מבחינות רבות משבר הקורונה אותו אנו חווים במלוא עוצמתו נכון ל 2020 הוא משבר חסר תקדים בהיקפו ובסוגו. מגיפות כבר הכו בעולם בעבר, אך לא מגיפה בסדר גודל כזה בעידן המודרני בו התקשורת והתחבורה הופכות את העולם לכפר גלובאלי אחד גדול, בו כולם תלויים בכולם. ההשלכה חסרת התקדים באמת של משבר זה היא כלכלית, יותר מבריאותית – על פי הערכות שונות הכלכלה העולמית עומדת בפני משבר חסר תקדים. מהו אופי המשבר המסתמן בפתח, מהן השלכותיו בכל הנוגע לשוק ההון ולמסחר בורסאי, כיצד מומלץ לנהוג בזמן רגיש ומאיים זה וכיצד לימודי שוק ההון, ובפרט קורס שוק ההון למתחילים, יסייעו לי להתמודד בצורה שקולה ויעילה עם המצב?

נתחיל עם אופיו של המשבר הכלכלי-פיננסי שמסתמן בפתח. רבים טוענים כיום כי ההשלכות המשמעותיות ורחבות ההיקף ביותר של מגיפת הקורונה אינן צפויות להיות בריאותיות (עם כל הצער והכאב שבמצב בו עשרות אלפים מתים ומאות אלפים חולים בכל רחבי העולם, מבחינה בריאותית אנחנו בינתיים לא רואים שום דבר שמתקרב למגיפות הגדולות של ההיסטוריה), אלא כלכליות – המשק כולו נמצא בחודשים האחרונים במצב חסר תקדים של הקפאה ועצירת פעילות. אף אירוע במאה השנים האחרונות, מלבד מלחמות העולם, לא הביא לעצירה מקיפה ומוחלטת כל כך של הכלכלה העולמית, כמו גם של המסחר והכלכלות המקומיות בתוך כל אחת מהמדינות. בעוד מלחמות העולם היו נוראיות פי כמה וכמה מהמשבר הנוכחי מבחינת כמות ההרוגים והפצועים, הן גם הניעו את הכלכלה בכיוונים מסוימים ואפילו סייעו למדינות כמו ארצות הברית לצאת מהמיתון העמוק בו כלכלתה הייתה נתונה. המשבר הנוכחי אינו ממריץ או מסייע לשום כלכלה, ומאיים בעיקר להחריב ענפים ותחומי פעילות שונים ולהשאיר מיליונים על גבי מיליונים של נשים וגברים בכל רחבי העולם מחוסרי עבודה.

בהתאם, גם שוק ההון חווה ירידות חדות מאז החלה המגפה להתפשט בעולם, ובורסות בכל רחבי העולם נמצאות בצלילה חופשית כבר כמה שבועות טובים. אי הוודאות בנוגע למועד בו יחזרו החיים לשגרתם וגלגלי הכלכלה יחלו להאיץ פעולתם שוב מניעה את הפחד בשווקים ומביאה לקריסה אשר נראית בלתי נמנעת, בהתחשב בצעדים שנוקטות ממשלות באופן אחיד בכל רחבי העולם.

 

מהן הדרכים השקולות והמתבקשות לפעולה בשוק ההון בימים אלו?

בעוד בתי ספר ומכללות, בדומה למוסדות לימוד אחרים, סגורים בימים אלו, הפעילות המקוונת של רבים מהם הואצה משמעותית, כך שקיים סיכוי לא רע שתוכלו ללמוד על המצב בצורה מעמיקה ויסודית גם בימים אלו, ואולי אפילו להירשם לקורס זה או אחר במסגרת לימודי שוק ההון המועבר בצורה מקוונת. כך תוכלו להבין טוב יותר בדיוק את מה שקורה כיום בשווקים, ולרכוש ידע אשר ישמש אתכם עכשיו אמנם, אך יהיה בעל ערך רב גם לאחר שהמשבר יסתיים.

כלומר, למידה מסודרת ומקצועית היא הדרך הנבונה ביותר בה מומלץ לנקוט עבור כל מי שמנסה להבין מה קורה בשוק ההון כיום, בטח ובטח אם מנסים להבין כיצד לפעול בשוק בזמנים רגישים אלו. זאת בניגוד לאינספור עצות חסרות אחריות ובלתי מקצועיות המתרוצצות בכל מקום בימים אלו, החל משיחות בין חברים ועד לפורומים ואתרים שונים המצהירים כי הם יודעים טוב יותר מכולם כיצד להתמודד כיום עם המצב בשווקים.

