אנשים רבים מנסים את מזלם במסחר בשוק ההון. כל אחד ואחת בוחרים בשיטות ואסטרטגיות ההשקעה אשר נראות להם הטובות ביותר, חלק מהאנשים לומדים את התחום לעומק ואחרים מנסים שיטות שונות במטרה לזכות ברווחים קלים ומהירים.
מה שמשותף לכולם, ולכל בני האדם באשר הם, הוא כי החלטותיהם מונעות על ידי מנגנונים פסיכולוגיים מורכבים, הכוללים בין השאר רגשות עזים, חלקם ברורים ומורגשים וחלקם נחבאים מתחת לפני השטח.
אם יש דבר אחד עליו יסכימו מרבית המשקיעים הוותיקים והמצליחים, כמו גם מומחים רבים מעולם הפיננסים ומעולם הפסיכולוגיה, הוא כי היעדר מודעות להשפעת הגורמים הפסיכולוגיים על החלטותינו יכולה להיות מסוכנת ואף הרסנית בתחום מורכב ומסעיר דוגמת עולם המסחר בשוק ההון.
מהן ההשפעות הפסיכולוגיות העיקריות הפועלות עלינו בתור סוחרים בשוק ההון ומה ניתן ומומלץ לעשות על מנת להתמודד עם סוגיה זו?

 

פחד מן העבר, חוסר סבלנות, חמדנות ועוד – השפעות פסיכולוגיות במסחר

הפסיכולוגיה משפיעה לכיוונים שונים על סוחרים שונים, והשפעה זו עלולה להשתנות לאורך זמן.
אחד הגורמים הפסיכולוגיים המשפיעים ביותר על סוחרים רבים בשוק ההון הוא הפחד, וספציפית – הפחד מפני שחזור כישלונות מן העבר. סוחרים אשר ספגו מפלות בעבר, בין אם הן קרו באשמתם ובין אם לא, מפתחים פעמים רבות פחד בלתי נשלט אשר עלול לערפל את שיקול דעתם ולגרום להם לבצע פעולות בלתי רציונאליות ובלתי רצויות במסגרת המסחר.
השפעות פסיכולוגיות נוספות משפיעות לכיוון האי רציונאליזציה במסחר. לדוגמה, חוסר סבלנות ועצבנות הם רגשות אשר עלולים פעמים רבות לגרום לסוחרים להתנהג בפזיזות ולבצע פעולות בעלות סיכוי נמוך יותר להצליח, ללא הצדקה רציונאלית של ממש.
חמדנות ואקסטאזה המגיעה פעמים רבות לאחר הצלחה גדולה משפיעות גם הן על הפסיכולוגיה של הסוחר בשוק ההון, וגורמות בדרך כלל להטיה בכיוון ההפוך מפחד וחששנות – עודף ביטחון עצמי ויהירות בהשקעות מסוכנות רק מתוך רצון ואמונה בהצלחה מסחררת, כאשר בפועל קיימים סיכויים נמוכים בלבד שתצליח.

 

התמודדות עם השפעות פסיכולוגיות באמצעות לימודי שוק ההון

החדשות הטובות הן כי ישנן דרכים טובות להתמודד עם ההשפעות הפסיכולוגיות החזקות הללו הפועלות על שחקנים הלוקחים חלק במסחר בשוק ההון באשר הם.
הצעד הראשון וההכרחי הוא הכרה בבעיה – בין אם אתם סוחרים מנוסים, מצליחים וממולחים כבר שנים רבות ובין אם אתם חדשים בעולם המסחר בשוק ההון, אתם עדיין בני אדם. ההשפעות הפסיכולוגיות פועלות גם עליכם, והכרה בהם היא תחילת הדרך להתמודדות.

לאחר שמכירים בסוגיה זו (למעשה, לא מדובר בבעיה של ממש. רגשות והשפעות פסיכולוגיות הן תופעה אנושית טבעית וניתן להתמודד עימה בצורה אשר תתאים לעיסוק במסחר), הדרך להתמודד עימה ידועה וברורה – לימודים ואימון.
על ידי לימודי יסודיים ומקצועיים של התחום, דוגמת קורס שוק ההון למתחילים או קורסים מתקדמים יותר למי שכבר מחזיק בידע וניסיון מסוימים בתחום, ניתן ללמוד לעומק הן את ההשפעות הפסיכולוגיות הפועלות עלינו (ולפתח מודעות יותר ויותר גדולה אליהן) והן שיטות מסחר וניתוח רבות ומתוחכמות. על ידי רכישת ידע רב בתחום ותרגולו באופן אינטנסיבי ומקצועי ניתן ללמוד כיצד לנטרל את הרגשות הבלתי רלבנטיים בעת המסחר ולקחת החלטות נכונות ורציונאליות, בין אם הן מסתדרות עם הרגש שאנחנו חווים באותו רגע ובין אם לא.

האקדמיה לפיננסים מבית BDO – מתמחה בקורסים בשוק ההון, יזמות נדל"ן והשקעות.