הדעה הרווחת בקרב הציבור הרחב היא כי על מנת לפעול בעולם העסקים – לסגור עסקאות שונות, להוציא לפועל מיזמי נדל"ן או להקים עסקים חדשים יש מאין, חובה להגיע מראש עם הון אישי התחלתי בן כמה עשרות או מאות אלפי שקלים לכל היותר, על מנת לקחת את הצעדים הראשונים בתחום. אך כפי שאינספור יזמים אמביציוזיים, צעירים ומבוגרים כאחד, מוכיחים בפעילותם מדי שנה בארץ ובעולם – זהו לא המצב. ניתן גם ניתן לפעול בעולם העסקים, בשוק הנדל"ן ובמגוון ענפים שונים, גם ללא הון אישי התחלתי. כיצד ניתן להתחיל ולפעול בעולם העסקים ללא הון אישי, מהו הסוד ליזמות עסקית מוצלחת והאם וכיצד ניתן ללמוד זאת באופן אקטיבי?

 

לחבר יחדיו גורמים שונים בעלי ממון ואינטרסים – יזמות עסקית קלאסית

לפני שנגיע לעסוק בקורס יזמות עסקית והאופן בו ניתן ללמוד כיצד לפעול כיזמים בצורה מפורשת, כדאי להבין מה עושים יזמים בפועל, במיזמים שונים בעולם העסקים.

הדבר הראשון שחשוב להבין הוא שבניגוד למקצועות מוגדרים היטב דוגמת יועץ פנסיוני או מנהל תיקי השקעות, יזמות עסקית אינה תחום עיסוק רשמי ומוגדר לחלוטין, כזה אשר נדרשים הסמכה רשמית ורישיון תעסוקה מקצועי על מנת לעסוק בו. יזמות היא תחום פעילות רחב ומגוון, בו פועלים מגוון יזמים ויזמיות באופנים שונים ומעניינים. לכן, על המעוניינים לעסוק ביזמות עסקית להפנים כי אין כאן כללים קבועים ונוקשים, ויש הרבה מקום ליצירתיות ובעיקר לתעוזה.

אחד מדרכי הפעולה הבסיסיות והמרכזיות ביותר של יזם עסקי טיפוסי הוא יצירת קשרים בין גורמים שונים, להם אינטרסים משלהם ברקימת עסקה זו. חלקם מביאים ממון (משקיעים), חלקם מביאים דברים אחרים (דוגמת כישורים שונים, יכולות ניהול, קשרים אישיים משל עצמם המקדמים את הפרויקט וכן הלאה…), והיזמים הם אלו המקשרים בין כולם, דואגים שכולם מרוצים מהתנאים והתכנית של הפרויקט וכי הכל זורם בצורה טובה וניתן להתחיל ולהתקדם בבניית אותו פרויקט, בין אם מדובר בעסק חדש ובין אם בכל סוג של מיזם עסקי אחר (לדוגמה – שיפוץ בניין במסגרת תמ"א 38).

על מנת לקבל תחושה טובה יותר של אופן פעילותו של יזם עסקי, פעילות אותה ניתן תיאורטית להתחיל גם ללא כל ממון אישי ניכר, כדאי לקחת כדוגמה יזמות עסקית טיפוסית מעולם הנדל"ן. יזם עסקי המעוניין להוציא לפועל עסקת נדל"ן מתחיל את פעילותו בביצוע מחקר מעמיק – זיהוי נכסים פוטנציאליים לרכישה ושיפוץ, זיהוי שטחים אותם ניתן לרכוש ולהקים עליהם מיזם, זיהוי נכסים הנמכרים במחירים הנמוכים יותר ממחיר השוק וכו'. בנוסף, על אותו יזם נדל"ן לרדת לעומקם של החוקים והתקנות העדכניים באותו אזור, להבין האם אכן ניתן להוציא את אותה מיזם אל הפועל, לגלות האם ומה יהיו העלויות וההוצאות הנוספות אשר כרגע אינן ממש גלויות לעין וכו'.

לאחר שגיבש עסקה פוטנציאלית אשר לפחות "על הנייר" נראית כאפשרית, רווחית ומשתלמת, יגייס יזם הנדל"ן גורמים שונים אשר יהיו שותפים במיזם – משקיעים, קבלנים מבצעים, בעלי מקצוע וכו'. את כל זה הוא יכול לעשות בלי כל הון אישי התחלתי, שכן הוא בעצם רוקם את העסקה ומביא אותה לחיים.

 

הנחייה וליווי מאנשים בעלי ידע וניסיון בעולם היזמות – קורס יזמות עסקית

מכיוון שאינספור יזמים מוכיחים שוב ושוב כי ניתן לפעול באופן רווחי ביותר בזירה העסקית כיזמים נטו, ללא כל הון אישי משל עצמם, עולה השאלה – האם ניתן ללמוד באופן אקטיבי כיצד לעשות זאת? האם מדובר בתחום אותו ניתן ללמוד או שמא חייבים פשוט להתחיל ולהתנסות בתקווה ללמוד "על הדרך"?

ובכן, התשובה היא כי ניתן בהחלט ללמוד יזמות עסקית, כמו גם מספר תחומים נוספים אשר משתלבים עם עיסוקו של היזם, בהתאם לתחומים בהם הוא מעוניין לפעול (גם כאן דוגמה טובה לכך היא מעולם יזמות הנדל"ן – קורס נדל"ן עוסק בין השאר גם ביזמות נדל"ן, ויכול להוות קורס משלים ואפקטיבי ביותר עבור מי שלומד יזמות עסקית).

קורס יזמות עסקית הוא המסגרת בה ניתן לקבל את אותה הנחייה וליווי צמוד של יזמים עסקיים מנוסים וממולחים, כאלו אשר כבר הוציאו לא מעט יוזמות מוצלחות לפועל, והתמקצעו בתחום זה. במסגרת קורס זה מושם דגש על דפוסי עבודה אותם רצוי לאמץ מנקודת מבטו של יזם הנדל"ן. הקורס משלב הקנייה של ידע תיאורטי יחד עם ירידה לפרטים וצבירת ניסיון מעשי. זאת באמצעות עבודה משותפת יחד עם מורי הקורס על פרויקט יזמי ממשי, כזה אשר מעניק התנסות ראשונית חשובה וקריטית ממש לכל מי שמגיע ללא יותר מדי ניסיון בעולם העסקים (וגם למי שמגיע מעולם העסקים, אך לא פעל ספציפית במשבצת היזם לפני כן), וזקוק לו על מנת להתחיל ולבנות לעצמו את הביטחון העצמי הנדרש, כמו גם את ארגז הכלים המעשי אשר יאפשר לו לפעול בשוק בצורה אפקטיבית בהמשך הדרך.

בדומה לתחומים אחרים, גם בעולם היזמות העסקית הסוד להצלחה הוא בין השאר הנכונות ללמוד מבעלי ניסיון קודם בתחום. בשילוב עם חריצות, התמקדות במטרה והרבה מאוד אמביציה, יכול/ה פוטנציאלית כל אחד/ת להפוך ליזמים עסקיים מצליחים ולהתחיל לפעול בזירה העסקית גם ללא כל הון עצמי קודם. זה יתחיל להצטבר לאחר המיזם המוצלח הראשון אשר ייצא לפועל…