תרבות הצריכה בישראל המיישרת קו עם סממנים אמריקאיים מובהקים, מסמנת את הילדים ובני הנוער כקהל היעד של המפרסמים והמשווקים לכלל האוכלוסייה ובמיוחד לאוכלוסיית הילדים שעדיין אין להם מנגנוני הגנה נגד אנשי הפרסום והשיווק. פרסומות רבות המכוונות ישירות ללב הילדים והנוער תוך שימוש בכל אמצעי המדיה העומדים לרשות המפרסמים, ובכך הופכים לשער גם לכיסם של ההורים.

הפיכת הילדים לשער הכניסה הראשי לתקציב המשפחתי, מחייבת לצייד את הילדים בכלים פיננסיים שיאפשרו להם לנווט את דרכם בעולם הצרכני.
יותר מכך, חשיבותו של החינוך הפיננסי עולה בתקופה האחרונה, לאור המשבר הכלכלי שעלול לגרור את המשך למיתון ובכל מקרה כבר מחייב משפחות רבות להדק את החגורה. לכן, רצוי כבר עתה להתחיל ולהציב לילדים גבולות פיננסים וללמדם כלים חדשים שיקלו עליהם ועל משפחותיהם את ההסתגלות לתקופה החדשה.

אחת הדרכים להנחיל לילדים כלים פיננסים היא באמצעות מערכת החינוך, אך רק בתי ספר מעטים הרימו את הכפפה, והכניסו לתוכנית הלימוד מערכי שיעור המעניקים לתלמידים כלים להפוך לצרכנים נבונים. טועה מי שחושב שמערכת החינוך לבדה יכולה להטמיע שינוי בקרב ילדינו, והאחריות נשארת במגרשם של ההורים.

הורים רבים מתקשים להתמודד בעצמם עם השוק הצרכני, לעיתים הם אינם מבינים שהילד הפך לשחקן מרכזי עבור המשווקים והפרסומאים, לעיתים הם אינם יודעים כיצד להנחיל את הידע בקרב ילדיהם ולעיתים הם מרגישים נחותים טכנולוגית וחוסר נוחות מול ילדיהם ביחס למידע שילדיהם צורכים מהאינטרנט.

ילד שייחשף לשיטות מתקדמות של קבלת החלטות פיננסית, וילמד דרכי פעולה לצרכנות נבונה, יהפוך לצרכן המתכנן את מהלכיו ומבצע רכישות באופן מושכל, לאחר שביצע השוואת מחירים ונטרל משתנים אמוציונאליים.

בדומה לשאר תחומי החינוך, גם בתחום הפיננסי ילד זקוק להגדרת גבולות ולהבנה שעליו לדחות סיפוקים, ולפעול לאורו של תקציב מוגדר, כך שבטרם ביצוע קנייה עליו לעבור מספר שלבים.

תפקידו של ההורה מתחיל בדוגמה אישית ואחר כך בשילובו של הילד בניהול הפיננסי של משק הבית. על ההורים לשלב באופן ברור וחכם את ילדיהם בביצוע מטלה צרכנית בסיסית, מוכרת המשותפת למרבית משקי הבית בישראל. כמובן התחומים בהם הילד משולב הם בהתאם לגילו. כך למשל, ילד בגיל תשע או עשר, צריך להפוך לחלק אינטגראלי מתהליך הקניות השבועיות.

בשלב ראשון ההורה צריך להכין ביחד עם הילד את רשימת המצרכים הדרושה. באמצעות תהליך זה הילד יבין שתהליך קנייה הוא מושכל ומצריך בדיקה מקדימה של הצרכים המשפחתיים ורק לאחר מכן קבלת ההחלטה איזה מוצרים דרושים לתפקודו השוטף של משק הבית. על ידי פעולה זו מנטרלים קנייה בלתי מחושבת וספונטאנית.

בשלב השני הילד יתלווה להורה לקניות, תוך שהוא מקבל מטלות שיהפכו את הקניות לאירוע מעניין. אחת הדרכים ליצירת עניין היא לתת לילד משימה אותה הוא צריך לבצע במהלך הקניות. לדוגמה, להטיל על הילד לבצע השוואת מחירים ולבחור את המוצר הזול ביותר. כאשר מגיעים לקופה אפשר לנצל את הזמן כדי להסביר לילד מהן האופציות העומדות לרשותנו לתשלום הקניות: האם לשלם במזומן, באשראי או בתשלומים ואת היתרונות של כל אחד מאפיקי התשלום.

מעורבות של ההורים בהקניית כלים פיננסים בגיל צעיר יחד עם הצבת גבולות פיננסים תוביל בהדרגה לחשיפתו של הילד לעולם המודרני ותמנע ממנו לבצע בעתיד הרחוק טעויות שעלולות לפגוע בעתידו.

בכדי לייעל את החוויה הפיננסית להלן צרור עצות שתסייענה לך בחינוך הפיננסי של ילדיך בני הגילאים השונים:

1. השוואת מחירים – בכל תהליך תכנון קניה יש לשאול את עצמנו מה אנו צריכים באמת ואיזה סוג של מוצר, האם יש מוצרים דומים ומהי עלותם.

