עבור מי שמתייחס לעיסוק במסחר בורסאי ברצינות, מדובר בעסק ובמקור הכנסה לכל דבר ועניין. זה נכון הן עבור מי שמפקיד את תיק ההשקעות שלו בידי מנהלי תיקי השקעות ובתי השקעות "מקצועיים", וזה נכון כמובן באותה מידה גם עבור הסוחרים העצמאיים למיניהם.
בין אם אתם סוחרים עצמאיים וותיקים ומנוסים, סוחרים מתחילים בשוק או בעלי תיק השקעות המופקד בידיהם של אנשי מקצוע מהתחום, חשוב שתבינו ותפנימו את החשיבות הרבה של צמצום הוצאות בכל הנוגע ל"עסק" שלכם. בדיוק כמו בכל עסק אחר מכל תחום, גם כאן קיימות הוצאות שונות בהן ניתן לקצץ ולצמצם, והחשיבות של המודעות לכך עצומה. צמצום ההוצאות במסחר בבורסה יכול לעשות הבדל עצום בשורה התחתונה של הרווח שתרשמו בסיום השנה.

מיקוח וצמצום עמלות המסחר

הוצאות המסחר השוטפות המשמעותיות ביותר המלוות את תיק המסחר שלכם תמיד, הן כמובן עמלות מסחר שונות. עמלות אלו בולטות במיוחד ועלולות לנגוס נתח משמעותי יחסית מהרווחים של התיק שלכם, כאשר הוא מנוהל בידי בית השקעות כלשהו. בתי ההשקעות, מנהלי התיקים והברוקרים למיניהן חיים כמובן על עמלות שונות, וטבעי כי ינסו לגבות כמה שיותר מהן. עם זאת, המשקיע השקול הממוצע אינו זקוק לשיעור מיוחד בלימודי שוק ההון על מנת להבין כי בכל הנוגע לעמלות, שוק ההון אינו שונה משמעותית משוק הכרמל או כל שוק אחר – ניתן ואף רצוי להתמקח. בדיוק כפי שלקוחות רבים מגלים כי הם יכולים להתמקח עם סניף הבנק שלהם בנוגע לגובה העמלות וחיובים נוספים ולהביא להפחתתם, כך המצב גם בנוגע לעמלות מסחר בורסאי.
חשוב להבין כי באינטראקציה שלכם מול בית ההשקעות או הברוקר המנהל את תיק ההשקעות שלכם, אתם נמצאים בעמדת כוח בכל הנוגע למיקוח – בתי ההשקעות ומנהלי התיקים למיניהם מתחרים על הלקוחות ומחזיקים באינטרס ברור לבוא לקראתם, על מנת לשמר את קשרי העבודה עימם. לכן, כמעט תמיד ישנו מקום לקיצוץ מסוים בעמלות השונות שהם גובים מכם, וגם קיצוץ של כמה עשיריות האחוז "בלבד" עשוי לבוא לכדי ביטוי בלא מעט כסף נוסף שתרוויחו. כאשר בוחנים את ההבדל לאורך שנים קדימה, מגלים כי כל עשירית אחוז עמלה שהצלחתם לקצץ מצטברת לאורך זמן להרבה מאוד כסף…

צמצום הוצאות גם במסחר עצמאי

העמלות השונות מהוות את ההוצאות המרכזיות והגדולות ביותר לאורך זמן, בעיקר משום שמדובר בעמלות קבועות (הנגבות מכם מדי חודש או שנה, לאורך כל תקופת הזמן בה תהיו פעילים בבורסה). אך חשוב ביותר להבין כי הן הוצאות על עמלות, והן הוצאות אחרות הכרוכות במסחר בורסאי, הן מנת חלקם של כלל הסוחרים, ובכללם גם הסוחרים העצמאיים.

יזמים ומשקיעים צעירים רבים יוצאים מלימודי שוק ההון למתחילים ובטוחים כי בכך שיסחרו לבד הם מתחמקים מהוצאות מסחר ומעמלות שונות. חשוב להכיר טוב את התמונה ולהבין כי זהו אינו המצב במציאות.
שימוש במערכות מסחר עצמאי אכן יכולות להקטין משמעותית את סכומי העמלות השוטפות שמשלמים ואת סוגיהן, בין השאר מפני שאתם משמשים למעשה כמנהלי התיקים של עצמכם, ולכן חוסכים את תשלום דמי הניהול וחלק מהעמלות. אך אין זה אומר כי אתם יכולים להתחמק לחלוטין מתשלום עמלות ומיסים שונים. לדוגמה, גם ברוקרים עצמאיים מחויבים בתשלום עמלות רכישה, אשר כרוכות ברכישת ניירות ערך שונים. בדומה, ניתן למצוא עוד כמה וכמה מיסים ועמלות שונות בהם מחויבים כולם, ללא יוצא מן הכלל.
עם זאת, גם כאן יש הרבה מה לעשות, כיצד להתייעל ולקצץ באותן הוצאות שוטפות. למשל, במסחר עצמאי חלק מהעמלות הנגבות נמוכות יותר משמעותית מהעמלות שעשויים לגבות מכם בתי השקעות או הבנקים.
כאשר המסחר מתבצע באמצעות בנקים קיימים גם חיובים שוטפים כמו דמי משמורת על "שמירה" של מניות המהוות חלק מתיק ההשקעות שלכם. מדובר בעמלה היסטורית (מהימים בהם היו שטרי מניות – ניירות אשר ייצגו את אותן מניות), אשר אינה רלבנטית כיום כאשר הנתונים כולם ממוחשבים וכך גם המניות עצמן. הכרה של עמלות מסוג זה היא כבר צעד קדימה בדרך למיקוח יעיל אשר יכול להביא לצמצום העמלות וההוצאות על תיק ההשקעות שלנו.

 

השוק נהייה תחרותי יותר ויותר וזה משחק לטובתכם

בכל הנוגע למיקוח והורדת עמלות מסחר והוצאות מסחר כלליות, כדאי להבין גם כי בשנים האחרונות הטכנולוגיה שנכנסה לשימוש נרחב הפכה את המסחר הבורסאי וניהול התיקים לתחרותי עוד יותר. כיום, כל אחד יכול לקחת קורס מקצועי במסחר עצמאי ובאמצעות מחשב וחיבור לאינטרנט להתחיל לסחור, ממש כמו מנהל ההשקעות שיושב בבית ההשקעות. מצב זה משחק לטובתכם, גם אם אינכם מעוניינים לסחור בעצמכם – בתי ההשקעות, הבנקים ושאר הגופים הפיננסים המנהלים השקעות עבור אחרים מחויבים כיום להיות תחרותיים ואטרקטיביים. זו סיבה מעולה בשבילם להוריד עמלות, אך זה לא יקרה לבד – אתם חייבים להיות מודעים למצב ולהתמקח על מנת לגרום לזה לקרות.