי ייעוץ מס פותחים בפני התלמידים לא מעט דלתות בנוגע לעבודות ראשונות בתחום, מציאת מקום לביצוע ההתמחות הנדרשת כחלק מדרישות הרישיון וכו'. במילים אחרות – לימודי ייעוץ מס במקום הנכון לא רק מקלים מאוד על מעבר הבחינות ומסייעים לצלוח את התהליך כולו בשלום, אלא גם מסייעים לכם ישירות לבסס את הקרקע עליה תבנו את הקריירה שלכם כיועצי מס עתידיים.