החיפוש אחר תחום עיסוק משמעותי ורלבנטי בחיים הוא חיפוש המשותף לרבים מאיתנו, למעשה – לרובנו המכריע. בין אם אנחנו מבינים זאת ומודעים לכך ובין אם לא, אחד הכוחות המניעים המשמעותיים ביותר בחייהם של אנשים בוגרים בעידן המודרני הוא הצורך בהשגת הכנסה שוטפת, יציבה ומספקת לצרכינו (ולצרכי המשפחה שנקים ונצטרך לכלכל), בשילוב הצורך/רצון להגשים את עצמנו ולעסוק בתחום אשר יעניק לנו משמעות מסוימת או הרגשה של סיפוק, הנאה וכו'. שני השיקולים הללו גם יחד מנחים את דרך הפעולה שלנו החל מהרגע בו אנו משתחררים מהשירות הצבאי ומגיעים לשלב בחיים בו אנו מחפשים אחר תחום עיסוק ומנסים לבנות את עתידנו הכלכלי. בעוד במרבית התחומים שניתן להעלות על הדעת נשיג לרוב רק את אחד משני היעדים הללו (פרנסה כספית או הגשמה אישית ורוחנית, אך לרוב לא שניהם יחדיו), בכל זאת ניתן למצוא תחומי עיסוק מסוימים בהם קיימת פרנסה אטרקטיבית לצד סיפוק והגשמה עצמית. כאלו בדיוק הם חלק ממקצועות הפיננסיים, עבורם נדרשים רישיונות תעסוקה רשמיים מטעם המדינה.

 

הזכות לסייע לאנשים לבנות את העתיד הכלכלי של משפחתם

נתחיל דווקא עם הפן הפחות צפוי או טריוויאלי של עבודה כיועצי השקעות, מנהלי תיקים, יועצים פנסיוניים וכו'. רישיון יועץ השקעות, לדוגמה (בדומה לרישיון ניהול תיקי השקעות וכד'), הוא רישיון המעניק למחזיקים בו את הזכות לסייע באופן יומיומי לאנשים הזקוקים לסיוע מקצועי זה, ולעבוד יחד איתם על מנת להבטיח את העתיד הכלכלי של משפחותיהם ושל ילדיהם. הקישור בין רישיונות תעסוקה ומקצועות אלו לבין סיוע לזולת, הגשמה עצמית וכו' זה אולי לא הקישור הראשון והמיידי שהיינו עושים, אך בפועל מדובר במציאות ובעובדה בשטח – אנשי מקצוע דוגמת מנהלי תיקים או יועצים פנסיוניים עוסקים מדי יום ביומו בסיוע פיננסי ישיר לאנשים הזקוקים לסיוע זה (כיום, מדובר כמעט בכולנו…). הסיוע הזה מאפשר להם לתכנן ולנהל את העתיד הפיננסי של משפחתם באופן מושכל ונבון, כזה אשר יבטיח כי המשפחה תתפרנס בכבוד לאורך שנים והילדים יקבלו את כל ההזדמנויות שהם יכולים לקבל על מנת לגדול ולהצליח בכוחות עצמם.

למרות שהפן המיידי והראשון אשר עולה על הדעת כאשר עוסקים בעבודתם של המחזיקים ברישיונות הפיננסים השונים הוא אולי הפן הכלכלי או נושא היציבות היחסית השוררת במקצועות אלו ביחס למרבית המקצועות האחרים הקיימים כיום, שיחה מעמיקה עם כל יועץ השקעות או סוכן פנסיוני תגלה כי המשמעות הנלווית לעבודה היומיומית הכרוכה במקצועות אלו, עבודה המאפשרת באמת לסייע לאנשים ולעבוד איתם במשותף אל עבר בניית עתידם הפיננסי, היא משמעות עמוקה ורחבה, כזו המכניסה רובד משמעותי של סיפוק עצמי לתחום עיסוק זה.

