חיסכון לגיל הפרישה, המוכר לרובנו כ"פנסיה", הוא נושא אשר נוכח כיום במודעות הציבורית של ישראל באופן רחב, במיוחד במהלך העשור האחרון בו הוסדר שוק הפנסיה הישראלי בחוק ברפורמות אשר הבטיחו חיסכון פנסיוני לכל שכיר ושכירה במדינה. חיסכון לפנסיה אינו נושא פשוט – קיימים סוגים שונים של חסכונות וביטוחים, כאלו אשר נוגעים רק לחוסך עצמו וכאלו הרלבנטיים גם עבור בני משפחתו, כמו גם נושאים רבים אחרים בהם יש להעמיק בהקשר של הביטוח הפנסיוני שלנו, דוגמת אפיקי ההשקעה בהם מושקעים כספי החיסכון שלנו.

מפאת החשיבות ורמת המורכבות של נושא זה, מקצועות כמו ייעוץ פנסיוני זוכים כיום לפופולאריות רבה ולביקוש רב במסגרת של לימודי שוק ההון, הן מצדם של גברים ונשים המעוניינים להיכנס לתחום ולבנות בו קריירה, והן ביקוש מצד לקוחות המעוניינים בקבלת שירותים אלו. מהו, אם כן, המסלול המלא אותו ניתן לעבור על מנת לקבל רישיון לייעוץ פנסיוני ולהתחיל לעסוק בתחום כיועצים מקצועיים?

דרישות מקדימות

מסלול הלימודים וההכשרה לייעוץ פנסיוני נלמד במסגרת לימודי שוק ההון, תחום לימודים בו מתמחות מכללות מסוימות ובתי ספר מקצועיים. בדומה למסלולי לימוד נוספים בתחום זה, גם עבור המסלול המקיף ללימודי ייעוץ פנסיוני לא קיימות דרישות מקדימות עבור הסטודנטים – אינכם זקוקים לידע או הכשרה קודמת בתחומי הכלכלה או הפיננסים. במסלול זה תלמדו מהיסוד את כל מה שצריך לדעת על מנת להשלים את המסלול כיועצים פנסיוניים מקצועיים.

קורסי יסוד

הקורסים הראשונים הנלמדים במסגרת מסלול זה הם קורסי יסודות שונים – קורסים בהם לומדים מהבסיס תחומים מסוימים הרלבנטיים כמובן לעולם הייעוץ הפנסיוני. קורסים אלו מכינים את התלמידים לקראת בחינות חיצוניות, אותן מעבירים משרד האוצר והרשות לניירות ערך. מעבר אותן בחינות הוא התנאי ההכרחי לקבלת רישיון ייעוץ פנסיוני מטעם המדינה, אשר בלעדיו לא ניתן לעסוק בתחום באופן חוקי.

בין קורסי היסוד ניתן למצוא קורס ביסודות הכלכלה, קורס יסוד בסטטיסטיקה ומימון, קורס חשבונאות וקורס ביסודות הביטוח (כאמור, המסלול הרלבנטי עבור עיסוק בייעוץ פנסיוני הוא של לימודי ביטוח פנסיוני. החיסכון לפנסיה מהווה ביטוח לכל דבר ועניין – הביטוח שלנו ושל משפחתנו לתקופה בה נפרוש מחיי העבודה).

מלבד לעובדה כי מדובר בקורסי יסוד המעניקים יסודות טובים בתחומים העיקריים המרכיבים את עולם הייעוץ הפנסיוני, חשוב לדעת כי במידה ולמדתם חלק מהקורסים האלו בעבר, למשל במסגרת תואר ראשון בכלכלה, ניהול או חשבונאות, ייתכן ותהיו זכאים לפטור מאותן בחינות, ולכן גם מהקורסים המכינים אליהם.

 

קורסי גמר

לאחר קורסי היסוד מגיע תורם של שני קורסים מתקדמים יותר, כאשר גם כאן מדובר בהכנה ממוקדת למבחנים החיצוניים בתחומים אלו. מדובר בקורס גמר פנסיוני וקורס מקצועית א', אשר עוסק לעומק בעולם ניירות הערך (הקשור כאמור באופן אינטגראלי לתחום החיסכון הפנסיוני). קורסי היסוד מהווים למעשה הכנה מקדימה לקורסים אלו, כך שכאשר תגיעו אליהם כבר יהיה לכם בסיס מספיק בתחום על מנת להתמודד גם עם הנושאים המתקדמים יותר.

גם כאן, מעבר הבחינות החיצוניות בתחומים אלו הכרחי לצורך קבלת רישיון תעסוקה רשמי בתחום מטעם המדינה.

 

קורסים במתכונות גמישות הבנויים על פי מבנה הבחינות החיצוניות

מה עוד חשוב לדעת בנוגע לכל אותם קורסים המרכיבים את המסלול להכשרת ייעוץ פנסיוני?

ובכן, קורסים אלו נבנו ותוכננו במיוחד על מנת להכין את התלמידים לבחינות החיצוניות של הרשות לניירות ערך ומשרד האוצר. כל קורס מהווה הכנה ממוקדת לאחת מהבחינות, ומועבר על ידי מורים מנוסים אשר כבר הספיקו להכין בהצלחה מאות תלמידים.

מרבית הקורסים מועברים במתכונות שונות וגמישות, כאלו המתאימות גם לאנשים עובדים, גם לסטודנטים במקצועות אחרים וגם למי שמעוניין להקדיש את מרבית זמנו למטרה זו כרגע ומעוניין במסלול מהיר וממוקד יחסית. שעות הלימוד המוקצות לכל קורס רבות יחסית, וכוללות לא רק את כל החומר הרלבנטי, אלא גם לא מעט זמן לשאלות, תרגולים, הנחייה צמודה מהמורים וכו'. בקיצור – כל מה שצריך על מנת להגיע לבחינות הסופיות במצב טוב, ברמה גבוהה של ידע, לאחר שתרגלתם אינספור שאלות מהסוג המופיע בבחינה וכאשר רמת הביטחון העצמי שלכם גבוהה. כל התנאים המתבקשים על מנת להתקדם ולהפוך ליועצים פנסיוניים מקצועיים בתוך זמן קצר.