לימודי שוק ההון מועברים במוסדות לימוד המתמחים בעולם הפיננסי, דוגמת האקדמיה לפיננסים, כבר שנים רבות. הביקוש ללימודים בתחום זה יציב ואף הולך ועולה לאורך השנים, גם ובמיוחד לאור תהליכים שונים המתרחשים בעולם ומשפיעים בצורות שונות על מערכת הפיננסית, כמו גם על תחומים נוספים בחיים. דוגמה מצוינת לכך ניתן למצוא בשנה וחצי האחרונות, במהלכן נתון העולם כולו, ובפרט שוק ההון והמערכת הפיננסית, להשפעות הקיצוניות וחסרות התקדים של מגפת הקורונה ותגובת ממשלות העולם לאיום שהיא מציבה. מבחינות רבות, התהליכים המאפיינים תקופה זו הופכים חלקים וקורסים מסוימים בלימודי שוק ההון לרלבנטיים ומבוקשים יותר מתמיד.

מסחר בשוק ההון בעולם שהולך ועובר לעבודה מרחוק

אחת מ"תופעות הלוואי" המשמעותיות ביותר שחווה החברה האנושית בכללותה במהלך תקופת הקורונה, היא מעבר לניהול של יותר ויותר דברים (כמו גם תחומים שלמים) מרחוק. הצורך לצמצם ככל הניתן אינטראקציות חברתיות הכריח אינספור מוסדות לעשות במהלכם של כמה שבועות ספורים שינויים מקיפים ותהליכים שאחרת היו לוקחים עוד כמה שנים טובות, לכל הפחות. במיוחד אמור הדבר לגבי עבודה וביצוע פעולות ותהליכים מרחוק, בין אם מדובר באינספור חברות וארגונים שהעבירו את עובדיהם לעבודה מרחוק באופן חלקי או מלא ובין אם במסגרות לימודים שלמות שפשוט עברו בבת אחת למתכונת מקוונת.

בעולם כולו ניכרת במהלך השנה האחרונה מגמה ברורה ביותר של עבודה מרחוק – עבודה מהבית, לימודים מהבית, ביצוע פגישות בזום וכיוצ"ב. אפילו בזמנים בהם המגפה דועכת במקומות מסוימים והמשק נפתח חזרה באופן כמעט מלא מרבית הארגונים חוזרים למתכונת עבודה היברידית, המשלבת עבודה מרחוק במשך חלק מימי השבוע.

מה בין כל זה לבין לימודי שוק ההון? ובכן, הרבה מאוד – חלק ניכר מלימודי שוק ההון, בפרט קורסים מרכזיים בתחום דוגמת לימודי שוק ההון למתחילים, עוסק במסחר בשוק באמצעות מערכות מסחר ממוחשבות, מה שמאפשר כמובן לעבוד מכל מקום ובכל שעה. כל זה לא חדש עבור העוסקים במסחר בשוק או אלו המנסים להיכנס אל התחום, אך התהליכים של השנה האחרונה הפכו את העבודה מרחוק לנפוצה ונגישה הרבה יותר, ולכן זמינה עבור הרבה יותר אנשים. בפרט, המוני אנשים מחפשים כיום בנרות אחר תחום עיסוק ופעילות אשר מתנהל באופן מקוון ו"מרחוק", שכן תחומי עיסוק שכאלו נפגעים הרבה פחות מאחרים כאשר מגיעים גלי תחלואה שמשאירים את כולנו בבית. בוגרי לימודי שוק ההון וסוחרים בשוק למיניהם פועלים בדיוק באותה הצורה ובאותה מתכונת גם כשכל המדינה נכנסת לסגר מחמיר, ואינם מאבדים מעבודתם ופרנסתם כלל.

רצון בכלים לנווט כלכלית בעידן מטלטל וחסר יציבות

הרצון של רבות ורבים במציאת תחום עיסוק והתמחות המתאימים לעבודה מקוונת, ולכן אינם נתונים לגחמותיהם של נגיפים שונים וההשפעה של התפשטותם על המשק, אינו הגורם היחידי המניע יותר ויותר אנשים להתעניין כיום גם בתחום של מסחר בורסאי וקורסים שונים במסגרת לימודי שוק ההון. גורם משמעותי נוסף לעלייה המתמדת בעניין ובביקוש ללימודים אלו הוא חוסר הוודאות המאפיין כיום את המשק, אולי יותר מאשר בכל תקופה אחרת במהלך שבעים השנים האחרונות.

כיום, לאחר שנה וחצי של מגפה אשר ממאנת להיעלם, רמת חוסר הוודאות עימה עלינו להתמודד היא מהגבוהות ביותר שמרבית האנשים החיים בעולם כרגע מכירים. רבים חוששים, ובצדק גמור, ממה שיביא מחר או ממה שיקרה בשנה הבאה, ולכן מחפשים גם אחר כלים שיסייעו להם להבין טוב יותר את המצב ואת האפשרויות, ולהתמודד עימו בצורה הטובה ביותר.

גם כאן ללימודי שוק ההון יתרון משמעותי – לדעת כיצד לקרוא את מה שקורה בשוק, לפרש את הנתונים בצורה מושכלת ומאופקת ולקבל החלטות על סמך ידע וטכניקות ניתוח נתונים מקצועיות – אלו כישורים מבוקשים ורבי ערך כיום, אולי יותר מתמיד. כישורים שניתן לרכוש באמצעות קורסים שונים במסגרת לימודי שוק ההון.

המאמר פורסם ב-04.11.2021