בנוסף, רבים מפצירים בכל מי שמוכן להקשיב כיום כי זהו בדיוק הזמן להיכנס לשוק, לקנות ולהשקיע בבורסות ובמדדים הגדולים השונים, שכן אלו נמצאים בשפל של כמה שנים טובות ועל פי התחזיות וההיגיון הבריא יחזרו לעלות כאשר הכלכלה העולמית תחזור למסלולה. כמעט מיותר לציין כי עצה מסוג זה לבדה, ללא הבנה מעמיקה וטובה יותר של הנושא, היא פשטנית ועלולה להיות מסוכנת – במה להשקיע? האם כל המדדים השונים צפויים להתאושש? האם ההתאוששות תהיה מהירה או איטית? האם כבר עברנו את נקודת השפל או שזו עוד לפנינו? האם הכלכלה העולמית ושוק ההון בכלל יחזרו לפעול באותה צורה בה פעלו בעבר?

לאיש אין תשובות חד משמעיות על שאלות אלו, במיוחד על זו האחרונה. אם הכלכלה כולה צפויה להשתנות בעקבות משבר הקורונה באופן אותו, מתוך הגדרה, אף אחד מאיתנו אינו יכול להבין – כיצד ניתן לדעת בוודאות מה לעשות כרגע בשוק ההון, ועוד לשאת לאחרים עצות בנוגע לכך??…

 

כלים המסייעים לבחון את המצב בקור רוח ולפעול בהתאם – לימודי שוק ההון

בעוד ניתן להבין כבר כי ללא ספק רב הנסתר על הגלוי והמובן בימים אלו, לפחות בכל הנוגע למגמות הצפויות בשוק ההון בחודשים הקרובים – מה בכל זאת ניתן לומר או לחשוב ברמה מסוימת של וודאות, לפחות מספיק על מנת להנחות את צעדינו בפועל בשוק ההון?

ובכן, מניסיון אישי אוכל להעיד כי קורסים מסוימים במסגרת לימודי שוק ההון מעניקים כלים רבים, מפורטים וחשובים, המתגלים כבעלי ערך רב במיוחד בתקופות מטלטלות דוגמת זו בה אנו נמצאים עכשיו.

קורס שוק ההון למתחילים, למשל, כולל חלק שלם של היכרות כללית ומקיפה עם שוק ההון והמערכת הפיננסית העולמית בכללותה, תמונה אשר מסייעת ביותר להבין עד כמה המצב מורכב ורגיש כרגע וכמה גורמים רבים ושונים עשויים להשפיע על המגמות של השוק. ההבנה כי השוק אינו פועל בצורה ישירה ופשוטה כפי שלפעמים מנסים להציג זאת ("קנו היום כי השוק בוודאות יעלה מחר, או בשבוע הבא"…) והבנה מעמיקה יותר של האופן בו הוא כן פועל, עשויה לכל הפחות למנוע מאיתנו מלבצע פעולות פזיזות וטיפשיות, ולתת לנו את אורך הרוח להמתין ולשקול את הדברים לאשורם בצורה מחושבת ככל הניתן. כמובן שגם התרגול המעשי במסחר מקוון במסגרת קורס שוק ההון למתחילים נותן ניסיון רב וביטחון עצמי לכל מי שמתחבר כיום לפלטפורמת המסחר, וצריך להתמודד עם ההשפעה הפסיכולוגית הישירה והחזקה כל כך של גרפים אדומים וירידות חדות ומתמשכות. בזמנים כאלו, על מנת שלא לעשות פעולות פזיזות ואמוציונאליות במיוחד בשוק מנצלים כל משאב נפשי רלבנטי אפשרי, ותרגול מעשי של מסחר בהחלט מעניק חוסן נפשי בהקשר זה.

גם קורסים נוספים של לימודי שוק ההון מעניקים כלים וכישורים שונים שבהחלט מסייעים כיום להתנהל בצורה טובה ושקולה יותר עם המצב בשוק – דוגמה טובה לכך היא קורסים באופציות ונגזרים, כמו גם קורס השקעות ערך – כל אחד מנושאים ספציפיים אלו הוא עולם ומלואו המושפע באופן ייחודי כיום מהמצב. הבנה מעמיקה וטובה יותר של כל אחד מהתחומים הללו ושל האופן בו הם מושפעים מהמגמה הכללית בשוק מאפשר לפעול בצורה מושכלת ולא רק לצמצם הפסדים, אלא גם להרוויח מהמצב. עבור משקיע מנוסה ומושכל, אין "תקופות רעות" בשוק, אלא רק הזדמנויות. במיוחד כאשר המצב מעורער וחסר תקדים כפי שהוא כיום, נוצרות הזדמנויות ואפשרויות חדשות שייתכן במעולם לא היו קיימות בעבר.

לסיכום, לימודי שוק ההון בהחלט מסייעים במגוון דרכים להתמודד עם המצב הבלתי רגיל השורר כיום בעולם, וספציפית בשוק ההון ובבורסות השונות. לימודים אלו, בהם אתם יכולים להשתתף בפורמט זה או אחר גם עכשיו, עשויים להעניק לכם את הכלים לא רק להתמודד עם המשבר ולשרוד אותו מבחינה כלכלית, אלא גם להרוויח בשווקים, הן עכשיו והן כאשר המשבר ייגמר.