המוני אנשים נרשמים בשנים האחרונות לקורסים השונים הנכללים בחטיבת לימודי שוק ההון של האקדמיה לפיננסים, כמו גם בקורסים מהתחום שמעבירים בתי ספר, מכללות ומוסדות לימוד אחרים העוסקים בענף זה. בעוד מועלות מדי פעם טענות שונות לפיהן אין באמת צורך בלימודים מסודרים ובקורס מקצועי ומוסדר על מנת לפעול בשוק ההון בהצלחה, מעניין להתעמק מעט בשאלה – האם אכן ניתן ללמוד לבד את מה שמציעים לנו בקורסים ומסגרות שונות של לימודי שוק ההון? במידה ואכן מנסים ללמוד לבד – מה ההבדל והיכן הוא בא לכדי ביטוי?

 

העידן של אוטוסטראדת המידע מצד אחד, והצפות מידע מצד שני

אחד הטיעונים המרכזיים המועלים כנגד לימודים מוסדרים של מסחר בורסאי ופעילות בשוק ההון ובעד לימוד עצמאי של התחום, הוא זה הנוגע בזרימה חסרת התקדים של מידע המתרחשת בעידן בו אנו חיים. מבחינות רבות, עידן האינטרנט הוא גם עידן המידע החופשי והבלתי מוגבל, לפחות בחלק מהתחומים. בכל הנוגע לחומר הנלמד במסגרת חלק מהקורסים של לימודי שוק ההון, לפחות חלק מהמידע זמין ברשת, עבור מי שמתעניין, יודע היכן לחפש ומוכן להשקיע בכך את זמנו ומרצו.

אך מלבד לנגישות חסרת התקדים של מידע בעידן האינטרנט, התקופה בה אנו חיים מתאפיינת לא פחות (ואולי אף יותר) בהצפות מידע מסוגים שונים. קיים כיום כל כך הרבה מידע נגיש בכל תחום ותחום, ומידע זה מציף אותנו באינספור דרכים ומאינספור כיוונים לאורך כל היום, עד כי נהיה קשה במיוחד להתרכז בנושא מסוים, להתעמק בו, להבחין בין מידע רלבנטי לתפל ולברור את המידע האמין מזה שנועד לפרסם, לבלבל ולהסיח את דעתנו.

במילים אחרות – ניתן אמנם להשיג היום לא מעט מידע אודות שוק ההון וערוצי פעולה בו, אך גם קשה יותר מתמיד לברור את המידע האמין והרלבנטי עבורנו.

 

ללמוד את מה שרלבנטי בצורה מסודרת ומקצועית ותוך כדי תרגול – קורס שוק ההון

נניח ובכל זאת אנחנו מנסים ללמוד לבד את התחום של שוק ההון, מסחר בורסאי וכו' ומנסים להימנע מלהירשם לקורס מסודר בנושא – מה יהיו ההבדלים העיקריים בין אופציה זו לבין האפשרות השנייה, של הרשמה ללימודי שוק ההון (או לקורס שוק ההון בודד)?

ובכן, במקרה של לימודי שוק ההון מסודרים ומקצועיים, אחד ההבדלים העיקריים הוא כי בית הספר והמרצים עושים עבורנו סדר בהררי המידע הקיים בתחום ומכינים עבורנו תכנית לימוד קוהרנטית ופשוטה יחסית ללימוד. בכך הם מסננים עבורנו הררי מידע בלתי רלבנטי או לא אמין ומגישים לנו את המידע הרלבנטי בצורה מסודרת ומקצועית.

הבדל משמעותי חשוב נוסף הוא התרגול המעשי – בקורסי שוק ההון שונים ניתן לתרגל בפועל את החומר הנלמד, תוך כדי הנחייה צמודה של המרצים והמורים בקורס. יתרון זה לא יסולא בפז, ולא זמין עבורנו כאשר אנחנו מנסים ללמוד ולעשות הכל בעצמנו, רק על מנת להימנע מהרשמה לקורס מסודר בתחום.

אז האם ניתן להעביר את עצמנו לימודי שוק ההון באופן עצמאי לחלוטין? טכנית זה אפשרי. בפועל זה לא מומלץ אם אתם רוצים ללמוד בצורה יעילה, להכיר את התחום בצורה טובה ומעמיקה במהרה ולהתחיל לפעול בו כבר בשבועות הקרובים.