2. לימוד לחיסכון – למד את ילדך על חשיבות החיסכון הן לטווח הקצר והן לטווח הארוך. ההסבר חייב לכלול דוגמאות מחיי היום יום של הילד ומחיי היום יום של המשפחה ע"י דוגמאות שהילד מכיר , כמו כן הסבר לילד מהי קופה , ומה תפקידה ועשה זאת בזמן שתפתיע את הילד ע"י הענקת קופה. עדיף לקנות קופה צבעונית ומעוצבת.

3. הסבר לילד את המושג כסף , מה תפקידו בחיים. ההסבר חייב להיות ע"י ממצאים פיזיים דהיינו שטרות ומטבעות (אפשר גם סוגי שטרות שונים ממדינות שונות כגון : דולר ואירו).

4. תן לילד להרגיש את חווית הקניה. בהתחלה תן לו שטר של 20 ₪ ושלח אותו לקנות מה שהוא רוצה. ישנו סיכוי גבוה שהכסף שבידו לא יספיק והילד יחווה את שלב הדחייה. זהו השלב הטוב ביותר לתחילת לתחילתו של "החינוך הפיננסי" שלב את המושג תקציב . רצוי ומצוי , השוואת מחירים , מו"מ וכו'.

5. הסבר לילד מהי הלוואה. שאל את הילד את השאלה הבאה : במידה ואין לך מספיק כסף למה שאתה חפץ לקנות מה עושים ? ישנם 2 פתרונות : דחיית הקנייה או לקיחת הלוואה. הסבר לילד שבהתחלה קונים רק מה שחייב ורק שלב שיש לך מספיק כסף אתה יכול לרכוש גם מותרות.

6. מנפלאות הפרסום. ילדים רוצים את מה שהם רואים בפרסומות ששוטפות להם את המוח. שב עם הילדים וצפה איתם בפרסומות. דבר איתם על הפרסומות ומה שרואים שם. האם זוג מכנסיים יכולים להפוך אותך בין-לילה לדק גזרה ונחשק? האם משקה בצבע שחור שהוא בעצם מים עם חומרים שונים באמת הוא טעם החיים? הסבר לילדים לאחר שתלמד בעצמך שתפקיד הפרסומת הוא ליצור אשליה ולהאמין בה. לאחר שתעברו יחד את התהליך של לימוד הפרסום יהיה קל יותר להבין את הדברים כהוויתם.

7. ספרות מקצועית – השתמש בסיסמא "תקרא תרוויח". גרה אותם בספרים בתחום המתאים להם ודבר איתם על נושאים פיננסים שונים ועל אפשרויות להרוויח ולחסוך. ילדים הם יצירתיים ומתוחכמים. הם יכולים להפתיע אותך.

8. אתרי אינטרנט – מצא אתרי אינטרנט העוסקים בחינוך פיננסי , והמלץ עליהם לילדך. לרוב , באתרים אלה ישנם משחקי טריוויה העוסקים בשאלות פיננסיות המתאימות לילדך. המלצה : שחק איתו את משחקי הטרוויה.

9. המשימה השבועית – אתגר את הילד במטלה פיננסית אחת לשבוע. במטלה זו הילד יוכל להיעזר באתרי אינטרנט , ספרים , חברים וכו'. משימות אלה מפתחים את יכולת החשיבה של הילד , התכנון וכו'.

10.חוויה משפחתית – הסבר לילד כיצד מתנהלת המשפחה בנושא הפיננסים. הסבר לילד שכאשר יוצאים לעבוד מרוויחים כסף ושעל בסיס זה אנו בונים את התקציב החודשי ומתככנים את ההתנהלות שלנו לחודש הקרוב. השתמש במושגים : משכורת , עובד, מעביד , מיסים וכו'.

11.עבודה גם מגיל צעיר – כדאי מאוד לעודד ילדים לעבוד בכל גיל. טעמו של הכסף המגיע מעבודה שונה הוא. במקרה זה, ילדים בכל גיל שומרים על הכסף יותר ומעריכים אותו. ילד שמרוויח 50 ₪ ליום ידע להעריך ארוחה במסעדה עם ההורים שעלתה 300 ₪. הוא יתרגם את מחיר הארוחה מיד ל-6 ימי עבודה ויבין שמישהו עבד עבור העונג הזה שנמשך כשעה בלבד.

12. דוגמא אישית – ילדים לוקחים דוגמא אישית מהוריהם. הם רואים כיצד ההורים מתנהלים, חושבים ומבצעים והם מאמצים זאת. אם תיקח את ילדיך לקנות ותראה להם כיצד אתה משווה מחירים ובודק את החשבון, גם הם ינהגו כך כאשר ילכו לרכוש משהו בעצמם. אם תסביר להם שיש דברים שעליהם אתה מוותר כי יש סדרי עדיפויות ותסביר להם את כל ההתלבטויות שלך ואת צורת קבלת ההחלטות שלך, הם ינהגו ממש כמוך. אם תעשה ההפך הם גם ינהגו כמוך.