כמו בכל תחום בחיים, גם בבורסה ובשוק ההון כולנו עושים לא מעט טעויות. אין סוחר אשר לא טעה מעולם, ומי שנכנס לתחום חייב לקבל ולהפנים את העובדה כי גם הוא צפוי לטעות. עם זאת, ניתן ללמוד מהניסיון של אינספור סוחרים אשר כבר טעו ולמדו על בשרם, לנסות להימנע מטעויות נפוצות ולצמצם את כמות הטעויות הכללית.

 

מהן הטעויות הנפוצות ביותר במסחר וכיצד ננסה להימנע מהן?

היעדר הכנה מוקדמת – טעות נפוצה בקרב סוחרים מתחילים היא לקפוץ ישר למים העמוקים, להתחיל מיד לסחור ולנסות להרוויח, בלי לבצע הכנה מוקדמת מעמיקה ומספקת. ישנן הרבה דרכים להתכונן ולהכין את עצמכם לפני שאתם מתחילים לסחור ולסכן את כספכם. נסו ללמוד כמה שיותר (גם באמצעות קורס המועבר על ידי אנשי מקצוע מנוסים), קראו ספרים, לימדו שיטות לקריאה וניתוח של נתוני השוק וכד'. מומלץ להתאזר בסבלנות ולהכין את עצמכם כמו שצריך במקום ישר לרוץ ולהתחיל לסחור או להשקיע.

היעדר ניסיון במסחר – גם אם ערכתם הכנה ולמדתם את החומר, אתם עדיין מגיעים לשוק ללא ניסיון במסחר בפועל. קל מאוד לטפל בחוסר הניסיון הזה על ידי מסחר בסימולאטורים ובכסף מדומה. ניתן לסחור כיום בתנאים אמיתיים לחלוטין, בניירות ערך ובמדדים אמיתיים לחלוטין, בלי לסכן את כספכם. כך, כאשר תגיעו לשלב בו אתם סוחרים בכסף אמיתי, כבר תהיו מנוסים.

חוסר שליטה ברגשות – מסחר בבורסה ובשוק ההון הוא נושא טעון מאוד מבחינה רגשית. קשה מאוד שלא להתרגש כאשר מרוויחים, להתאכזב כאשר מפסידים, לפחד מפני מפלות ולהתפתות ללכת אחר הזדמנויות שנראות אטרקטיביות במיוחד. בפועל, היעדר שליטה מספקת ברגשות תביא לפגיעה במסחר שלכם, בטווח הקצר והארוך גם יחד. על מנת להימנע מכך ננסה לפתח מודעות גבוהה לפן הרגשי, להיות מודעים אליו, לקבל את העובדה כי הוא תמיד קיים, ולהתאמן בנטרול הרגשות הללו כחלק ממנגנון קבלת ההחלטות שלנו.

חוסר סדר ותיעוד של המסחר – חשוב מאוד לעבוד בצורה מסודרת ולתעד באופן מלא את כל מה שאתם עושים. זוהי הדרך היחידה לנתח את צורת המסחר שלכם, להבין מהן הבעיות ומהן היתרונות ולבצע שינויים בהתאם. סוחרים רבים נוטים ללכת אחרי העניין והריגוש ואינם מתעדים ורושמים את כל מה שהם עושים. בפועל, סדר ותיעוד הם חלק משמעותי מפעילותו של סוחר מצליח.

מתפזרים ולא מתמקדים בתחום מסוים – סוחרים רבים נוטים לירות לכל הכיוונים ולנסות את מזלם בשווקים רבים ושונים. מומחים רבים טוענים כיום כי אסטרטגיה נבונה לטווח הארוך היא התמחות בתחום מסוים (בשוק מסוים), ובניית יתרון יחסי בתחום זה במקום לפזר את תשומת הלב ויכולת הלמידה על פני תחומים רבים.

האקדמיה לפיננסים מבית BDO – מתמחה בקורסים בשוק ההון, יזמות נדל"ן והשקעות.