עולם הבנקאות הוא מבחינות מסוימות אחד התחומים היציבים ביותר במשק. נכון, במהלך העשור האחרון זכינו לראות משברים פיננסיים קשים אשר פגעו גם בתחום זה, ובארצות הברית אף נסגרו כמה בנקי השקעות גדולים לאחר המשבר הגדול של 2008, אך באופן כללי ניתן לומר כי הסיכוי שבנק גדול יקרוס לחלוטין הוא קטן יחסית, לפחות בהשוואה למרבית סוגי העסקים האחרים. בנקים גדולים הם גופים פיננסיים מרכזיים וחשובים במשק, וקיים אינטרס מובהק של כולם, ובמיוחד של רשויות המדינה, לשמור על הבנקים הגדולים מפני קריסה. לכן, מדובר גם באחד ממקורות התעסוקה היציבים בעולם הפיננסים, ובמשק כולו. לאור זאת, שואלים רבים את השאלה – מהי הדרך הבטוחה, הוודאית והמהירה ביותר לבנות קריירה ארוכת טווח בעולם הבנקאות?

 

תואר בכלכלה או לימודי שוק ההון – הכל מתחיל ממסלול הלימודים המתאים

השלב הראשון בדרך לבניית קריירה לטווח הארוך בעולם הבנקאות, היא כמובן לימודים מתאימים. ישנם מסלולי לימודים רבים ושונים אשר יכולים להוביל אתכם לקריירה בנקאית, החל מתארים אקדמאיים בכלכלה, ניהול או חשבונאות ועד לקורסים מקצועיים ממוקדים יותר המכשירים לעסוק בתפקיד ספציפי בבנק.

גם מסלולים שונים בתוך ענף הלימודים של לימודים בשוק ההון מקנים לבוגריהם את הכלים, הן האישיים והן הרשמיים, להתקבל לעבודה בבנק במשרה עם אופק התקדמות מובהק ומוגדר. בין מסלולי הלימודים השונים הללו ניתן למנות מספר מקצועות שונים כמו ייעוץ השקעות, ניהול תיקים, ייעוץ פנסיוני ועוד. כל אלו הם מסלולים אליהם ניתן לקבל הכשרה והכנה מלאה במסגרת לימודי שוק ההון, ובצירוף מעבר הבחינות הרשמיות של גופי המדינה הרלבנטיים ניתן להתחיל ולהגיש בקשות למשרות התמחות בבנקים שונים. יש לציין כי תקופת התמחות הינה בגדר חובה עבור כל מי שמעוניין לקבל רישיון תעסוקה מקצועי באחד מהמקצועות שהוזכרו לעיל ואשר רלבנטיים גם עבור עבודה בבנקים (לדוגמה, למרבית הבנקים יש כיום מחלקה של ייעוץ וניהול השקעות עבור לקוחותיהם), ורק לאחר סיום ההתמחות ניתן להתחיל לעבוד באופן עצמאי לחלוטין, ומשם לצבור ניסיון ולהתקדם.

 

אילו מבין מסלולי הלימודים עדיפים? ובכן, עבור מי שמטרתו העיקרית היא קריירה בנקאית, מומלץ לנסות ולהבין באילו מבין המקצועות הפיננסיים השונים הנכללים במצבת המשרות הבנקאיות אתם מעוניינים להתנסות ולהתמחות. בכל מקרה, קורסים מרוכזים וייעודיים דוגמת אלו שהוזכרו לעיל מתוך לימודי שוק ההון הם האפשרות הבטוחה, המהירה והאפקטיבית ביותר עבור מי שמעוניין בדריסת רגל בעולם הבנקאות, ובהתחלה מהירה כמה שיותר של ההתמחות בתחום. תארים אקדמאיים בכלכלה, לימודי חשבונאות וכו' הם ארוכים וכלליים הרבה יותר – הלימודים עצמם אורכים שלוש עד ארבע שנים, ועשויים להתאים יותר עבור יעדים אחרים.

