הסבה מקצועית ושינוי כיוון תעסוקתי הוא כיום תהליך נפוץ ומבוקש הרבה יותר מאשר בעבר. אינספור נשים וגברים בטווח גילאים רחב מבצעים כיום את הצעד אשר עלול להיראות מאיים עבור רבים, ובעבר היה נדיר הרבה יותר, ופוצחים בקריירה שנייה או שלישית, לאחר שהקדישו שנים לא מעטות לבניית הקריירה הנוכחית שלהם. התחומים והמקצועות אליהם מבצעים הסבות מקצועיות הם רבים ומגוונים כמובן, אך על פי רוב נקבעים על פי הביקוש בשוק אשר מכתיב את התחומים והמקצועות עבורם קיימים הסיכויים הטובים ביותר להישאר רלבנטיים ומבוקשים יחסית לאורך זמן, גם בעוד שנים מהיום. אחד התחומים אליהם רבים מבצעים כיום הסבה מקצועית הוא שוק ההון ועולם הפיננסים והכלכלה, ספציפית במקצועות מסוימים ובעלי ביקוש גבוה דוגמת ייעוץ פנסיוני וכד'. עבור המתעניינים בהסבה מקצועית ופתיחת קריירה שנייה – האם מקצועות הפיננסים ושוק ההון רלבנטיים ומדוע הם אטרקטיביים כל כך ? וכיצד ניתן ומומלץ לגשת להסבה זו בצורה המושכלת והטובה ביותר – זו אשר תבטיח סיכויים מרביים להצלחת התהליך ?

 

ייעוץ פנסיוני או ניהול תיקי השקעות – תחומים אטרקטיביים עבור הסבה מקצועית ?

עבור כל מי שמתעניין בביצוע הסבה מקצועית ורכישת תחום תעסוקה חדש בשלב זה או אחר בחייהם, ועבור כל מי ששוקל את האופציה של עולם הכלכלה והפיננסים ורישיונות התעסוקה בשוק ההון (רישיון ייעוץ השקעות, ניהול תיקים וכו') – כיצד ניתן וראוי לבחון את השאלה "האם זה כדאי?". כיצד נוכל לדעת האם דווקא תחום תעסוקה זה הוא משתלם ואטרקטיבי מספיק על מנת לנסות ולעבור לעסוק בו ?

ובכן, את התשובה לשאלה זו כדאי לנסות ולתת על סמך נתונים וסטטיסטיקות, דוגמת רמת הביקוש בשוק לשירותים שמעניקים בעלי מקצוע אלו בשנים האחרונות. שירותי ייעוץ וניהול פיננסיים מסוגים שונים מהווים שירות מבוקש ביותר בשוק מזה כמה עשרות שנים טובות, ונראה כי הביקוש לשירותים אלו רק הולך וגובר ככל שהמערכת הפיננסית הופכת מורכבת ומסובכת יותר להבנה, וככל שתהליכים שונים במשק, בשוק ובמערכת הכלכלית הגלובאלית כולה גורמים לצורך בהבנה והכוונה מקצועית. ותהליכים אלו מתרחשים במלוא העוצמה בשנים האחרונות, דוגמת הרפורמה הנרחבת המתרחשת בשוק הפנסיה הישראלי לאורך חמש עשרה השנים האחרונות. מאז ההכרזה על הרפורמה, אי שם באמצע העשור הראשון של המאה, שינויים מעמיקים ונרחבים התחוללו בשוק הפנסיה הישראלי, שינויים אשר עדיין נכנסים לתוקף באופן הדרגתי גם כיום. לדוגמה, רק ממש בשנה האחרונה החלו רשויות המיסים לאכוף את סעיפי הרפורמה המחייבים גם עצמאיים להפריש מדי שנה אחוזים מסוימים מהכנסתם לטובת חסכונות פנסיוניים. כך גם צעדים משמעותיים דומים נוספים מתרחשים עדיין ומשנים את המציאות הכלכלית עבור כולנו, ועל מנת להתנהל הצורה נבונה ואפקטיבית בתוך המערכת הסבוכה והמשתנה הזו, זקוק האדם הממוצע לבעל מקצוע שיסייע לו ויכווין אותו. בדיוק זהו תפקידו של היועץ הפנסיוני, למשל – בעל מקצוע נוסף אשר הביקוש לשירותיו נמצא במגמת עלייה תלולה, וצפוי להמשיך ולהישאר גבוה גם בעוד שנים מהיום.

באופן דומה ניתן להדגים כיצד ומדוע גם שירותיהם של מנהלי תיקי השקעות, משווקים פנסיוניים ואפילו סוכני ביטוח הם שירותים מבוקשים ביותר אשר הביקוש להם אינו צפוי לרדת, אלא רק לעלות, בעתיד הנראה לעין. זה הופך את המקצועות הללו לאטרקטיביים ביותר עבור כל אחת ואחד המחפשים אחר מסלול טוב לקריירה פיננסית, כמו גם עבור כל המתעניינים למיניהם בהסבה מקצועית מתחום אחר.

