גורמים רבים משפיעים על רמת ההצלחה של סוחרים בבורסה ובשוק ההון. חלקם גורמים חיצוניים, עליהם אין לסוחר יותר מדי השפעה (דוגמת אירועים בעולם, מגמות מסחר ופעולות שמבצעים מיליוני סוחרים אחרים בכל רגע נתון וכד'), וחלקם גורמים פנימיים, הקשורים לסוחר עצמו, לתכונות האופי ולהרגלים שלו. על גורמים אלו ניתן להשפיע, והכוונתם לכיוון הנכון יכולה לעשות את ההבדל בין סוחר מצליח ומשגשג לבין סוחר שמדשדש ואינו מתקדם לשום מקום.

 

חריצות, שקדנות, סבלנות והכרה טובה של התחום – מאפייניו של סוחר מצליח

המאפיינים העיקריים והחשובים ביותר המאפיינים סוחרים טובים ומצליחים בבורסה ובשוק ההון, הם למעשה תכונות אופי ודרכי התנהלות אשר מביאים את אותו סוחר לצבור ידע רלבנטי רב וניסיון במסחר ובהתמודדויות הכרוכות בו.
סוחר טוב יכיר בעובדה כי המערכת העצומה והמורכבת של שוק ההון מכילה אינספור גורמים והשפעות שונות הפועלות במסגרתה בכל רגע נתון. לכן, על מנת להתמודד במערכת מסוג זה בצורה טובה, קיים צורך ללמוד טוב את התחום ולצבור ידע וניסיון רבים ככל הניתן בטכניקות מסחר שונות, בשיטות לניתוח נתונים וביצוע תחזיות וכו'. לכן, חריצות ושקדנות הן תכונות רצויות ואף הכרחיות עבור מי שמעוניין להפוך לסוחר מצליח. בדיוק כמו סטודנט למקצוע מאתגר ומורכב, כך גם סוחר הוא סוג של תלמיד, בעיקר בשנים הראשונות, אך למעשה לאורך כל תקופת פעולתו בשוק. תמיד יש מה ללמוד ומחקר לבצע, וסוחר טוב לא יחשוש מפני עבודה קשה בדרך להצלחה.

מאפיינים חשובים נוספים הם סבלנות ואיפוק. על מנת להתמודד עם הרגשות העזים העולים כתוצאה מהצלחות או כישלונות, ולהמשיך לפעול בצורה מחושבת ורציונאלית גם לנוכח רגשות אלו, צריך הסוחר להתאזר בסבלנות ובאיפוק, ולזכור תמיד כי הרגשות עלולים להטעות בכל הנוגע למסחר בורסאי, במיוחד אם הם מאותתים לו לעשות פעולות המנוגדות לשיטות העבודה וטכניקות המסחר שהוא מכיר.

 

ללמוד כיצד לרכוש את המאפיינים הנחוצים להצלחה

על מנת לרכוש את אותם מאפיינים הנחוצים על מנת לסחור בצורה נכונה ומצליחה לאורך זמן, קיים צורך ללמוד את התחום לעומק. הכוונה היא ללימודים המכילים גם חומר טכני אודות שוק ההון והבורסה, וגם התייחסות ספציפית לדרכי הפעולה הרצויות עבור מסחר בורסאי מצליח, דרכי ההתנהלות האישית שמומלץ לאמץ כאשר עוסקים במסחר ועוד.

לדוגמה, במסגרת שיעורי קורס לימודי שוק ההון למתחילים ("STARTER BROKER") מושם דגש מצד אחד על למידה ותרגול של שיטות מסחר, ניתוח נתונים וכו', ומצד שני גם על דרכי התנהלות רצויות מבחינה אישית, הכרה בהשפעות הפסיכולוגיות הפועלות במסגרת מסחר בבורסה והתמודדות עימן ועוד.

כך, במסגרת לימודים מקצועיים בתחום לומד הסוחר המתחיל כיצד לאמץ הרגלים רצויים, לפתח יכולת למידה, לבצע עבודה מעמיקה ושוטפת דוגמת איסוף וניתוח נתונים מהשוק ואף לפתח יכול איפוק וסבלנות במטרה לסחור תמיד באופן שקול ומחושב.