 

משרה ראשונה או התמחות מתאימה – צעדים ראשונים בתעסוקה בבנקאות

השלב השני המהותי אותו יש לתכנן על מנת לבנות קריירה ארוכת טווח בעולם הבנקאות הוא השלב התעסוקתי. לאחר סיום הלימודים, ובמקרים מסוימים גם במהלכם, כבר ניתן להשיג משרות התמחות בנקאיות שונות, כמו גם משרות בסיסיות בבנק אותן מאיישים לעיתים סטודנטים, דוגמת טלרים.

בין אם מדובר במשרה מלאה או חלקית, במשרה כללית יותר כמו טלר או במשרת התמחות ספציפית במקצוע מסוים כמו ייעוץ השקעות, הנקודה הבסיסית ביותר בה יש להתמקד היא – השגת המשרה המתאימה. זה יכול להיות שלב מאתגר ואף מתסכל – לפעמים לוקח זמן רב להשיג עבודה ראשונה בעולם הבנקאות והתחרות על המשרות הקיימות עשויה להיות גבוהה. לכן, כל יתרון אפשרי בהקשר זה הוא מבורך, ודוגמה טובה ליתרון מסוג זה היא הקישור שעושים חלק ממוסדות הלימודים בתחום לבנקים השונים (כמו גם מוסדות פיננסים אחרים). בית ספר מקצועי ללימודי שוק ההון, למשל, אמור להיות מקושר לרבים מן הגופים הפיננסיים הרלבנטיים במשק, החל מגורמים מסוימים במשרד האוצר ועד לבנקים שונים. במסלולי הלימודים המתאימים מספקים מוסדות לימוד אלו את הקישור הנדרש כל כך בין התלמידים המסיימים את הלימודים בהצלחה לבין בנקים ומעסיקים פוטנציאליים אחרים. מומלץ לברר בנוגע לנכונות של מוסד לימודים מסוים לבצע את הקישור הזה, ואף להשיג עדיפות ברורה עבור בוגריהם בקבלה למשרות מסוימות, בטרם נרשמים ללימודים. לא כל בתי הספר מציעים הצעות מסוג זה, ואלו שכן מציעים זאת לתלמידים הלומדים אצלם מספקים להם יתרון משמעותי בתחרות על השגת משרות בתחום.

 

משרות עם אופק התקדמות או התוויית קריירה דינמית בבנקאות

לאחר הלימודים המתאימים וכבר במהלך תחילת העבודה בתחום, אפשר להתחיל ולחשוב על הטווח הארוך יותר. למרות שעולם התעסוקה בכלל, ובתוכו גם עולם הפיננסים והבנקאות, אינם יציבים וודאיים במאה אחוזים וקשה לצפות מה יקרה בהם במהלך העשורים הבאים, עדיין מקובל לתכנן קריירה לטווח הארוך בתחום כמו בנקאות. זאת ניתן לעשות, למשל, על ידי פנייה למקצוע מסוים בו תרצו להתמחות בטווח הארוך. אפשרות נוספת היא לתכנן קריירה בנקאית דינמית – לנסות ללמוד, להתנסות ולהתמחות בכמה שיותר תתי תחומים שונים בעולם הבנקאות, במטרה להיות גמישים ולעבור בהמשך הקריירה בין תפקידים ומשרות שונות ומגוונות. את כל זה ניתן לתכנן כבר בשלבים הראשונים של התעסוקה בתחום, ובכל מקרה אין צורך לדאוג – תוכלו לשנות את דעתכם בהמשך הדרך ולעבור למסלולי תעסוקה שונים. כל עוד לקחתם את הצעדים הראשונים הנכונים, אתם יכולים להיות שקטים ובטוחים כי הקריירה הפיננסית שלכם תתפתח בצורה עקבית ופורה.