 

להתחיל ממבחני הרשות לני"ע – הדרך בפועל להסבה מקצועית יעילה

לאחר ששקלנו את הנושא והגענו למסקנה כי הסבה מקצועית לתחום הפיננסים ובניית קריירה שנייה במקצועות הייעוץ, הניהול והשיווק הפיננסי (דוגמת ייעוץ השקעות, שיווק פנסיוני וכו') היא אכן כיוון רצוי ואטרקטיבי מבחינתנו, נשארת עדיין השאלה – כיצד לעשות זאת ? מהי הדרך הטובה והמבטיחה ביותר לגשת לתהליך לא פשוט מסוג זה, על מנת להבטיח כי נצלח אותו במינימום זמן ובסיכויי הצלחה מרביים ?

על מנת לעסוק באחד ממקצועות הפיננסיים המדוברים, יש צורך כמובן ברישיון תעסוקה רשמי מטעם מוסדות המדינה – האגפים הרלבנטיים במשרד האוצר וברשות לניירות ערך. קבלת רישיון זה מותנית בעמידה בתנאים מפורטים מסוימים, אשר יכולים גם להכתיב עבורנו את דרך ההתנהלות ואת האופן בו ניגש לתהליך זה. אחת הדרישות המרכזיות היא מעבר של מבחנים שונים המועברים על ידי הרשות לני"ע ומשרד האוצר (בחינות שונות מועברות על ידי גופים שונים), כאשר מספר הבחינות ותוכנן נקבע בהתאם לרישיון הספציפי בו מעוניינים. על פי רוב מדובר בכשש בחינות (ארבע בחינות יסוד ושתי בחינות גמר), כאשר לבחינות הגמר ניתן לרוב לגשת רק לאחר מעבר בחינות היסוד. בחינות אלו, דוגמת יסודות הביטוח ויסודות הכלכלה, מקצועית א' וגמר פנסיוני וכד', הן בחינות מקצועיות וממוקדות אשר באות לבחון ידע ובקיאות בנושאים ספציפיים וממוקדים, דוגמת עולם ניירות הערך או נושאים מסוימים בסטטיסטיקה ומימון.

לאחר שצולחים את בחינות היסוד ובמקביל לבחינות הגמר ניתן בדרך כלל להתחיל כבר במילוי הדרישה השנייה עבור קבלת רישיון התעסוקה – תקופת התמחות. מדובר בתקופה בה עוסקים במקצוע זה בגוף מקצועי זה או אחר (דוגמת בנק או בית השקעות), ותקופה זו נמשכת בין שישה לתשעה חודשים, גם כאן כתלות במקצוע המסוים בו מתמחים (לדוגמה – רישיון ייעוץ השקעות מצריך תקופת התמחות בת חצי שנה בעוד רישיון ניהול תיקי השקעות מצריך תקופת התמחות ארוכה יותר, בת תשעה חודשים). לאחר מילוי החובות השונים דוגמת מעבר כלל הבחינות הנדרשות וסיום תקופת ההתמחות, מקבלים את רישיון התעסוקה הנכסף וניתן להתחיל ולעסוק במקצוע זה באופן רשמי וחוקי, הן כעצמאיים והן כשכירים.

 

מושלם עבור הסבה מקצועית – קורסי הכנה ייעודיים לבחינות

תהליך זה של קבלת רישיונות תעסוקה רשמיים במקצועות הפיננסיים עשוי להיות מעט מאתגר עבור כל אחד, וכאשר מדובר בהסבה מקצועית האתגר עשוי להיות גדול אף יותר, למשל במקרה בו נדרשים להמשיך ולעבוד במשרה מלאה בעבודה הישנה (בקריירה ה"ראשונה"…) תוך כדי שמבצעים את תהליך ההסבה. עם זאת, ממש לא מדובר במשימה בלתי אפשרית, רחוק מכך – במידה וניגשים לתהליך ההסבה המקצועית בצורה נבונה ומסודרת ניתן להבטיח לסיים עם תהליך זה בתוך כמה חודשים ולהתחיל לבנות את הקריירה השנייה בתחום התעסוקה החדש.

כיצד לעשות זאת ? ובכן, הצעד הראשון צריך להיות כאמור מעבר של בחינות הרשות לני"ע ומשרד האוצר, ובחינות אלו עלולות להיות קשות מאוד במידה ולא מתכוננים אליהן כראוי. קורס הכנה ייעודי הוא כמובן התשובה המתבקשת כאן, שכן קורסים אלו מועברים במתכונות גמישות ונוחות ומעלים באופן חד ומשמעותי ביותר את הסיכוי לעבור את הבחינה בניסיון הראשון ובהצלחה מרובה.

קורס הכנה ייעודיים מועברים עבור כל הבחינות השונות, וההשתתפות בהם יכולה לספק למעוניינים בהסבה מקצועית הרבה יותר מאשר רק הכנה למבחן עצמו – כאשר לומדים בקורסי ההכנה לבחינות השונות במוסד מקצועי המתמחה בתחום זה ספציפית, דוגמת האקדמיה לפיננסים, זוכים לקבל תמונה רחבה ועשירה של התחום וליצור קשרים והיכרויות אשר יפתחו עבורכם דלתות ויסייעו לכם משמעותית בשלבים מאוחרים יותר, דוגמת שלב חיפוש מקום ההתמחות…