 

קריירה יציבה ומבטיח באחד התחומים המבוקשים בשוק

הפן השני של העיסוק במקצועות הפיננסיים המדוברים הוא כאמור הפן המקצועי או הכלכלי, זה הנוגע להכנסה של אותם בעלי מקצוע ולרמת היציבות של משרותיהם לאורך זמן.

אחד היתרונות המהותיים ביותר של רישיון ייעוץ פנסיוני, למשל, הוא כי מדובר ברישיון רשמי לעסוק בתחום מבוקש ביותר, אשר רמת הביקוש בו צפויה להישאר גבוהה (ואף לעלות עוד יותר) במהלך העתיד הנראה לעין, וזה כבר הרבה יותר ממה שניתן לומר כמעט על כל מקצוע או תחום עיסוק אחר.

רמת המורכבות של המערכת הפיננסית כיום, חוסר היציבות בשוק העבודה הישראלי והעולמי גם יחס והרצון לנסות ולהבטיח ככל הניתן הכנסה יציבה לטווח הארוך, גם לשנות הפנסיה וגילאי הפרישה – כל אלו גורמים אשר הופכים את ההתנהלות הכלכלית של מרבית האנשים כיום למורכבת ומאתגרת יותר מאי פעם בעבר. לכן, גם הביקוש לשירותי ייעוץ, ניהול והכוונה מקצועיים בהקשרים אלו נמצא ברמה הגבוהה ביותר בה היה מאז ומעולם, במיוחד בהתחשב בעובדה כי מקצועות שכאלו רק החלו לתפוס נתח פעילות משמעותי בישראל בשנים האחרונות. הביקוש לשירותי ייעוץ וניהול של מנהלי תיקי השקעות, יועצי השקעות ויועצים ומשווקים פנסיוניים הוא כיום גבוה מאי פעם בעבר, ומסיבות מובנות. במיוחד בשוק הפנסיה, הרפורמות של העשור וחצי האחרונים יצרו ביקוש עצום בשוק בו כלל השכירים והעצמאיים גם יחד מחויבים על פי חוק להחזיק בחיסכון פנסיוני מסוג זה או אחר. הביקוש הגבוה לשירותי ניהול וייעוץ פנסיוניים הוא מובן ביותר בהתחשב בכך.

המסקנה מכל זה היא כי גם הפן המקצועי/תעסוקתי של הפעילות כאנשי מקצוע במקצועות הפיננסיים הוא פן משמעותי ומפותח ביותר, כזה המושך רבים וטובים לנסות ולהשיג את רישיונות התעסוקה הרלבנטיים על מנת לעסוק במקצועות אלו באופן חוקי ורשמי. מבחינות רבות מדובר במקצועות האטרקטיביים ביותר בשוק העבודה, בדיוק מפני שהם נותנים מענה לשני הצרכים השונים הללו גם יחד – מצד אחד לצורך לעבוד בעבודה אשר מעניקה לנו סיפוק, הגשמה עצמית ולא מעט רגעים נעימים של הכרת תודה מצד הלקוחות והרגשה כי באמת סייענו להם ושינינו את חייהם לטובה, ומצד שני לצורך בעבודה יציבה ומניבה, כזו אשר נראה כי הולכת להישאר שם (ואף להפוך אטרקטיבית יותר ויותר) גם בשנים הקרובות ובעתיד הנראה לעין.

על מנת להשיג רישיונות פיננסיים מרכזיים (דוגמת רישיון יועץ השקעות, רישיון משווק או יועץ פנסיוני כמו גם רישיון סוכן ביטוח וכד') יש לעבור כאמור את מבחני הרשות לני"ע ומשרד האוצר. הכנה מקצועית ומעמיקה למקצועות אלו תוכלו למצוא בקורסים הייעודיים של האקדמיה לפיננסים, המציע  קורס נפרד עבור כל אחת מן הבחינות, כמו גם מבחר קורסים מעשירים נוספים בנושאים הרלבנטיים לתחום עבודה זה. מומלץ ליצור קשר לצורך קבלת ייעוץ ומידע רלבנטי נוסף אשר יסייע לכם לבחור את המסלול והרישיון הספציפי המתאים ביותר עבורכם.